پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 446795 تاریخ : 1397/11/02-18:52:17
,15,21,
حوزه کاربرد اطلاعات فضایی در بخش کشاورزی نسبت به گذشته قابل مقایسه نیست

حوزه کاربرد اطلاعات فضایی در بخش کشاورزی نسبت به گذشته قابل مقایسه نیست

دکتر احمدعلی کیخا، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت داده‌های فضایی در ارتقای بهره‌وری صنعت کشاورزی، گفت: اگر کشاورزان سودآوری خدمات ماهواره‌ای را در این صنعت درک کنند، در استفاده از این خدمات پیشگام خواهند بود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی این پژوهشگاه فضایی ایران، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در بازدید اعضای این کمیسیون از دستاوردهای فناوری فضایی در پژوهشگاه فضایی ایران در یکم بهمن سال‌جاری، روابط عمومی این پژوهشگاه، با بیان مطلب فوق، اظهار نمود: فناوری‌های نوین همه ابعاد زندگی بشر را متحول کرده است و حضور فناوری در بخش کشاورزی هم دستاوردهای فراوانی را به ارمغان خواهد آورد.

بحث هوشمندسازی کشاورزی و کاربرد فناوری اطلاعات و دستاوردهای فضایی در کشاورزی، از مدت‌ها قبل در دنیا مطرح و مورد استفاده بوده، اما در ایران از این داده‌ها چندان استفاده نشده است و از این رو، باید به وزیر محترم ارتباطات و فناوی اطلاعات آقای مهندس آذری جهرمی و همکارانشان دست مریزاد گفت که اقداماتی را در این جهت در کشور شروع کرده‌اند.
وی افزود: از ویژگی‌های وزیر جوان همین است که اطلاعات او در سطح دنیا به‌روز است و همین که احساس نیاز کرده، پایه‌هایی را بنا گذاشته و گروه‌های تحقیقاتی شکل داده و دارند کار می‌کنند که این خیلی خوب است، اما کافی نیست، بخش دیگر مربوط به ارگان‌های ذی‌ربط به عنوان متقاضیان است که باید سفارش کار دهند و از این داده‌ها استفاده نمایند و فراهم کردن ملزومات قانونی و اعتباری، زمینه این استفاده را بیشتر فراهم می‌کند.
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی  همچنین خاطرنشان ساخت: حوزه کاربرد اطلاعات فضایی در بخش کشاورزی و  آنچه که امروز دیدیم، نسبت به گذشته اصلاً قابل مقایسه نیست،  اما باید اقدامات بیشتری در این خصوص صورت پذیرد.
دکتر کیخا ضمن اشاره به نهادینه نشدن استفاده از فناوری‌های نوین در کشاورزی بیان داشت: امروز، نیاز به شیوه‌های مدیریت نوین برای حوزه‌های مختلف کشور بسیار ضروری است و برای توسعه کشاورزی چاره‌ای جز استفاده از این فناوری‌های نوین نیست. امروز نیاز داریم خدمات حوزه ICT از جمله داده‌های فضایی در بخش کشاورزی به درستی پیاده‌سازی شود و اگر کشاورزان سودآوری خدمات ماهواره‌ای را در صنعت کشاورزی درک کنند، در استفاده از این خدمات پیشگام خواهند بود.
وی افزود: نمونه‌های کاربردهایی را که امروز در ارتباط با کاربرد سنجش از دور در ارزیابی سطح زیرکشت و همچنین میزان مصرف آب یا گسترش آفات و امراض مطرح، مهم است، ولی باید تلاش شود تا همه حوزه‌ها از جمله: شیلات، مراتع، جنگل، محیط زیست، دام و ... از این داده‌ها استفاده شود، به طوری که زارعان و کشاورزان با استفاده از این داده‌ها،  بتوانند با حداقل هزینه، منافع خودشان را چند برابر کنند.
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی  با تاکید بر لزوم بهره‌مندی ذی‌ربطان از داده‌های فناوری، اظهار کرد: همین که نیاز به داده‌های حاصل از فناوری ICT را در دستگاه‌های متولی ایجاد کرده‌اند، کار خوبی است. اما تا وضعیت مطلوب فاصله خیلی زیادی داریم و لازمه آن هم این است که خود دستگاه‌های بهره‌بردار مثل وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو، سازمان محیط زیست و سازمان هواشناسی، دانش خود را در ارتباط با این حوزه به‌روز کنند و از خدمات و زیرساخت‌هایی که الان در کشور وجود دارد، استفاده کنند.
وی همچنین گفت: کاربرد فناوری اطلاعات در توسعه زندگی بشر، به‌ویژه، در سال‌های اخیر نقش به‌سزایی داشته و پیش‌بینی‌ها از آینده جهان این است که بخش قابل توجهی از کسب و کارها عملاً جای خود را به کسب و کارهایی که بر پایه فناوری اطلاعات بنا شده، خواهند داد و کشاورزی هم نمی‌تواند از دامنه این تحولات خارج باشد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 270
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران