پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 433064 تاریخ : 1397/09/18-11:19:58
,6,21,
حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو در گرو تصمیم نمایندگان مجلس

حل مشکلات ریشه‌ای صنعت خودرو، با تصویب طرح ساماندهی بازار خودرو

حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو در گرو تصمیم نمایندگان مجلس

در صورت تصویب این طرح، تعرفه واردات خودروهای خارجی نهایتا تا سال 1404 به 20درصد می‌رسد و این تعرفه برای خودروهای هیبرید و برقی به صفر خواهد رسید.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، طرح ساماندهی بازار خودرو می‌تواند گره کور بازار و صنعت خودرو را بگشاید. این طرح درحالی‌ برای بار پنجم به رای گذاشته می‌شود که در نظر بسیاری از کارشناسان صنعت و بازار خودرو تنها راهکار ایجاد فضای سالم رقابتی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در مقابل خودروسازان و واردکنندگان خواهد بود. درصورت تصویب این طرح تعرفه واردات خودروها تغییر کرده و همچنین دانش فنی، قیمت تمام‌شده و کیفیت خودروهای تولیدی شرکت‌های خودروساز دستخوش تغییرات جدی می‌شود.

کمیسیون اصل 90 باتوجه به نارضایتی‌های خصوصی مردم از نحوه تکریم مشتریان و کیفیت محصولات تولیدی خودروسازان به این موضوع برای جلوگیری از فساد مشهود ورود کرد و به‌دنبال آن به مسائل ریشه‌داری همچون آلودگی‌ هوا و سلامت شهروندان نیز پرداخته است.

اجرای این طرح تعرفه خودروهای هیبرید را به صفر می‌رساند و فرصتی 5ساله برای تولید خودروهای هیبرید و تمام‌برقی برای خودروسازان غیردولتی ایجاد می‌کند. کاهش تعرفه خودروهای بنزینی از سال آینده نهایتا تا سال 1404 به رقم 20درصد خواهد رسید. درحالی طرح ساماندهی، تعرفه خودروهای هیبرید را تا پایان سال پنجم اجرای این طرح صفر درنظر گرفته که کارشناسان و صاحب‌نظران معتقد هستند می‌توان از فرصت به‌وجود آمده برای جبران مافات خودروسازی داخلی بهره برد و شاهد تولید خودروهایی با پیشرانه هیبرید و یا تمام برقی در پایان سال پنجم اجرای این طرح بود.»

عبدا... رضیان، عضو کمیسیون صنعت مجلس درباره طرح ساماندهی صنعت خودرو می‌گوید: «طرح ساماندهی بازار و صنعت خودرو نسخه شفابخش این صنعت خواهد بود. این طرح می‌تواند آشفتگی‌های خودروسازی کشور را به فرصتی برای جبران عقب‌ماندگی‌ها بدل کند. نبود بازار رقابتی در صنعت خودرو کشور باعث شده پیشرفتی در این بخش نداشته باشیم؛ به‌طوری‌که شاهد هستیم مردم برای همین خودروهای بی‌کیفیت صف کشیده و ظرف یک‌ساعت 150هزارمیلیاردتومان خودرو به فروش می‌رسد؛ طبیعی است که در چنین شرایطی خودروسازان داخلی تمایلی در به‌روز و باکیفیت‌تر کردن محصولات خود نخواهند داشت.»

رضیان با اشاره به کاهش پله‌ای تعرفه واردات خودرو گفت: «در طرح ساماندهی بازار و صنعت خودرو تعرفه خودروهای وارداتی سالانه کاهش خواهد داشت و تا افق سال 1404 به تعرفه 20درصد همانند دیگر کشورها خواهیم رسید. فضای تجارت در اجرای این طرح رقابتی می‌شود و البته به خودروسازان فرصتی مناسب برای جبران گذشته داده شده است.»

نماینده مردم قائم‌شهر در ادامه گفت: «درصورت رای آوردن طرح ساماندهی در هفته آینده صحن علنی از سوی نمایندگان مجلس، زمان اجرای این طرح باتوجه‌به ارسال پیش‌نویس لایحه بودجه توسط دولت سال 98 نخواهد بود، اما به دلیل مشخص‌بودن مهلت نهایی در برنامه توسعه ملی نهایتا باید در سال 1404 به این مهم در صنعت دست پیدا کنیم.»

وی درخصوص ادامه فعالیت گری‌مارکت‌ها در طرح ساماندهی گفت: «این فعالیت قانونی تلقی شده است. اما واردات محصولات خودروسازان خارجی درصورتی مجاز درنظر گرفته شده است که نمایندگی‌ رسمی آن شرکت‌ها در ایران نیز وجود داشته باشد. افراد حقیقی و حقوقی مجاز هستند خودروهایی را که نمایندگی رسمی دارند و خدمات گارانتی و پس‌از فروش آن‌ها در کشور وجود دارد، به بازار واردکنند.»

نماینده مردم قائم‌شهر ادامه داد: «خودروهای داخلی 10 تا 12درصد مصرف سوخت دارند درحالی‌که در دنیا خودروهایی تولید می‌شود که مصرف سوخت 4درصدی داشته و در عین حال باکیفیت‌تر، ایمن‌تر، مشتری‌پسندتر و با گارانتی بالاتر هستند. دولت اگر هزینه همین اختلاف مصرف بنزین را پرداخته و از خودروهای پاک حمایت کند، هم آلودگی کمتر خواهد شد هم مردم از خودرو ایمن استفاده خواهند کرد.»

رضیان تاکید داشت: «این طرح در بین نمایندگان موافقان بسیاری دارد و امید آن می‌رود که تصویب آن با مشکلی مواجه نشود. اما اجرای این طرح باتوجه‌به وضعیت فوق‌العاده در کشور، به پشت سرگذاشتن جنگ اقتصادی و بحران ارز منوط خواهد شد.»

وی درخصوص مسکوت‌ماندن طرح در ماه‌های گذشته ابراز کرد: «تحریم‌های آمریکا درخصوص صنعت خودرو تجربه‌ای جدید برای ایران نبوده و نیست، اما شرط احتیاط بود که اقداماتی در جهت گرفتن ضرب‌دست تحریم‌های خصمانه آمریکا صورت پذیرد. این اقدامات ازسوی برخی افراد، خودتحریمی قلمداد می‌شود، اما درواقع گمانه‌زنی و شناخت شرکای اقتصادی واقعی کشور بوده است. هیات دولت در رأس قوه مجریه باتوجه‌به مسئولیت خطیر خود باید اقدامات پیشگیرانه‌ای را در نظر بگیرد که منافع ملی به خطر نیفتد.»

رضیان با اشاره به اینکه دوره این‌گونه زورگویی‌ها تمام شده است، گفت: «کشوری که با 15کشور مرز مشترک آبی و خاکی دارد، قابل‌تحریم نیست. منافع منطقه و کشورهای همسایه که بیشتر آن‌ها مشتریان خودروسازی ما هستند، در ادامه ارتباط تجاری با خودروسازان ایران است.»



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 306
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران