پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 465719 تاریخ : 1398/03/12-17:46:15
,23,17,
خدمات نوین مالیاتی

یادداشت

خدمات نوین مالیاتی

طرح جامع مالیاتی به‌ عنوان مهم‌ترین پروژه اقتصادی و نیز عظیم‌ترین پروژه فناوری اطلاعات کشور درحال اجرا در ابعاد ملی است و استفاده از فناوری‌های روز به منظور سهولت خدمت رسانی به مودیان محترم مالیاتی در صدر برنامه‌های نظام مالیاتی قرار گرفته است.

بانک و صنعت، یکی از مهم ترین تحولاتی که نظام مالیاتی نوین مسبب آن بوده، الکترونیکی شدن بسیاری از خدمات مالیاتی است. هم اکنون حجم بالایی از خدمات مالیاتی از طریق پورتال عملیات الکترونیک سازمان امور مالیاتی به آدرس (www.tax.gov.ir) به صورت الکترونیکی به مودیان در سراسر کشور ارایه می شود و مودیان بسیاری از تکالیف قانونی مالیاتی مرتبط با این سامانه ها را الکترونیکی و غیرحضوری انجام می دهند. از جمله ثبت نام، ارایه اظهارنامه، پرداخت مالیات، ارسال صورت معاملات، ارسال اعتراضات و شکایات، دریافت گواهی های مالیاتی و ...

سازمان امور مالیاتی اخیرا امکاناتی فراهم کرده که مودیان محترم برخی از خدمات مالیاتی مورد نیاز خود را از طریق نرم افزار گوشی‌های هوشمند و یا روی بستر USSD دریافت کنند.
با نرم‌افزار گوشی‌های هوشمند امکان دسترسی مودیان به پرونده های مالیاتی از طریق گوشی همراه فراهم شده است و با فراهم شدن امکان ورود و احراز هویت با اطلاعات کاربری ایجاد شده در سامانه ثبت نام الکترونیک مودیان مالیاتی، هر مودی پس از تکمیل ثبت نام شماره اقتصادی خود دارای یک نام کاربری و کلمه عبور محرمانه است که می تواند از بسیاری از خدمات الکترونیک مالیاتی استفاده نماید.
در حال حاضر، تمامی پرونده های ثبت نامی مودی به همراه اطلاعات آنها از جمله اطلاعات عمومی پرونده، وضعیت پرونده ثبت نام، اطلاعات پرونده مالیاتی متصل به ثبت نام، اعضاء و شرکاء ثبتی و پرداخت ها و قبوض الکترونیک پرداختی (وصول شده و نشده) و نمایش لیست اظهارنامه های ارسالی وی در طی سالیان گذشته از جمله امکانات این نرم افزار است. نمایش یک پروفایل واحد در نرم افزار گوشی برای مودیان که بیش از یک نام کاربری دارند از دیگر مشخصات سامانه مذکور است و چنانچه مودی با هر کدام از اطلاعات نام کاربری خود وارد نرم افزار هوشمند گوشی شود پروفایل مالیاتی کامل خود و اطلاعات سایر ثبت نام های خود را مشاهده می کند.
همچنین از طریق این نرم افزار، امکان آگاهی از آخرین اخبار مالیاتی و نمایش لیست کلیه قبوض مالیاتی صادر شده برای مودی صرف نظر از قبوض الکترونیکی نیز امکان پذیر است. ابلاغ الکترونیک نیز از دیگر ویژگی های این نرم افزار است که پس از نهایی سازی سامانه ابلاغ الکترونیک سازمان فعال خواهد شد به نحوی که مودی به محض صدور برگه مالیاتی در گوشی خود یک پیام دریافت می نماید و می‎تواند برگه ابلاغی خود را مشاهده نماید. با توجه به ماهیت این نرم افزار، مودی می تواند همواره و بدون نیاز به هیچ سیستم دیگری تنها در صورت اتصال به اینترنت از اطلاعات پرونده های مالیاتی خود به صورت 24 ساعته مطلع گردد.
در کنار این خدمات، امکان تعامل دوطرفه بین مودی و سازمان در یک کانال امن و پر سرعت نیز از جمله امکانات بسیار مهم نرم افزار مذکور است و با تکیه بر این سامانه، ارسال اعتراضات و شکایات و یا پیشنهادات و انتقادات مودیان فراهم شده است. 
گفتنی است با توجه به گستردگی بیشتر سیستم عامل اندروید در کشور، پروژه نرم افزار گوشی هوشمند در فاز نخست برای این سیستم عامل طراحی شده و در فاز بعدی برای سیستم عامل IOS طراحی خواهد شد.
همچنین سازمان امور مالیاتی کشور در جدیدترین اقدام خود، اولین سرویس مالیاتی با عنوان «استعلام وضعیت پرونده ثبت‌نام» در سرویس USSD دولت همراهرا فعال کرده است. USSD یک پروتکل استاندارد بین‌المللی به معنای«ارسال پیام ازطریق  کددستوری» و یک روش ارسال پیام در شبکه GSM(سامانه جهانی ارتباطات همراه) است. کدهایUSSDجزء خدمات ارزش‌افزوده تلفن همراه محسوب می‌شوند که استفاده از آن بدون هزینه و تنها با شماره‌گیری چند عدد در تلفن همراهامکان‌پذیر است.
دراین روش که یک نوع خدمات فهرست بندی شده می‌باشد،مشتری ابتدا با ارسال یک درخواست به شکل#…* به شبکه امکان مشاهده گزینه‌هایی را به‌ صورت منویی دارد و با انتخاب شماره هر کدام از منوها و ارسال به سرور شبکه، درخواست خود را مطرح می‌کند و سرور شبکه با دریافت این شماره، درخواست مشتری را به سمت خدمات مربوطه هدایت می‌نماید. مودیان مالیاتی می‌توانند با شماره‌گیری سرشماره #4*(خدمات دولت همراه)، ابتدا گزینه «دستگاه‌ها» و سپس گزینه «سازمان امور مالیاتی» را انتخاب کرده و با درج کد رهگیری ثبت‌نام الکترونیکی، آخرین وضعیت ثبت‌نام الکترونیکی در سامانه‌های مالیاتی را مشاهده کنند.
سرعت انتقال و پاسخ‌دهی سریع، عدم نیاز به نصب نرم‌افزارهای جانبی موبایلی، عدم نیاز به اینترنت و عدم نیاز به رومینگ، از مزایایی است که سبب شده به‌زودی با دریافت سرشماره جدید به نام سازمان امور مالیاتی کشور، خدمات متنوع‌تری از طریق کددستوری در دسترس مودیان محترم قرارگیرد.
خدمت دیگر نظام مالیاتی به مودیان کم بینا و نابینا است. با ایجاد ابزار جدیدی ویژه کم‌بینایان و نابینایان که براساس استانداردهای بین‌المللی طراحی شده است، هم‌اکنون این دسته از مودیان می‌توانند از طریق دستگاه‌های ویژه خود باسهولت بیشتر صفحات سامانه عملیات الکترونیک مودیان را مرور نمایند.
بدیهی است نظام نوین مالیاتی با تمامی ظرفیت‌ها،کارکردها و پیامدهای آن در پیشرو قرارگرفته و هم‌ اکنون می‌توان به تحول در روش‌های اخذمالیات، افزایش درآمدهای مالیاتی و کاهش فرارمالیاتی در کشور امیدوار بود. این اصلاحات اساسی، بدون شک، نظام مالیاتی را در محقق ساختن عدالت مالیاتی به‌ عنوان مهم‌ترین مطالبه مردمی و نیز بزرگ‌ترین آرمان و آرزوی دستگاه مالیاتی کمک می‌کند.


سازمان امور مالیاتی



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 439
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران