پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 422181 تاریخ : 1397/09/05-14:34:01
,6,
خودروهای سیار کنترل مکانیزه معاینه فنی به خیابان ها می آیند

خودروهای سیار کنترل مکانیزه معاینه فنی به خیابان ها می آیند

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با اعلام جزئیات مرحله دوم طرح کاهش از روز شنبه ، به توضیحاتی در خصوص عدم استفاده از خطوط معاینه فنی مختص موتورسیکلت، کنترل معاینه فنی سرویس کارکنان خودروسازان بزرگ کشور، مشکل معاینه فنی خودروهای سنگین کشور و افزایش سن فرسودگی خودروها از سوی دولت و تاثیر آن بر معاینه فنی می پردازد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، سیدنواب حسینی منش گفت: از روز شنبه مرحله دوم طرح کاهش در تهران آغاز شد. تفاوت این مرحله با مرحله قبل در وسعت جغرافیایی است. در مرحله اول، طرح فقط در محدوده زوج و فرد و طرح ترافیک و در مساحتی بالغ بر 80 کیلومتر مربع اجرا می شد اما در مرحله دوم، وسعت شهر تهران و به پهنای حدودا 600 کیلومتر مربع تحت پوشش کنترل مکانیزه معاینه فنی قرار می گیرد.

وی افزود: تفاوت دوم مربوط به ساعات اجرای طرح است. مرحله اول فقط در ساعات اجرای طرح انجام می شد اما در مرحله دوم همه خودرو ها اعم از سبک و سنگین به صورت 24 ساعته و 7 روز هفته کنترل خواهند شد.

وی افزود: خودورهایی که از مراکز معاینه فنی مجاز، معاینه فنی دریافت نموده و خودروهایی که زیر 4 سال عمر دارند معاف هستند و مابقی خودروها که دارای عمر بالای 4 سال و یا فاقد معاینه فنی هستند متخلف بوده و تصاویر خودروهای متخلف برای اعمال قانون به پلیس ارسال می شود و پلیس این خودرو ها را روزانه مبلغ 50 هزار تومان جریمه خواهد کرد.

وی درخصوص تجهیزات و تعداد دوربین های این طرح گفت: در حال حاضر بالغ بر 1240 دوربین در شهر تهران، کنترل مکانیزه معاینه فنی را انجام خواهند داد و البته تعداد دوربین ها رو به افزایش است زیرا شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران فصل به فصل و ماه به ماه، تعداد دوربین ها را اضافه خواهند کرد و کنترل بیشتر و بهتری را در دستور کار داریم. هدف این است که روزی اعلام شود هیچ خودرو بدون معاینه فنی در تهران تردد نمی کند

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران افزود: به کار گیری خودروهای سیار کنترل مکانیزه معاینه فنی نیز برای کنترل معاینه فنی خودروها در شهر تهران در دستور کار قرار دارد و شروع به فعالیت خواهند کرد.

حسینی منش درخصوص عدم استفاده از خطوط معاینه فنی موتورسیکلت ها و مراجعه صفر به این خطوط گفت: نظارت روی موتورسیکلت ها بسیار دشوار است. پلاک اکثر موتورسیکلت ها به نام راکب موتورسیکلت نیست، زیرا پلاک موتورسیکلت برخلاف خودرو به افراد تعلق نمی گیرد، بلکه به موتورسیکلت تعلق می گیرد و به همین جهت کنترل و شناسایی مالک موتورهای متخلف تا حدی نشدنی است.

وی افزود: مساله دوم و مهم تر اینکه بر اساس قانون، سن فرسودگی موتورسیکلت 8 سال است و در حال حاضر بیش از 70 درصد موتورسیکلت هایی که در شهر تهران شماره گذاری شده اند عمری بالای 7 سال دارند، یعنی به سن فرسودگی رسیده اند و اصلا امکان اعطاء معاینه فنی به آنها وجود ندارد.

وی تصریح کرد: 1.5 میلیون دستگاه از 2 میلیون موتورسیکلت شهر تهران فرسوده است و بر اساس قانون، نه مراکز معاینه فنی می توانند به آنها معاینه فنی دهند، نه اجازه نقل و انتقال این دستگاه ها وجود دارد و نه می توانند بیمه شخص ثالث دریافت کنند، درواقع، قانون هوای پاک این شرایط را اعمال کرده است. بنابراین مشکل موتورسیکلت ها فارغ از بحث معاینه فنی، نوسازی آنها است.

وی افزود: اهمیت معاینه فنی موتورسیکلت، بر روی موتورسیکلت های کاربراتوری خود را نشان نمی دهد، بلکه در حوزه موتورسیکلت های انژکتوری تاثیرگذار است. در موتورسیکلت های کاربراتوری به راحتی شیر کاربرات را باز و بسته کنند و امکان اینکه کنترل درستی روی این نوع موتورسیکلت صورت گیرد وجود ندارد. اما پس از نوسازی -که موتورهای انژکتوری جایگزین کاربراتوری ها می شوند- می توانیم روی معاینه فنی آنها حساب ویژه ای داشته باشیم.

وی درخصوص خبر ورود به پاکینگ خودروسازان بزرگ کشور با حکم دادستانی برای کنترل معاینه فنی سرویس کارکنان گفت: پیرو این خبر و کمک اصحاب رسانه و خبرگزار ی ها شرکت های ایران خودرو و سایپا به صورت داوطلبانه اجازه ورود یگان مشترک پلیس و ستاد معاینه فنی تهران را به مقر پارکینگ ها دادند.

وی افزود: خودورهای مورد نظر بررسی شدند و البته این بررسی ها کماکان ادامه دارد. از 450 دستگاه اتوبوس معرفی شده توسط ایران خودرو، یک سوم فاقد معاینه فنی بود و هماهنگی های لازم برای اصلاح اتفاق افتاد. به غیر از کنترل معاینه فنی و اصالت آن، این اکیپ مشترک، موارد را راستی آزمایی نیز کرد و معاینه فنی حدود 30 درصد از خودروهای دارای معاینه فنی رد شد؛ درواقع خودروسازان دارای ناوگان فرسوده ای بودند.

وی افزود: تا پایان هفته گزارش مربوطه را تجمیع خواهیم کرد و مستندات برای هر دو خودروساز ارسال می شود. نکته مهم این است که خودروسازان با جدیت پیگیر این موضوع هستند که خودروهای سالم را برای حمل و نقل پرسنل خود استفاده کنند.

وی درخصوص معاینه فنی خودروهای سنگین تحت نظر وزارت راه و عدم اتصال به سامانه سیمفا گفت: سامانه سیمفا به تنهایی نمی تواند راهگشا باشد درواقع اگر دیتا و اطلاعات خودروهای سنگین وارد سامانه سیمفا شود مشکل حل نخواهد شد، زیرا مشکل اساسی، رویه اخذ معاینه فنی خودروهای سنگین است که شاید همانند خودروهای سبک کاملا سیستماتیک نیست، در خودروهای سنگین یک سری ایرادات وجود دارد که در اختیار اپراتورها است.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران افزود: برای رسیدگی به این موضوع در شهر تهران، سازمان راهداری حمل و نقل جاده ای، سازمان حفاظت محیط زیست و شهرداری تهران به صورت مشترک فراخوانی را صورت داده اند که طی یکی دو هفته آینده به سرانجام می رسد و بر اساس آن، یک شرکت صاحب صلاحیت در زمینه بازرسی و استاندارد انتخاب خواهد شد و کلیه مراکز معاینه فنی را در استان تهران و البرز ممیزی و رویه ها را اصلاح خواهد کرد.

حسینی منش افزود: اگر اطمینان حاصل کنیم که این رویه در تهران به درستی انجام می شود و صدور معاینه فنی خودروهای سنگین به دور از سلیقه و خطای انسانی انجام می شود، این امر را به کل کشور تعمیم خواهیم داد و مشکل مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین برطرف می شود. در حال حاضر مشکل این است که یک خودرو در یک مرکز مردود می شود و ممکن است در مرکز دیگری قبول می شود. این تناقض نباید وجود داشته باشد و قصد ما برقراری یک وحدت رویه است.

وی درخصوص افزایش سن فرسودگی خودروها از سوی دولت و تاثیر آن بر معاینه فنی گفت: معاینه فنی ارتباط زیادی با سن خودرو ندارد. مهم ترین عامل موثر بر معاینه فنی، پیمایش خودرو است. خودرویی که سن بالا اما پیمایش کمی دارد از یک خودرو با سن کمتر و پیمایش بیشتر، سالم تر است. ملاک این است که مصرف و نگهداشت خودرو باید صحیح باشد. گاهی دیده می شود که عملکرد یک خودرو فرسوده از خودروهای نوشماره که در حال تولید هستند بهتر است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 209
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران