پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 452152 تاریخ : 1398/01/10-16:16:54
,11,
خسارت 1280 میلیارد تومانی سیل اخیر به بخش راه‌ و راه‌آهن

معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی خبر داد:

خسارت 1280 میلیارد تومانی سیل اخیر به بخش راه‌ و راه‌آهن

معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی گفت: سیل اخیر طبق برآورد اولیه تیم فنی در بحث راه و ریلی 1280 میلیارد تومان خسارت در پی داشته است و در بحث مسکن هم بنیاد مسکن آماده استفاده از تمام ظرفیت‌های خود در بازسازی خانه‌های سیل‌زدگان است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، شهرام آدم نژاد معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی درخصوص سیل‌های اخیر در برخی استان‌های کشور و اقدامات صورت گرفته اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی ماموریت‌های اساسی درخصوص مواصلات و ارتباطات را بر عهده دارد و این ماموریت‌ها در زمینه پیشگیری، اقدام و ماموریت‌ها مختلف است. در زمینه شرایط جوی سازمان هواشناسی گزارش‌هایی را ارائه داد و در مدهای مختلف از جمله بحث جاده‌ها، هوایی، ریلی و بنادر نیز در ایام نوروز و فعالیت ستاد نوروزی و بحران نزدیک به 32 هزار نفر از پرسنل وزارت راه و شهرسازی حضوری فعال دارند.

وی افزود: درخصوص رخ دادن سیل سازمان هواشناسی پیش‌بینی خوبی داشت و اقدامات خوبی هم در این زمینه انجام داد. درخصوص گلستان از یک هفته قبل اخطاریه و هشدار داده شده بود. همان‌طور که می‌دانید درخصوص اخطاریه‌ها 72 ساعت و هشدار 48 ساعت قبل اعلام می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در بحث سیل به سه شکل سیل شهری، روخانه‌ای و همچنین آب‌هایی که به سدها وارد می‌شوند، پیش‌بینی انجام می‌گیرد. در پیش‌بینی‌ها مدل‌های هواشناسی با مدل‌های هیدرولوژی باید جفت شوند تا پیش‌بینی سیل تخمین زده شود. البته در بحث هیدرولوژی باید مواردی همچون جنس خاک، ضریب نفوذ‌پذیری، شیب زمین و عمق منطقه باید جمع شده تا پیش‌بینی صورت بگیرد.

آدم‌نژاد در مورد سیل با اشاره به ورود اولین سامانه بارشی گسترده در گلستان، خراسان شمالی و مازندران به کشور در 26 اسفند 1397 و خساراتی که در پی داشت، اظهار کرد: این بارش‌ها در ابتدا در تاریخ ذکر شده به وجود پیوست و خساراتی را در محورهای مواصلاتی ایجاد کرد و بعد هم در پنجم و ششم فروردین 98 زاگرس مرکزی و جنوبی را در بر گرفت که عمدتا در برخی مناطق ریزش را شاهد بودیم.

وی افزود: در شیراز و یاسوج حدود 200 متر رانش داشتیم که کلا جاده را از بین برد. در این مدت 112 مورد تخریب را شاهد بودیم که مشکلاتی از قبیل کولاک، برف، بارش وجود داشت. ریزش‌هایی که در این زمینه اتفاق افتاد نزدیک به 11 هزار کیلومتر اختلال در راه‌ها ایجاد کرد. 314 دستگاه پل از بین رفت و 5800 دستگاه ابنیه فنی آسیب دیدند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در این مدت 111 محور مسدود شدند که 85 محور با تلاش همکاران خوب ما در راهداری باز و قابل تردد شدند. در حال حاضر 5 محور شریانی ما از جمله یاسوج – شیراز، شاهرود – آزادشهر، آق‌قلا – گرگان و محور قدیم خرم‌آباد – پل دختر بسته بوده که نیازمند اقدامات فنی تر هستند. با توجه به توپولوژی منطقه و همچنین ادامه بارش‌ها کمی کار را با با تاخیر مواجه کرد که در چند روز آینده اقدامات مورد نیاز جهت بازگشایی آنها انجام خواهد گرفت.

معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی درخصوص بحث برش‌های ایجاد شده در مسیرهای ریلی جهت هدایت سیلاب به سمت دریا، گفت: در محور گرگان به اینچه برون در بخش ریلی در 7 نقطه برش‌هایی ایجاد شد تا آب سریع‌تر تخلیه شود. از همان روز بعد هم متخصصان فنی راه‌آهن مشغول شدند تا با لوله‌های بتنی این معابر بماند و احداث سازه‌ها انجام بگیرد. در همین زمینه ریل‌گذاری هم به زودی انجام می‌شود.

وی افزود: در بخش فرودگاهی هم تقریبا همه فرودگاه‌های ما فعال هستند. فرودگاه گرگان با اینکه 38 هکتار از محوطه فرودگاه را آب در برگرفته بود با تلاش شرکت فرودگاه‌ها و دیگر دوستان اقدامات لازم انجام شد تا اختلالی ایجاد نشود. در فرودگاه خرم‌آباد و ایلام هم بارش داشتیم که با توجه به انسداد نیازمند این بودیم که از هلی‌کوپتر استفاده شود تا امدادرسانی انجام بگیرد و بعد از بهبود شرایط جوی در فرودگاه ایلام 10 پرواز انجام گرفت.

وی ادامه داد: در بخش بنادر هم تمام 11 بندر اصلی ما فعال هستند. با این حال به واسطه شرایط جوی بنادر جنوبی فعلا محدودیت‌هایی برای کشتی‌های مسافرتی داریم اما کشتی‌های بارس در حال سرویس هستند.

شهرام آدم‌نژاد درخصوص تخریب منازل مسکونی در مناطق سیل‌زده و برنامه مدنظر برای بازسازی آن‌ها گفت: بنیاد مسکن اقداماتی را درخصوص اسکان موقت انجام داده است و در بحث تعبیه مسکن مناسب هم با تسهیلاتی که دولت انجام خواهد داد این کار را شروع می‌کند.

وی بابت خسارت به وجود آمده و تخمین میزان آن گفت: در مورد خسارت در وزارت راه و شهرسازی یک تیم فنی وجود دارد که وظیفه آن‌ها برآورد خسارت اولیه چه به لحاظ فنی و چه انسانی است. سال گذشته نزدیک به 200هزار رخداد اتفاق افتاد که در جاده‌ها اختلال ترافیکی ایجاد کرد که از این تعداد 31 هزار رخداد طبیعی بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در همین ایامی که سیل آمد و آن وضعیت جوی اتفاق افتاد نزدیک به 1280 میلیارد تومان خسارت برآورد شد که این برآورد اولیه بوده و شاید اصلاحاتی روی آن انجام شود. از این میزان 1200 میلیارد تومان به حوزه راه بر می‌گردد. در همین مدت خیلی از راه‌ها بسته شد که مجبور به باز کردن 33 راه موقت در 7 استان شدیم و 7600 کیلومتر ترمیم موقت انجام شد تا ترافیک عبور کند.

وی ادامه داد: در بحث ریلی هم نزدیک به 80 میلیارد تومان خسارت وارد شد. طی دو، سه روز پیش هم برای مرکز شیراز چند قطار اضافه کردیم تا سرویس‌دهی بهتری به هموطنان و ماشین‌های آسیب دیده داشته باشیم و آن‌ها را به شهرهای مختلف منتقل کنیم.

شهرام آدم نژاد، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در زمینه خسارت وارد شده در بحث مسکن در مناطق سیل‌زده و نگرانی مردم از این بابت و اینکه تمهیدات وزارتخانه در این زمینه چه مواردی است، گفت: در حوزه مسکن بررسی شرایط بستگی به تثبیت و پایداری شرایط اتفاق رخ داده دارد. در دولت وقتی در ستاد بحران خدمت آقای رئیس‌جمهور بودیم قرار شد تسهیلاتی را در نظر بگیرند. بنیاد مسکن با تمام ظرفیت وارد کار خواهد شد و باید دید تسهیلات و میزان آن چه فرآیندی خواهد داشت و امیدواریم نگرانی خاصی وجود نداشته باشد.

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی بابت پیشگیری از این اتفاقات و کاهش هزینه‌های ناشی از آسیب سیلاب‌ها درخصوص اینکه چه اقدامات زیرساختی باید انجام بگیرد، گفت: در این خصوص باید مجموعه‌‌ای زیاد از دیتاها جمع‌آوری شوند تا یک پیش‌بینی درست صورت بگیرد تا بعد از پردازش اطلاعات یک تصمیم درست اتخاذ شود که در مورد سیل یکی از اجزای آن بارش است.

وی افزود: اگر ما بتوانیم مسیر سیل را درست طراحی کنیم و با پیش‌بینی مناسب هدایت آن به خوبی انجام بگیرد، خسارت‌های کمتری را شاهد خواهیم بودو این یعنی باید یک پیشگیری و برنامه‌ریزی مناسب داشته باشیم. در این خصوص صحبت‌هایی را با ستاد بحران داشتیم که در بحث سازمان هواشناسی بتوانیم در مورد رادار و سنورهایی که می‌توانند کمک کنند با آنها همکاری داشته باشیم و اطلاعات اقلیمی و سرزمینی بهتری را در اختیار بگیریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص برخی انتقادها به انتخاب مسیرها از جمله مسیر ریلی گرگان – اینچه برون گفت: اگر راه‌آهن گرگان – اینچه برون را به لحاظ توپولوژی مشاهده کنید، آن موقع متوجه خواهید شد که ارتفاع شهر چقدر است. شک نکنید اگر راه‌آهن گرگان – اینچه برون وجود نداشت به جای آق‌قلا شهر دیگری زیر آب می‌رفت چون بارش‌ها در همه نقاط بیش از 100 میلی‌متر و بیش از حد بود. در ارتباط با طراحی مهندسی راه و راه‌آهن چند نکته همواره در سالیان سال در نظر گرفته می‌شود و یکی از آن‌ها بررسی دوران‌های گذشته سیل و سیلاب و آبروهایی است که وجود دارند، در همین مسیر طبق مطالعات اولیه برای سیل و سیلاب چهار دهنه آبرو در نظر گرفته شده بود اما میزان بارش‌ها زیاد بود. طراحی راه فی‌نفسه مشکلی ایجاد نمی‌کند مگر اینکه در جاها‌ی دیگر و مسیل‌ها مشکلات و موانع ایجاد کنیم تا آب یا سیلاب راه خودش را پیدا نکند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 440
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران