پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 593165 تاریخ : 1400/10/28-09:28:59
,17,
خروج سرمایه شدت گرفته است / مالیات بر عایدی با تأخیر اجرا شود

رئیس اتاق تهران:

خروج سرمایه شدت گرفته است / مالیات بر عایدی با تأخیر اجرا شود

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: با توجه به شدت گرفتن خروج سرمایه از کشور باید یک آسیب شناسی، انجام و مالیات بر عایدی سرمایه با تأخیر اجرا شود.

به گزارش بانک و صنعت، مسعود خوانساری امروز در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده توسط مراجع رسمی، مشخص شد که وضعیت تولید و تجارت در کشور کمی رونق گرفته و نسبت به گذشته بهتر شده و شاهد افزایش 40 درصدی صادرات غیرنفتی و 3.3 درصدی تولید ناخالص بوده ایم.

رئیس اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: کماکان با تورم بالایی مواجه هستیم که مانع بزرگی برای تولید و ثبات اقتصادی در کشور است و از سوی دیگر معیشت خانوارها را نامناسب کرده است.

خالص حساب سرمایه 63 درصد تضعیف شده است

وی افزود: همچنین طبق آمار بانک مرکزی شاهد افزایش تراز منفی حساب سرمایه هستیم؛ بر این اساس خالص حساب سرمایه در نیمه نخست سال جاری، منفی 6.3 میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 63 درصد تضعیف شده است که احتمال تشدید خروج سرمایه را به وجود می آورد.

خوانساری گفت: علی رغم سقوط لیر (پول ملی ترکیه) اما باز هم ایرانی ها رتبه اول را در خرید خانه در ترکیه به خود اختصاص داده اند. این در حالی است که طبق پیش بینی ها، ارزش لیر همچنان سقوط خواهد کرد. این نگرانی وجود دارد که چرا ایرانی ها همچنان به دنبال خرید ملک در ترکیه هستند؟ دولت حتماً باید این مسئله را آسیب شناسی کند که چرا با این شدت شاهد خروج سرمایه از کشور هستیم.

وی تصریح کرد: در شرایط خروج سرمایه از کشور آیا اجرای مالیات بر عایدی سرمایه به نفع کشور است؟ اگر اجرای این سیاست به صلاح نیست، دولت آن را کمی به تأخیر بیندازد زیرا وقتی سرمایه گذاری داخلی و خارجی نداریم، خروج سرمایه بسیار خطرناک است.

رشد سرمایه گذاری در سال جاری منفی بود

رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به سرمایه گذاری نامناسب در کشور گفت: رشد سرمایه گذاری در دو فصل سال 1400 منفی بوده که در فصل دوم به شدت اُفت کرده است.

وی ادامه داد: طبق گزارش مرکز پژوهش های مجلس، امنیت سرمایه گذاری مهمترین عامل عدم سرمایه گذاری در کشور است. همچنین نبود ثبات اقتصادی و نداشتن محیط کسب و کار مناسب از دیگر عوامل است.

خوانساری همچنین به ارتباط ایران با کشور چین اشاره کرد و گفت: بار دیگر مباحثی در مورد ارتباط بین ایران و چین مطرح شده است. در هر حال ما نباید تحت تأثیر یکسری مسائل قرار بگیریم. همانطور که ارتباط با غرب مهم است، شرق هم دارای اهمیت است. چین دومین اقتصاد بزرگ دنیاست و سرمایه گذاری های بزرگی انجام می دهد. اتاق بازرگانی به عنوان نماینده بخش خصوصی باید واقع بینانه عمل کند و ضمن اینکه در مورد انعقاد درست پیمان ها هشدار می دهد که یک رابطه برد – برد وجود داشته باشد اما نباید تحت تأثیر شبهات قرار گیرد.

وی با اشاره به اظهارات رئیس اتاق بازرگانی ایران در مورد نمایندگان مجلس گفت: در دو روز گذشته مباحثی بین مجلس و اتاق بازرگانی به وجود آمد که بحث های خوبی نبود. در تقابل قرار گرفتن مجلس و اتاق آن هم در این شرایط درست نیست. اینکه قرار باشد بین بخش خصوصی و مجلس تعارض و اختلافی سر بگیرد، خطرناک است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: اعلام می کنم بدون همکاری با سه قوه، بخش خصوصی نمی تواند موفق باشد. دست خود را به پیشگاه سران سه قوه، دراز و اعلام می کنیم که با همدلی می توانیم کارها را جلو ببریم.

وی همچنین با اشاره به مذاکرات هسته ای در وین گفت: امیدواریم هر چه سریع تر تحریم ها لغو شوند و به تبعیت از آن کسب و کارها رونق بگیرد و با اشتغالزایی بیشتر مردم راحت تر زندگی کنند و آینده بهتری پیش روی کشورمان و مردم قرار گیرد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 544
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران