پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 410871 تاریخ : 1397/08/13-18:29:39
,5,
حجم دومین عرضه بورسی نفت 700 هزار بشکه است

حجم دومین عرضه بورسی نفت 700 هزار بشکه است

700 هزار بشکه نفت یکشنبه آینده (بیستم آبان ماه) برای دومین بار در بورس عرضه می شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت؛ ششم آبان مرحله نخست عرضه نفت خام در بورس انرژی با حجم یک میلیون بشکه آغاز شد که هشت محموله 35 هزار بشکه‌ای (معادل 280 هزار بشکه) به فروش رسید.

سه کارگزاری، محموله های نفتی را به نرخ بشکه ای 74 دلار و 85 سنت خریدند.

بر این اساس، شرکت ملی نفت ایران امروز (یکشنبه) اعلام کرد: در مرحله جدید 700 هزار بشکه نفت خام با قیمت 76 دلار و 29 سنت به ازای هر بشکه در ساعت 14 و 30 دقیقه بیستم آبان ماه عرضه می شود.

در این مرحله نیز همانند نوبت قبل، حجم خرید دستکم 35 هزار بشکه تعیین شده است و محموله های نفتی در پایانه خارگ در خلیج فارس تحویل داده می شود.

مدیرعامل بورس انرژی چندی پیش گفت: برنامه شرکت ملی نفت این بود که با یک بار عرضه، بازخورد را بررسی کند تا بر اساس آن برای تداوم عرضه تصمیم گیری شود.

سیدعلی حسینی تاکید کرد نهادهای مسوول نظارت دقیقی بر روند معاملات دارند؛ با این همه بر اساس قانون، اطلاعات همه خریداران در بورس محرمانه است و انتشار آنها جرم تلقی می شود، مگر آنکه یک خریدار خود به اقدام دست بزند.

به گفته وی، برای خرید نفت توسط شرکت های ایرانی و خارجی هیچ محدودیتی وجود ندارد و سامانه معاملات در صورت تقاضا، همه آنها را ثبت می کند.

طرح عرضه نفت خام در بورس در سال های گذشته بارها مطرح شد اما ناکام ماند تا سرانجام تیرماه امسال با حمایت دولت و تاکید معاون اول رییس جمهوری عملیاتی شد.

شیوه فروش نفت در بورس انرژی 20 درصد ریالی و 80 درصد ارزی است. 

تسویه بخش ریالی (بر اساس نرخ تسعیر) به صورت نقدی پیش از تحویل محموله و تسویه بخش ارزی به صورت اعتباری، با ارائه ضمانت‌نامه بانکی تعهد پرداخت ریالی معتبر از بانک‌های مورد قبول شرکت ملی نفت ایران، پس از تحویل محموله انجام می شود.

خریدار باید بخش ارزی را در مدت زمان مشخص شده پس از بارگیری، به طریق مورد تایید شرکت ملی نفت که در اطلاعیه عرضه اعلام می شود، واریز و تسویه کند.

نفت‌خام به خریداران در محموله‌های دستکم پنج هزار تنی (معادل حدود 35 هزار بشکه استاندارد) تحویل می شود. البته خریداران می توانند با تجمیع قراردادهای خرید، نسبت به خرید محموله‌های بزرگ تر اقدام کنند.

خریداران براساس قیمت پایه اعلام شده از سوی شرکت ملی نفت ایران که طبق قیمت‌های معاملاتی امور بین‌الملل این شرکت خواهد بود، روی قیمت نفت‌خام رقابت می کنند که انتظار می‌رود ایجاد چنین فضای رقابتی به کشف قیمت مناسب و شفاف منجر شود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 285
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران