پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 467193 تاریخ : 1398/04/09-17:45:52
,12,17,
حساب بانکی اجاره ای، راهی برای پیشبرد مفاسد اقتصادی

حساب بانکی اجاره ای، راهی برای پیشبرد مفاسد اقتصادی

فعالان اقصادی زیرزمینی با محدود شدن تراکنش های بانکی، برای پیشبرد مفاسد اقتصادی خود اقدام به اجاره حساب های بانکی شدند.

به گزارش بانک و صنعت، سال 97 بازار ارز با التهابات و نوسانات بسیاری مواجه شد، بانک مرکزی به منظور ورود و خروج نقدینگی، ارز، فرار مالیاتی و پولشویی، در بخشنامه ای اقدام به محدود کردن تراکنش های بانکی (از این پس هر شماره ملی می تواند در طول یک روز حداکثر تا 100 میلیون تومان تراکنش بانکی انجام دهد) کرد. در پی این بخشنامه، اعتراض شدید در کانال های وابسته به دلالان در فضای مجازی پدید آمد، آنان در فراخوانی از شهروندان خواستند که حساب بانکی و کد ملی خود را در اختیار آنها قرار دهند و در طول ماه نیز با آنها برای برخی امور بانکی هماهنگ باشند. همچنین افردای که اقدام به اجاره دادن حساب خود می کنند، باید در سه بانک حساب گشوده و ماهانه بیش از دو میلیون تومان حق الاجاره دریافت کنند.


مالک حساب، اختیاری در قبال حساب خود ندارد
مالک حساب هیچ اطلاعی از گردش مالی خود ندارد به این صورت که فرد متخلف از همان ابتدا دسته چک یا کارت اعتباری را به حساب اصلی حساب نمی دهد تا اطلاعی از پروسه فعالیت او نداشته باشد. اعلام موجودی حساب، ارسال پیامک و ... همه برای فرد متخلف می رود نه فردی که مالک حساب است. بنابراین او اطلاعی از آنچه در حال رخ دادن است، نخواهد داشت. همچنین علاوه بر آن فرد متخلف از صاحب حساب در دفتر اسناد رسمی اقرار می گیرد که محتویات حساب مربوط به اوست و صاحب حساب، هر چند حساب به نام اوست، اختیاری در قبال حساب خود ندارد.

 

دارندگان اینگونه حساب ها مجرم هستند
عباس بهزاد دادستان انتظامی مالیاتی اعلام کرد: دفتر پولشویی و مبارزه با فرار مالیاتی در سازمان امور مالیاتی بر اساس دستورالعمل شناسایی تراکنش های بانکی و با اتکا با اطلاعات پایگاه اطلاعات مودیان مالیاتی اقدام به بررسی و پیگیری حساب های مشمول کرده و با همکاری بانک مرکزی پس از شناسایی و بررسی برای تک تک این افراد پرونده مالیاتی تشکیل می دهد.

 

همچنین دارندگان این گونه حساب ها چه از طریق وکالت رسمی و چه از طریق واگذاری کارت های حساب بانکی خود به افراد غیر، مجرم محسوب می شوند و در نهایت چنانچه با این حساب اقدام به پولشویی و دیگر جرائم اقتصادی از جمله فرار مالیاتی شده باشد مسئولیت پرداخت مالیات و دیگر عواقب ناشی از سوء استفاده از حساب متوجه صاحب حساب خواهد بود.

 

بانک مرکزی نیز نسب به اجاره حساب بانکی به شهروندان هشدار داد و اعلام کرد مطابق با قوانین و مقررات جاری، مسئولیت تمام تراکنش ها و مبادلاتی که از طریق حساب و کارت بانکی انجام می شود بر عهده دارنده آن است و هیچ ادعایی مبنی بر اجاره دادن حساب برای مراجع قانونی، مالیاتی، انتظامی و قضایی مسموع نیست.

 

گفتنی است؛ صاحبان حساب اجاره ای عموما افراد بی اطلاع و نیازمند هستند و نمی‌دانند چه معاملات و نقل و انتقالاتی از طریق حساب های بانکی آنها در حال انجام است.

 

آماری از حساب های اجاره ای در دست نیست
به گفته فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی، آماری از حساب های اجاره ای در دست نیست، لذا در حال شناسایی و مقابله با حساب های بانکی اجاره ای هستیم.

 

 

اخبار مرتبط


 

 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 347
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران