پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 463001 تاریخ : 1398/01/29-11:42:02
,8,
حجم معاملات بورس در سال 97 به 450 هزار میلیارد تومان رسید

رئیس سازمان بورس اوراق و بهادار:

حجم معاملات بورس در سال 97 به 450 هزار میلیارد تومان رسید

محمدی گفت: حجم معاملات بورس از 256 هزار میلیارد تومان در سال 96 به 450 هزار میلیارد تومان در سال 97 رسید.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، شاپور محمدی، مدیرعامل بورس اوراق و بهادار اظهار کرد: بازار سرمایه در سال 97 شرایط نسبتا خوبی را تجربه کرد به نحوی که حجم معاملات، یک تجربه خوب تاریخی را پشت سر گذاشت و حجم آن از 256 هزار میلیارد تومان در سال 96 به 450 هزار میلیارد تومان در سال 97 رسید.

وی با بیان اینکه عملکرد این سازمان در طراحی و به کارگیری ابزار‌های نوین از جمله ابزار‌های اسلامی، مثال زدنی است، افزود: جعبه ابزار‌های مالی بورس با نهایی شدن چند ابزار همچون فروش استقراضی تا یکی دو ماه آینده تکمیل خواهد شد.
محمدی با تاکید بر اینکه عملکرد سازمان بورس همواره با توجه به خواسته‌های اصلی بازار بود، اظهار کرد:  امسال ارتقای چارچوب افشا را در دستور کار خواهیم داشت؛ اگر چه در سال‌های گذشته نیز فراوانی افشا را افزایش دادیم و هم اکنون 12 بار افشای تولید و فروش شرکت‌ها را در کنار اطلاعات با اهمیت شاهد هستیم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، در ادامه به اقدامات این سازمان در حوزه‌های مقرراتی اشاره و تاکید کرد: در سال جدید تقویت مقررات و نظارت بر بازار پایه انجام و در حوزه هیئت‌های پذیرش نیز امسال تغییرات و اصلاحاتی را خواهیم داشت. همچنین موضوع سهام ممتاز و ادغام‌ها در حوزه ناشران دنبال می‌شود.
محمدی در ادامه با اشاره به تدوین دستور العمل جامع صندوق‌ها اظهار کرد: هم اکنون مقررات خوبی برای صندوق‌ها داریم، اما امسال، ضمن بازنگری‌هایی چارچوب جامع تری را دنبال خواهیم کرد، به نحوی که در الگوی جدید امکان انعطاف پذیری بیشتر را فراهم خواهیم کرد.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین ادامه داد: با همکاری خوب کانون کارگزاران، نظارت بیشتری بر کارگزاری‌ها اعمال می‌کنیم. البته این‌ها محدودیتی نیست و بیشتر بر شفافیت و امنیت بالاتر تمرکز خواهیم کرد؛ چرا که معتقدیم نمی‌توان توسعه بازار سرمایه را به بهانه نظارت و افزایش ریسک، متوقف کرد.

رسالت ما توسعه بازار سرمایه است

سخنگوی سازمان بورس در ادامه سخنان خود به لزوم تنوع بخشی به درآمد‌ها و خدمات کارگزاری‌ها به طور همزمان اشاره کرد و گفت: رسالت ما این است که به هر شکل ممکن بازار سرمایه را توسعه دهیم. اخیرا سازمان بورس پیشنهادی مبنی بر " تشکیل صندوق رویداد‌های طبیعی" دریافت کرده که از آن استقبال می‌کنیم و باید عملیاتی شود، چراکه اقداماتی این چنین به هویت هرچه بیشتر بازار سرمایه کمک خواهد کرد.
محمدی سپس اشاره‌ای هم به سامانه‌های فعال در خصوص معاملات کرد و توضیح داد: هم اکنون سازمان بورس به شکل مستقیم و غیر مستقیم بیش از 36 سامانه را نظارت و راهبری می‌کند و در آینده نزدیک، توسعه سامانه معاملات بومی را عملیاتی می‌کنیم؛ ضمن اینکه سامانه‌های موازی را هم با رفع اشکالات احتمالی تقویت خواهیم کرد.
محمدی در ادامه به برنامه‌های متنوع در دست اجرای سازمان بورس برای امسال اشاره کرد و گفت: این برنامه‌ها شامل 30 موضوع مختلف در نظر گرفته شده اند. اگرچه از موارد پیشنهادی کانون ها، سبدگردان‌ها و کلیه نهاد‌های بازارسرمایه در این خصوص استقبال و حمایت می‌کنیم.
او با اشاره به تفویض موفقیت آمیز کارمزد‌ها و صندوق‌ها در سال گذشته گفت: در این روند نشان دادیم که سازمان بورس با تفویض اختیارات موافق بوده و امسال نیز در تلاش برای ادامه تفویض‌های لازم  هستیم.
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: سال گذشته معامله نفت خام در بورس اتفاق مهمی بود که انجام شد. به نظر من کمبود مشتری نیز در این خصوص اهمیت زیادی ندارد، بلکه نکته با اهمیت عملی شدن انجام این معاملات و نیز روند افزایشی حجم عرضه‌های آن است.
وی توسعه ابزار‌های بازارسرمایه در هر چهار بورس را از نقاط قوت این بازار در سال گذشته دانست و گفت: معاملات آتی زعفران یکی دیگر از کار‌های بزرگی بود که در سال 97 انجام شد.
محمدی به روال سیستم‌مند وسامانه‌ای موجود در بازارسرمایه اشاره و تصریح کرد: ادامه این روند در دستور کار سازمان بورس وجود دارد، هرچند که در این زمینه نیازمند یاری فعالان بازار سرمایه هستیم.
وی رسانه‌ها را رکن اصلی در ایجاد شفافیت دانست و کمک رسانه‌ها را در افزایش شفافیت در بازارسرمایه خواهان شد.
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار نمایشگاه فاینکس 2019 که دوم اردیبهشت برگزار می‌شود را رویداد بزرگی خواند و از همه فعالان حتی کسانی که در این نمایشگاه غرفه ندارند، خواست تا در این گردهمایی حضور داشته باشند.
محمدی ضمن تاکید بر لزوم تمرکز نکردن بر کارمزد اندک ابزار‌های جدید، به سابقه ایجاد معاملات آتی سکه اشاره کرد و گفت: این معاملات نیز در ابتدا کارمزد کمی داشتند، اما به مرور و با رشد معاملات شاهد پیشرفت خوبی در این معاملات بودیم. بنابراین، با این پیشینه به زودی شاهد رشد مناسبی در دیگر ابزار‌های جدید نیز خواهیم بود؛ در این زمینه نیازمند حمایت کارگزاران نیز هستیم.در زمینه توسعه بازار می‌توان به افزایش شرکت‌های بورسی در ابتدای شکل گیری بازار از 200 به 600 شرکت اشاره کرد.
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار استفاده از بستر بلاکچین را اقدامی مناسب عنوان کرد و افزود: در این خصوص در بازارسرمایه ایران هم کار‌های زیادی می‌توان انجام داد البته باید در به تدوین قوانین در این رابطه هم بپردازیم.
محمدی در پایان ضمن تشکر از حمایت مدیران بازارسرمایه از تصمیمات درست سازمان و البته نقد‌های آنها گفت: امید است تا وضعیت بازارسرمایه در سال جاری بهتر از گذشته باشد به طوریکه در سال 98 شاهد برکت و سوداوری افزونتر نسبت به سال‌های قبل باشیم.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 363
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران