به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت؛ وقتی خریدار تایر، یکی از چند خودروساز بزرگ کشور باشد، دیگر فروشنده قیمت را تعیین نمیکند. تا پیش از این شاید تنها مصرفکنندگان محصولات خودروسازان وطنی بودند که چارهای جز خرید، آنهم با شرایط و قیمتهای اعلامشده نداشتند. اما حالا پای فروشندگان کالا و محصول به خودروسازان و این ماجرا باز شده است و آنگونه که محمدرضا گنجی، رئیس انجمن صنفی صنعت تایر میگوید خودروسازان هنوز تایر را به نرخ سهسال قبل از تولیدکنندگان تایر خریداری میکنند. وی با تاکید براینکه بر اساس کارشناسیهای دقیقی که در وزارت صنعت، معدنو تجارت صورت گرفته است، افزایش 9درصدی قیمت تایرهای تولید داخل هم نمیتواند جوابگوی هزینههای تایرسازان باشد، گفت: «متاسفانه خودروسازان با استفاده از اهرم زور، تایر موردنیاز خود را ارزان میخرند و باتوجه به حجم 40تا60درصدی فروش تایرسازان داخلی به شرکتهای خودروساز، این مشکل میتواند حجم زیان تولیدیهای تایر را بهشدت افزایش دهد.» گنجی البته از روند پرداخت مطالبات تایرسازان توسط چند خودروساز بزرگ اظهار رضایت کرد و افزود: «میزان معوقات ما از 400میلیاردتومان در سال گذشته به حدود150میلیاردتومان رسیده، البته این میزان مطالبه نیز برای واحدهای تولید تایر بسیار بالاست.»
پیشاز این روند بازپرداخت مطالبات تایرسازان توسط خودروسازان بهکندی پیش میرفت که بهگفته رئیس انجمن صنفی صنعت تایر کمی سرعت گرفته است. گنجی البته معوقات فعلی را نیز متعلق به 120روز گذشته دانست و ادامه داد: «خودروساز بیشترین حجم خرید را دارد و درصورت عدم حمایت از تولیدکننده داخلی تایر بیشک شرکتها با زیاندهی مواجه خواهند شد. ارزان خریدن تایر توسط خودروسازان درحالی در صنعت خودرو مرسوم شده است که چندی پیش یکی از شرکتها بخشی از تایرهایی را که با قیمت کمتر و بازپرداخت طولانی خریداری کرده بود، بهصورت آزاد در بازار تبریز عرضه کرد