پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 463582 تاریخ : 1398/02/09-17:31:26
,6,
حکایت200هزار تن تایر فرسوده و دو کارخانه بازیافت در کشور!

تنها 4درصد ازلاستیک‌های مستعمل به چرخه تولید بازمی‌گردند

حکایت200هزار تن تایر فرسوده و دو کارخانه بازیافت در کشور!

آمار کمتر از 5درصدی برای صنعت بازیافت تایر پیش‌از آنکه حکایت از اوضاع نه‌چندان خوب بازگشت تایرهای فرسوده به چرخه تولید داشته باشد از بروز آسیب‌های جبران‌ناپذیر ورود این تایرها به طبیعت خبر می‌دهد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، تنها 4درصد از تایرهای فرسوده روانه طبیعت نشده و بازیافت می‌شوند. آمار کمتر از 5درصدی برای صنعت بازیافت تایر پیش‌از آنکه حکایت از اوضاع نه‌چندان خوب بازگشت تایرهای فرسوده به چرخه تولید داشته باشد از بروز آسیب‌های جبران‌ناپذیر ورود این تایرها به طبیعت خبر می‌دهد.

سال گذشته 280هزارتن تایر نو برای استفاده در خودروهای جدید و خودروهای قدیمی وارد بازار شده‌اند که با یک حساب سرانگشتی بیش‌از 200هزار تن تایر فرسوده به قبرستان‌های تایر در ایران اضافه شده است. تایرهایی که تنها 8هزار تن از آن در کارخانه‌های بازیافت مورد استفاده مجدد در صنعت قرار گرفته‌اند و بیش‌از 190هزارتن دیگر در گورستان‌های تایر در نقاط مختلف کشور به معضلی برای محیط‌زیست تبدیل شده‌اند. محمدرضا گنجی، رئیس انجمن صنعت تایر با اشاره به فعالیت تنها دو مرکز بازیافت تایر در ایران گفت: یکی از این کارخانه‌ها در استان قم واقع شده و مجموعه ایساتیس نیز که متعلق به صنایع لاستیک یزد بوده در فضای کارخانه یزدتایر مشغول به فعالیت است.

وی ظرفیت هر یک از این کارخانه‌ها را 4هزار تن در سال اعلام کرد که در مجموع می‌توانند 8هزار تن تایر فرسوده را به چرخه تولید بازگردانند. 

رئیس انجمن صنعت تایر با اشاره به بازیافت تایر و تیوب در کشور بیان کرد: ریکلیم (محصول نهایی بازیافت تایر و تیوب) تایر به‌عنوان 10درصد از ماده اولیه موردنیاز در تولید تایر جدید و به‌عنوان جایگزین کائوچو طبیعی مورداستفاده قرار می‌گیرد، در بخش بازیافت تیوب نیز ریکلیم تیوب به‌عنوان بخشی از ماده اولیه تولید تیوب و بخش اینرلاینر تیوب‌های رادیال استفاده می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه در صورت حمایت دولت از این صنعت می‌توان از آلودگی بیشتر محیط‌زیست جلوگیری کرد و درنهایت جلوی خروج بخشی از ارز موردنیاز برای خرید کائوچو از خارج کشور را نیز گرفت، گفت: یکی‌از معضلات این کارخانه‌ها چگونگی انتقال تایر فرسوده به کارخانه و پرداخت هزینه‌های سنگین برای حمل‌ونقل این کالاست. درحالی‌که در کشورهای اروپایی و پیشرفته دولت نه‌تنها به‌صورت رایگان این تایرها را جمع‌آوری به کارخانه‌های بازیافت منتقل می‌کند بلکه در مواردی هزینه‌ای را نیز برای بازیافت به کارخانه‌ها پرداخت می‌کند.
گنجی با تاکید بر مسئولیت اجتماعی تایرسازان این نوید را داد که در صورت حمایت دولت و سازمان حفاظت محیط‌زیست ازصنعت بازیافت تایر،‌ مجتمع لاستیک یزد برنامه توسعه صددرصدی کارخانه بازیافت تایر را اجرایی خواهد کرد و ظرفیت سالانه این کارخانه را از 4هزار تن درسال به 8هزار تن در سال خواهد رساند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 343
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران