پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 388890 تاریخ : 1397/07/21-13:14:06
,10033,
حمایت از اقتصاد مقاومتی با ترویج مشاغل سبز

حمایت از اقتصاد مقاومتی با ترویج مشاغل سبز

امروزه همگان به این باور رسیده‌اند که نگاه و انتظار یک‌جانبه از اقتصاد بدون توجه به ملاحظات زیست‌محیطی با رشد و توسعه همه‌جانبه منافات داشته و درنهایت به دلیل بروز بحران‌ها و مشکلات به بن‌بست می‌رسد و سلامت و رفاه اجتماعی جوامع را به خطر خواهد انداخت. ازاین‌رو تفکر جدیدی تحت عنوان اقتصاد سبز در جهان مطرح شده که بر رشد و توسعه اقتصادی و حفاظت از محیط‌زیست به‌صورت توأمان تأکید دارد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، کتایون حجتی سرپرست دفتر توسعه پایدار و اقتصاد محیط زیست :اقتصاد سبز اقتصادی است که در آن روابط حیاتی میان اقتصاد، جامعه و محیط‌زیست در نظر گرفته می‌شود و از مهم‌ترین دستاوردهای آن می‌توان به تغییر فرایندهای تولید، اصلاح الگوهای تولید و مصرف کالاها، کاهش سرانه تولید زباله و مصرف انرژی، اشاعه و توسعه تجارت پایدار، کاهش فقر و توسعه عدالت و توزیع عادلانه درآمد اشاره کرد. 

در فرآیند اقتصاد سبز رشد درآمدها و اشتغال‌زایی در بخش دولتی و خصوصی به‌گونه‌ای صورت می‌پذیرد که با کاهش انتشار کربن و آلاینده‌ها، افزایش بهره‌وری انرژی، استفاده بهینه از منابع، جلوگیری از تخریب محیط‌زیست، تنوع زیستی و اکوسیستم‌ها نیز همراه باشد.

از سوی دیگر مشکلات زیست‌محیطی گاها ناشی از نابسامانی‌های مالی، گریبان گیر کشورها و بالطبع صنایع و کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ است که با نگاه منفعت‌طلبان صرف و به‌دوراز دوراندیشی، شرایط مبهمی را برای آینده حیات بر روی کره خاکی رقم‌زده‌اند. اشتغال در نظام اقتصادی موجود عمدتاً متکی بر استفاده از منابع انرژی تجدید ناپذیر است و به بازیافت و استفاده مجدد از مواد چندان توجهی نشده است؛ که این‌همه می‌تواند دلایلی برای ناپایداری اقتصادی باشد.
ازاین‌رو برای تحقق و گسترش نظام اقتصاد سبز در جهان، مفهومی تحت عنوان مشاغل سبز از سوی سازمان جهانی کار با مشارکت برنامه محیط‌زیست ملل متحد عنوان شد... مشاغل سبز، مشاغل معقول و مناسبی هستند که اثرات مخرب زیست‌محیطی را کاهش و از حقوق و مزایای کافی، تأمین اجتماعی، بهداشت و امنیت برخوردارند. این مشاغل با کاهش مصرف انرژی و مواد خام، محدود کردن تولید گازهای گلخانه‌ای، به حداقل رساندن پسماند و آلودگی و حفاظت و احیا اکوسیستم، اثرات مخرب زیست‌محیطی را کاهش داده و درنهایت توسعه اقتصادی را ازلحاظ محیط زیستی، اجتماعی و سیاسی، پایدار می‌کنند.

مشاغل سبز طیف وسیعی از فعالیت‌ها و همچنین کارآفرینی سبز را در حوزه‌های مختلف اقتصاد سبز از قبیل انرژی‌های نو، ساخت‌وساز و حمل‌ونقل سبز، بازیافت، کشاورزی پایدار و اکو توریسم شامل می‌شوند. ازاین‌رو قابلیت مناسبی در جذب متخصصان در زمینه‌های مختلف را داشته و می‌تواند بحران بیکاری را کاهش دهد.

طی سالیان اخیر در کشور ما، هم‌زمان با رکود اقتصاد جهانی، افزایش تحریم‌های همه‌جانبه و تخریب منابع محیطی که موجب کاهش ظرفیت‌های تولیدی در بسیاری از عرصه‌های اقتصادی شد، موجب شد تا اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری به‌عنوان یک نسخه همه‌جانبه معرفی گردد و چارچوب‌های آن در قالب سیاست‌های مدون به دستگاه‌های نظارتی و اجرایی کشور ابلاغ شود. 
واکاوی در تعاریف ارائه‌شده از اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در راستای حصول به آن کاملاً در چارچوب مفهوم پایداری و نیل به تعادل بین نسلی، در کنار افزایش رفاه قابل تبیین و تفسیر است. اقتصاد مقاومتی مفهومی است که دربی مقاوم‌سازی، بحران‌زدایی و ترمیم ساختارها و نهادهای فرسوده و ناکارآمد موجود اقتصادی مطرح می‌شود و بر پایه کاهش وابستگی‌ها و تأکید بر مزیت‌های تولید داخل و تلاش برای خوداتکایی است. 
یکی از محورهای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در کشورمان توسعه کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیت‌های اقتصادی است. ازاین‌رو می‌توان گفت بر اساس بند یک اصل 110 قانون اساسی، اقتصاد مقاومتی خواهد توانست در بحران‌های روبه افزایش جهانی، الگویی الهام‌بخش از نظام اقتصادی اسلام را عینیت بخشد و زمینه فرصت مناسب را برای نقش‌آفرینی مردم و فعالان اقتصادی در تحقق حماسه اقتصادی فراهم کند که در این راستا ترویج و گسترش مشاغل سبز و حمایت از کارآفرینان سبز نقش مؤثری در پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی خواهد داشت.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 271
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران