پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 282022 تاریخ : 1396/05/03-11:06:02
,10028,10029,
حذف دفترچه ها عامل بهبود نظام سلامت است

حذف دفترچه ها عامل بهبود نظام سلامت است

یکی از تحولات بزرگ درصنعت بیمه کشور، الکترونیک شدن دفترچه های بیمه بوده و این طرح از سوی دولت های قبل نیز مطرح شد، اما متاسفانه بی نتیجه ماند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ، در دولت تدبیر و امید با برنامه ریزی های درست در دستور کار واحدهای مختلف سازمان تأمین اجتماعی قرارگرفت و خوشبختانه به ثمر رسید. حذف دفترچه ها در مراکز درمانی تأمین اجتماعی گامی بزرگ بود که با پیگیری ها و تلاش های زیادی انجام شد .برای حذف دفترچه ها زیرساخت هایی در حوزه فن آوری اطلاعات ایجاد شده است که می تواند در نظام ارجاع نیز مورد استفاده قرار گیرد و همچنین این امکان نیز فراهم می شودکه برنامه حذف دفترچه در کوتاه ترین زمان ممکن به مراکز درمانی طرف قرارداد سازمان تأمین اجتماعی در کل کشور تسری یابد. به همین منظور به سراغ دکترمهدی درخشان، معاون درمان سازمان تامین اجتماعی رفته و با وی به گفت وگو پرداخته ایم که در ادامه می خوانید.

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی گفت: حذف دفترچه های تامین اجتماعی در دو بخش، در سازمان تامین اجتماعی درحال انجام است.

وی افزود: در بیمارستان ها و کلینیک های سازمان تامین اجتماعی (مراکز ملکی سازمان) بیمه شدگان به صورت رایگان از خدمات بهره مند می شوند. همچنین در درمان غیرمستقیم، طرف های قرارداد درمراکز ملکی سازمان، 78 بیمارستان و 287 کلینیک است.

دکتر درخشان ادامه داد: این طرح درتمام مراکز به صورت نسخه الکترونیک اجرا شده و دارنده دفترچه با ارائه کارت ملی توسط سیستم چک می شود. تمام مراحل از جمله نسخه، دارو و اتیکت بر روی آن، آزمایش، رادیوگرافی از طریق سیستم به بیمار ارجاع و دیگر دفترچه رد و بدل نمی شود.

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی درخصوص مراکز غیرملکی تصریح کرد: در مراکز غیرملکی نیاز به هماهنگی با سایر سازمان های بیمه گر، وزارت بهداشت، نظام پزشکی، ثبت احوال است و از حیطه کار سازمان تامین اجتماعی خارج  و این طرح ملی، نهایتا منجر به کارت الکترونیک می شود.

دکتر درخشان ابراز داشت: طرح حذف دفترچه ها به صورت پایلوت، در استان یزد و در چهار رشته فوق تخصصی اجرایی شده است و سپس به بقیه رشته های تخصصی گسترش یافته است.

وی ادامه داد: پنچ شنبه گذشته طرح در کل استان یزد به صورت پایلوت کامل اجرا و بعد از هماهنگی و امضای الکترونیک توسط نظام پزشکی درکل کشور اجرایی می شود.

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی درخصوص بازتاب طرح حذف دفترچه درمیان بیمه گذاران اضافه کرد: خوشبختانه بازتاب  این طرح در میان بیمه گذاران بسیار رضایت بخش است و با مراجعه به مراکز بیمارستان ملکی سازمان تامین اجتماعی می توان این رضایتمندی مردم را به وضوح مشاهده کرد. افراد با ارائه کارت ملی و بدون نیاز به دفترچه به پزشک مراجعه کرده و در یک فاصله زمانی کوتاه تا مراجعه به داروخانه نسخه دارویی آن آماده می شود.

وی ادامه داد: حذف دفترچه های بیمه موجب شد تا از اشتباهاتی که در نسخه پیچی به وجود می آید، جلوگیری شود  و دستورات دارویی به صورت تایپ شده روی قرص، آمپول، کپسول و شربت زده شده و توسط خود بیمار قابل خواندن است.

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی درمورد تاثیر این طرح بر میزان مصارف و منابع سازمان تامین اجتماعی افزود: در درمان مستقیم برگه ای از دفترچه جدا نخواهد شد. برگه های دفترچه تامین اجتماعی کاغذ ها ی مخصوص است و هزینه های زیادی را در بردارد. هدف اصلی طرح حذف  دفترچه ها درابتدا منافع سازمان نیست بلکه سرعت کار، جلوگیری از اشتباهات در سیستم مدنظر است.

دکتر درخشان گفت: در حوزه نیروی انسانی در پذیرش بیمار به دلیل اینکه نیاز به نوشتن و تایپ کردن نیست و توسط بارکدی که درقسمت پایین دستگاه است ، مشخصات به سیستم وارد می شود و در کاهش صرف وقت بیمار، پزشک، پرسنل و رفع کمبود ها موثر است.

وی در خصوص وعده  وزیر کار در مورد حذف کامل دفترچه ها تا پایان کار دولت یازدهم ابراز داشت: قطعا این وعده تحقق خواهد یافت. درحال حاضر مراحل نهایی این کار در استان یزد در حال انجام است. در صورت هماهنگی بین تمام دستگاه ها و حل مشکلات نرم افزاری و سخت افزاری این طرح به تمام کشور گسترش خواهد یافت.

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی در پایان تاکید کرد: این طرح  یکی از پایه های اصلی، اصلاح نظام سلامت است و امیدواریم بسیاری از مشکلات در فرایند اجرایی نظام سلامت با حذف دفترچه ها و تبدیل شدن آن به  کارت ملی سلامت رفع شوند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 397
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران