پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 388370 تاریخ : 1397/07/16-09:27:45
,17,6,
خوش رکاب خسته

خوش رکاب خسته

براساس آمار اعلامی گمرک، در هر یک از سال‌های 94 و 95 حدود 108 هزار تن و در سال 96 حدود 126 هزار تن لاستیک وارد کشور شده و به‌ طور حتم مابقی نیاز هم از طریق قاچاق وارد کشور شده است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از اتاق بازرگانی، از خرداد ماه امسال شاهد شکل گیری دو دور اعتراض اعضا صنف کامیون دارهای ایرانی بوده ایم که دور دوم آن حدود دو هفته است آغاز شده و هنوز در برخی از نقاط کشور ادامه دارد؛ اعتراضات صنفی که البته مورد سوء استفاده های سیاسی هم قرار گرفته است ولی خواسته های اصلی آن را می توان در دو موضوع جستجو کرد: افزایش قیمت قطعات خودروها به خصوص لاستیک و همچنین پایین بودن نرخ کرایه ها و نحوه محاسبه آن. به اعتقاد اعضا صنف کامیون دارها دولت باید اقدامات جدی برای ترمیم نرخ کرایه های آن ها و همچنین نحوه محاسبه آن صورت دهد و روش حساب و کتاب کرایه را براساس تن بر کیلومتر در نظر بگیرد و از سوی دیگر هم خدمات و تجهیزات مورد نیاز کامیون داران را با قیمت های مناسب در اختیار آن ها قرار دهد که در راس آن ها قیمت لاستیک قرار دارد. در ماه های گذشته که اعتراضات کامیون داران کلید خورده است، البته دولت گام هایی را انجام داده و اقداماتی صورت گرفته است ولی واقعیت این است که این فعالیت ها متناسب با اعتراضات و خواسته های کامیون دارها نبوده است؛ اگر چه که دولت وعده داده است که به زودی قیمت کرایه ها براساس تن- کیلومتر اصلاح می شود و هم اکنون هم امکانی فراهم آورده است تا لاستیک مورد نیاز کامیون داران با قیمت مناسب در اختیار آن ها قرار گیرد.

مشکل صنعت تولید لاستیک چیست؟

براساس آمارهای انجمن صنفی صنعت تایرایران در حال حاضر ظرفیت اسمی کارخانه های تایرسازی کشور 400 هزار تن در سال است که در30 سایز تولید (لاستیک سبک، سنگین و کشاورزی ) را صورت می دهند اما سهم تولید لاستیک های سبک در مقایسه با لاستیک ها سبک بسیار ناچیز است و عملا می توان گفت که تولید لاستیک سنگین که مورد استفاده کامیون دارها و... است، به سمت صفر میل می کند. به گفته دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک خودروی ایران سید محمد میرعابدینی در حال حاضر سهم تولید کنندگان داخلی از تامین لاستیک مورد نیاز کشور 250 هزار تن است در شرایطی که نیاز داخلی کشور سالانه 400 هزار تن است که با ظرفیت اسمی تولید لاستیک در کشور برابری می کند اما باتوجه به اینکه تولید با ظرفیت حدود 150 هزار تن فاصله دارد ما با کمبود تولید و اجبار در واردات رو به رو هستیم. به گفته دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک خودروی ایران؛ سالانه 150 هزار تن لاستیک به کشور وارد می‌شود که حدود 30 درصد آن قاچاق و اغلب مربوط به لاستیک اتوبوس و کامیون است. 40 درصد لاستیک‌های سواری کشور و حدود 80 درصد از لاستیک‌های اتوبوسی و کامیونی رادیال از طریق واردات تامین می ‌شود. به گفته وی، تمامی تایرهای صنعتی، را‌هسازی، معدنی و کشاورزی نیز از طریق واردات تامین می‌ شود. او گفته براساس آمار اعلامی گمرک، در هر یک از سال‌های 94 و 95 حدود 108 هزار تن و در سال 96 حدود 126 هزار تن لاستیک وارد کشور شده و به‌ طور حتم مابقی نیاز هم از طریق قاچاق وارد کشور شده است.

البته سعید تقوایی رییس مرکز تحقیقات صنایع لاستیک ایران مهمترین چالش‌های صنعت تایر کشور معتقد است واردات بی رویه، قاچاق تایر به کشور، جاماندگی برخی شرکت‌های تولید کننده تایر از فناوری‌های روز دنیا و همچنین عدم ارزیابی درست از کیفیت تایرهای وارداتی در برخی آزمایشگاه‌های تخمین کیفیت مهم ترین چالش های صنعت تولید لاستیک در کشور است.

لاستیک هایی که گران شد

از ابتدای امسال افزایش قیمت ارز از یک سو و همچنین افزایش تعرفه واردات لاستیک از 32 درصد به 40 درصد برای سواری و از 20 درصد به 26 درصد برای ماشین‌های سنگین باعث رشد و جهش قیمت انواع لاستیک ها در اندازه های مختلف از جمله قیمت لاستیک ماشین های سنگین شد تا جایی که قیمت یک جفت لاستیک حتی در مقطعی به حدود 6 میلیون تومان هم رسید. البته در هفته های گذشته دولت با واردات لاستیک ماشین سنگین و همچنین کاهش تعرفه های واردات از 26 به 5 درصد تلاش کرده است تا قیمت ها را هم بشکند که تا حدودی هم موفق بوده است و با افت 800 تا یک میلیون تومانی قیمت لاستیک های سنگین در بازار رو به رو بوده ایم. البته به اعتقاد کارشناسان اقداماتی که صورت گرفته است مسکن وار بوده و دولت برای تولید لاستیک های سنگین با کیفیت در واحدهای تولیدی باید اقداماتی جدی انجام دهد.

صنعت تولید تایر در ایران قدمتی 60 ساله دارد و در سال 1337 برای اولین بار با سرمایه گذاری یک شرکت آمریکایی در ایران راه اندازی شده است و در طول این 6 دهه حدود 10 کارخانه در نقاط مختلف کشور برای تولید تایر راه اندازی شده است ولی به روز نبودن تکنولوژی و دانش فنی در نهایت باعث شده است که ما با کمبود تولید داخلی رو به رو باشیم و اعتراضات ماه های گذشته کامیون داران و چالش هایی که برای حمل و نقل انواع کالاها در کشور پیش آمده است نشان داد که دولت باید هر چه زودتر گام هایی را در جهت اجرایی شدن وعده هایش به کامیون داران در کوتاه مدت و حل مشکل صنعت تایر در بلند مدت بردارد.  



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 225
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران