پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 326834 تاریخ : 1396/12/23-09:50:52
,13,20,21,
حجتی: رویکرد وزارت جهادکشاورزی ارتقای امنیت غذایی و رشد خوداتکایی است

جلسه استیضاح وزیرجهادکشاورزی در مجلس؛

حجتی: رویکرد وزارت جهادکشاورزی ارتقای امنیت غذایی و رشد خوداتکایی است

وزیر جهادکشاورزی گفت: با وجود همه کمبودها در زمینه منابع آبی و مشکل خشکسالی این وزارتخانه برای ارتقای امنیت غذایی مردم و افزایش ضریب خود اتکایی در تولید محصولات کشاورزی تلاش کرده است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، محمود حجتی که روز چهارشنبه در جلسه استیضاحش در مجلس شورای اسلامی سخن می گفت، اظهار داشت: خداوند را سپاس می گویم که در دولت های یازدهم و دوازدهم توفیق خدمت یافتم تا برای سربلندی ملت ایران و اقتدار جمهوری اسلامی خدمت کنم.

وزیر جهادکشاورزی تاکید کرد: در این مدت برای تقویت بنیه اقتصادی و پایداری امنیت کشور از طریق ارتقای امنیت غذایی و افزایش ضریب خوداتکایی در محصولات راهبردی کشاورزی و غذایی، گسترش کشاورزی و تولید پایدار در حد توان خود سعی و تلاش کرده ام.
وی با تاکید بر اینکه اگر توفیقی در حوزه تولیدات کشاورزی به دست آمده، ناشی از تلاش زحمتکش ترین قشر جامعه و پیگیری و پشتیبانی دولت و مجلس بوده است، گفت: من کوچکترین سهمی را موفقیت ها نداشتم و البته مسئولیت نقایصی که در این حوزه وجود دارد، به من مربوط می شود.
حجتی اظهار داشت: برای ارتقای تولیدات کشاورزی، این وزارتخانه راهبردهای مندرج در قوانین بالادستی نظیر سیاست های کلی نظام، قانون برنامه ششم و اقتصاد مقاومتی را سرلوحه اقدام ها و برنامه های خود قرار داده و برنامه هایی را تنظیم و ابلاغ کرده است.
وی تاکید کرد: اساس نگاه ما این بوده که از ظرفیت های موجود بخش کشاورزی در کشور که مغفول مانده، با ارتقای بهره وری، استفاده کنیم زیرا با وجود همه محدودیت ها، کمبودها، بی آبی ها و خشکسالی ها همچنان ظرفیت های بسیاری برای بهبود تولیدات کشاورزی وجود دارد.
وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: در این مدت تلاش شده تا با استفاده از پتانسیل ها و ظرفیت های موجود، در دوره که خشکسالی شدیدی را تجربه می کردیم، دستاوردهای خوبی داشته باشیم.
وی بیان داشت: البته پتانسیل های کشور بیش از اینهاست، اما سعی داریم با ارتباط تنگاتنگ با مراکز بین المللی پژوهشی و استفاده از دانش روز جهان، به اهداف مورد نظر برسیم.
حجتی با اشاره به موارد مطرح شده از سوی استیضاح کنندگان، خاطرنشان کرد: ما هم معتقدیم که کشاورزان با توجه به محدودیت های اقلیمی، نارسایی ها و فقدان پشتیبانی هایی که به دلیل محدودیت های موجود بوده، در گرفتاری بسر می برند.
وی ادامه داد: وزارت جهادکشاورزی با درک ضرورت برنامه ریزی «از سفره تا مزرعه» و تامین نهاده های مورد نیاز کشاورزان و بهره برداران، با وجود آماده نبودن ساختار اداری بخش، مسئولیت سنگین اجرای قانون تمرکز وظایف را که به مدت 2 سال مسکوت مانده بود، از سال 92 آغاز کرد و تولید را به بازار گره زد.

رشد مستمر بخش کشاورزی

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: با وجود برخی موانع تولیدی و صادراتی، اما برپایه اعلام بانک مرکزی، در پنج سال گذشته بخش کشاورزی دارای رشد مستمر مثبت بوده و بطور متوسط چهار تا پنج درصد رشد داشته است.
وی گفت: تولید کشور در مدت یاد شده، از 97 میلیون تن به 122 میلیون تن افزایش یافت که این مهم با وجود کاهش مصرف آب حاصل شد.
حجتی یادآوری کرد: واردات کشاورزی نیز در سال های گذشته با وجود افزایش حدود پنج میلیون نفری جمعیت کشور، با کاهش چهار تا پنج میلیون تنی مواجه شده است.
وی تصریح کرد: تراز تجاری غذا در کشور از منفی هشت میلیارد دلار در سال 92، به منفی 3.1 میلیارد دلار کاهش یافت و حدود پنج میلیارد دلار صرفه جویی ارزی در مصرف مواد غذایی بدست آمد.
این عضو کابینه دولت اضافه کرد: در زمینه ساخت شبکه های آبیاری و زهکشی، تجهیز و نوسازی در بخش کشاورزی، اجرای سیستم های نوین آبیاری، با کمک و حمایت های رهبر معظم انقلاب، دولت و نمایندگان مجلس، اقدام های خوبی انجام شده که موجب افتخار نظام است.
وی تاکید کرد: در هیچ یک از دوره های گذشته، در ارتباط با بحث مربوط به آب و خاک به میزانی که در پنج سال گذشته هزینه و اجرا شده، انجام نشده بود و با حمایت های مجلس در قانون بودجه، این کار تداوم یافته است که موجب افزایش تولید، بهبود معیشت کشاورزان و ارتقای بازدهی و بهره وری خواهد شد.
حجتی اظهار کرد: در پنج سال اخیر بیش از 700 هزار هکتار از اراضی کشاورزی به سیستم های نوین آبیاری مجهز شد و امسال با 285 هزار هکتار، رکوردشکنی شد.
وی یادآوری کرد: در این زمینه سه طرح عمده و ویژه 550 هزار هکتاری خوزستان (که 300 هزار هکتار آن در فاز نخست اجرایی شده و تا پایان امسال به اتمام می رسد و فاز دوم اجرایی آن از سال 97 آغاز می شود)، 240 هزار هکتاری استان های غرب و شمال غرب کشور (که 110 هزار هکتار آن اجرایی شده) و 46 هزار هکتاری سیستان و بلوچستان (که پاییز سال آینده به پایان می رسد)، تعریف و اجرایی شده است.
وزیر جهادکشاورزی همچینن از اجرای زهکشی در 30 هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان های مازندران و گیلان در سال های گذشته خبر داد که مزایایی همچون امکان اجرای 2 کِشته شدن اراضی، افزایش بهره وری، افزایش تولید، توسعه مکانیزاسیون و افزایش درآمد کشاورزان را به همراه خواهد داشت.
وی همچنین از اجرای احیای قنوات به طول هزار و 400 کیلومتر در سال های گذشته با وجود کمبود منابع و اعتبارات خبر داد.
از آغاز برداشت گندم در سال 96 تا کنون 8 میلیون و 27 هزار تن گندم مازاد از کشاورزان خریداری شده که این میزان امکان صادرات این محصول را به کشورهای متقاضی فراهم کرده است.

رفع نیاز کشاورزان برای تهیه ادوات با همکاری تولیدکنندگان و بانک عامل

حجتی افزود: در آذرماه 1392 با هماهنگی ایجاد شده بین کشاورزان، بانک کشاورزی و تولیدکنندگان اداوات کشاورزی، یک خط تامین ادوات راه اندازی شد که براساس آن تسهیلات مورد نیاز به جای پرداخت به کشاورز در اختیار تولید کننده تجهیزات قرار گرفت . 
وی ادامه داد: با راه اندازی این خط تولید، کشاورزان ادوات مورد نیاز خود را با 18 درصد سود تسهیلات در سال 92 و 15 درصد در دوسال اخیر تهیه و تولیدکنندگان نیزهزینه خود را از بانک دریافت می کردند. 
وزیرجهاد کشاورزی از سرمایه گذاری پنج هزار و 500 میلیارد تومانی برای این منظور از سال 1392 خبرداد و خاطرنشان ساخت: براین اساس 80 هزار تراکتور در اختیار کشاورزان قرار داده شد. 
به گفته وی، 2 هزار و 200 دستگاه کمباین در این طرح بین کشاورزان توزیع و نزدیک به 200 قلم انواع دیگر ادوات بین کشاورزان توزیع شد. 
حجتی افزود: با حمایت های اینچنینی و نوسازی تجهیزات، سطح برداشت برنج توسط کمباین از 27 به 80 درصد افزایش یافت. 
عضو هیات دولت ادامه داد: همچنین سطح کشت نشاء برنج از 10 تا 12 درصد به 45 درصد ارتقا یافت که دستاورد بسیار خوبی در این زمینه است. 
وی گفت: در محصولات راهبردی همچون گندم، برنج و دانه های روغنی اقدام های خوبی انجام شده که مطابق سیاست های کلی نظام و سند برنامه ششم توسعه کشور است. 
حجتی، محصول گندم را از اساسی ترین تولیدات کشور برشمرد و با یادآوری واردات 2.5 میلیارد دلاری آن در سال 1392، افزود: اکنون این محصول در کشور درحالی تولید می شود که سطح استفاده از آب و سطح زیرکشت آن کاهش یافته است. 
وزیرجهاد کشاورزی خاطرنشان ساخت: با بهره گیری از فناوری، این دستاوردها حاصل و کاهشی که در سطح کشت گندم ایجاد شد به کشت کلزا اختصاص یافت که محصول مهمی برای کشور است. 
وی با تاکید براینکه اکنون نیاز کشور به گندم از داخل تامین می شود که وضعیت بارش ها نیز در آن بی تاثیر نیست، ادامه داد: با ادامه روند کنونی امید است سال آینده نیازی به واردات گندم نباشد. 
عضو هیات دولت گفت: اکنون بیش از هفت میلیون تن گندم در کشور ذخیره سازی شده است درحالی که درسال 1392 فقط چند صد هزار تن ذخیره گندم داشتیم.

مبارزه با واردات میوه قاچاق با جدیت دنبال می شود 

حجتی در ادامه با بیان اینکه رها شدگی بخش کشاورزی در برابر واردات میوه یک حرف غیرمعقول است، گفت: اکنون مبارزه با واردات میوه قاچاق با جدیت پیگیری می شود. 
وی افزود: اکنون کنترل های لازم بر واردات میوه انجام شده است و اینگونه نیست هر محصولی با هر شیوه ای و بدون نظارت وارد شود. 
وی به واردات چهار میوه آناناس، موز، انبه و نارگیل اشاره کرد که با رشد مصرف در بین ایرانیان مواجه شده است و گفت: تلاش براین است واردات این محصول ها با هماهنگی صورت گیرد و از ورود قاچاق آنها جلوگیری شود. 
عضو هیات دولت خاطرنشان ساخت: کشورمان در زمینه تولید انواع میوه دارای مزیت است بنابراین نیازی به واردات در این بخش وجود ندارد. 
حجتی به واردات محدود محصول پرتغال در سال گذشته نیز اشاره کرد و افزود: واردات این محصول بر اثرآسیب دیدگی ناشی از سرمایی بود که سال گذشته کشور را باخود درگیر کرد و برای رفع نیاز مجبور به واردات محدود بود که از 12 فروردین ماه نیز واردات جلوگیری شد. 

مصرف کود و سم در کشور کنترل شد 

وزیر جهاد کشاورزی به تلاش های انجام شده برای کنترل مصرف سم و کود کشاورزی اشاره کرد و گفت: بیشترین کنترل ها در این بخش انجام به گونه ای که 800 تا 900 نوع کود وارداتی ساماندهی شد. 
وی به تلاش ها برای شناسنامه دار کردن کودهای تولیدی و وارداتی در کشور اشاره کرد و گفت: اکنون نظام ثبت کودها تدوین شده است و همه کودها دارای شماره ثبت هستند که در آن مجوزهای داده شده مشخص است. 
حجتی افزود: این روند برای سموم نیز طی شده و در کلان، مصرف کود و سم مدیریت شده است. 
عضوهیات دولت با تاکید براینکه مصرف سم در کشاورزی کاهش یافته است، گفت: تنها در برخی موارد و به دلیل کم آگاهی بهره وران و یا سودجویی عده ای، مصرف زیاد است که در تلاشیم این موارد نیز کنترل شوند. 

 نظام پهنه بندی کشاورز تدوین شده است 

وزیر جهاد کشاورزی از تلاش برای تدوین نظام پهنه بندی کشاورزی کشور خبر داد و گفت: براساس این نظام، همه مراکز روستایی کشاورزی دارای کارشناس مسئول شده اند. 
وی در ادامه با یادآوری صدور ابلاغ برای 10 هزار نفر نیروی کارشناس برای کار در این مراکز، تاکید کرد: امروز در همه نقطه ایران، کشاورزی از نیروی کارشناس مسئول بهره مند است.

 افزایش 70 درصدی تولید شکر

حجتی به سطح زیرکشت چغندرقند در کشور نیز اشاره کرد و گفت: تولید شکر در حالی افزایش یافته که سطح زیر کشت چغندر از 170 هزار به 120هزار کاهش یافته است.
وی دلیل افزایش سطح زیرکشت را به دلیل کشت های پاییزه بیان کرد و گفت: در زمستان و پاییز با کاهش تبخیر، مصرف آب بهینه خواهد شد.
وزیر جهاد کشاورزی گفت: با سیستم های بسته آبیاری، مصرف آب را به یک چهارم کاهش دادیم.
به گفته وی، اکنون یک میلیون و 540 هزار تن شکر در کارخانه ها موجود است که به تدریج باید عرضه شود.
وی ظرفیت های نهفته کشاورزی در ایران را به دلیل خاک غنی، آفتاب و مدیریت بهینه آب بی نظیر دانست و گفت: ظرفیت تولید شکر از 3.2 میلیون به 8.1 میلیون تن افزایش یافته است.

 پرداخت 70 درصد طلب کشاورزان

حجتی درباره بدهی کشاورزان نیز گفت: سندیکای کشاورزان اعلام کرده که 70 درصد طلب کشاورزان پرداخت شده است.
وی درخصوص کشت دانه های روغنی اظهارکرد: در بحث دانه های روغنی بیشترین وابستگی را داشتیم به گونه ای که ضریب خودکفایی آن در سال 89 معادل 6 درصد بود.
حجتی گفت: در یک طرح بلندمدت توانستیم افزایش تولید در دانه روغنی کلزا داشته باشیم؛ براین اساس 500 هزار هکتار از کشت گندم کاهش و کلزا جایگزین آن می شود.
وی توضیح داد: کلزا محصوله پاییزه است و کمترین آب را می خواهد؛ همچنین کشت کلزا موجب غنی سازی خاک می شود و در نتیجه سال بعد کشت گندم بهتر می شود.
حجتی ادامه داد: سال 95 تولید کلزا 60 هزار تن بود که در سال 96 به 187هزار تن رسید(بیش از س برابر) و سال آینده این تولید به 350هزار تن افزایش می یابد. این افزایش روند تولید در حالی بود که سال کم آبی را تجربه کردیم.
وی مشکلات کشت کلزا را تشریح کرد و گفت: بذر کلزا و تجهیزات برای کشت آن را نداریم؛ ضمن آنکه کشاورزان ما نیز آموزش لازم را برای تولید این محصول ندارند؛ بنابراین باید در هر سه زمینه اقدام کنیم.

 استفاده از آب مجازی

وی درخصوص آب مجازی نیز گفت: ذرت محصولی تابستانه است که به آب نیاز دارد؛ این محصول خوراک دام و طیور است.
حجتی در ادامه افزود: به جای اختصاص زیاد آب به محصول جو، می توانیم آب را کشت محصولات دیگر قرار دهیم و ذرت را از خارج وارد کنیم؛ با کشت برخی از محصولات در فراسرزمین (آب مجازی) می توانیم از هدر رفت آب جلوگیری کنیم.
وی تاکید کرد: همه برنامه ریزی ها دقیق است و بدون برنامه هیچ اقدامی در کشاورزی نمی شود.

 تولید پروتئین حیوانی

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه مشکلی در تولید شیر و گوشت سفید نداریم، افزود: رتبه ایران در تولید طیور در منطقه، هشتم است و سالانه 2.4 میلیون تن گوشت سفید تولید می شود.
وی تولید شیر را سالانه 10.5میلیون تن ذکر و ابراز امیدواری کرد امسال صادرات این محصول به 800 میلیون دلار افزایش یابد.
حجتی بیان داشت: با کمک هایی که دریافت کردیم توانستیم بخشی از تولید شیر را به شیر خشک تبدیل و آن را صادر کنیم.

تولید سیب زمینی

وی درخصوص تولید سیب زمینی نیز گفت: سال 95 توانستیم 640 هزار تن سیب زمینی صادر کنیم. همچنین به ازای صادرات کیوی، موز با تعرفه های ترجیحی (پنج درصد) وارد کردیم و برای دیگر واردکنندگان موز، تعرفه 20 درصدی اعمال شد.

تولید پنبه و میوه

وی گفت: تولید پنبه نسبت به 15سال پیش کاهش یافته اما تولید این محصول نسبت به سال گذشته 15درصد بیشتر شده است.
حجتی یادآور شد: در تولید میوه نیز بی نیازیم و حتی در برخی از محصولات از متوسط جهانی بیشتر تولید می کنیم؛ البته پارسال به دلیل سرمازدگی، از اسفند 95 تا 13 فروردین 96 واردات پرتقال داشتیم.

تولیدکنندگان بذر نخبه هستند

وزیر جهاد کشاورزی از تولیدکنندگان بذر در کشور بعنوان نخبه یاد کرد و گفت: حمایت مختلفی از کشاورزان تولیدکننده بذر انجام شده است.
وی افزایش تولید محصولات کشاورزی را مدیون همین بذر دانست و گفت: بذر تولید ملی است و دولت بخشی از بدهی خود را به تولیدکنندگان بذر پرداخت کرده و بقیه را بزودی می پردازد.

پرداخت 80 درصد بیمه کشاورزی

وی همچنین گفت: 80 درصد بدهی بیمه کشاورزان به بیمه گذاران پرداخت شده است. در این زمینه محدودیت هایی داریم که بزودی برطرف می شود.
حجتی به افزایش سرمایه بانک کشاورزی اشاره کرد و گفت: از یک هزار و 800 میلیارد تومان سرمایه این بانک به 2 هزار و 100 میلیارد تومان رسیده است.

از هیچ خطایی چشم پوشی نمی کنیم

وی در ادامه با تاکید بر اینکه از هیچ خطایی عبور نمی کنیم، افزود: در صورتی که خطایی را متوجه شویم اطلاعات آن را در اختیار مسئولان و حراست قرار می دهیم.
حجتی تاکید کرد: «به هیچ وجه با فساد و سوء استفاده کنار نمی آیم و به همین منظور سیستم های حفاظتی را پیش بینی کرده ایم اما مشکلاتی داریم که باید کار کنیم.»
وی اظهار کرد: تاکنون 32هزار پرونده و 300 هزار سند کشاورزی در سطح شهرستان ها را بررسی شده است.

 ویلاسازی از سوی سودجویان

وزیر جهاد کشاورزی درباره ویلاسازی در حوزه های کشاورزی نیز گفت: متاسفانه ویلاسازی در مناطق طرح های هادی و حریم ها بیداد می کند؛ در این امر دستگاه ها دخیلند.
وی افزود: یکی از مشکلات ما این است که برخی سودجو به عناوین مختلف کار خود را به پیش می برند؛ با ویلاسازی اراضی مرغوب کشاورزی که سرمایه ملی کشور است از بین می رود.
محمود حجتی از ابتدای دولت یازدهم سکاندار وزارت جهادکشاورزی بوده است، وی با پیروزی انقلاب اسلامی وارد نهاد جهاد سازندگی کشور شد و پس از آن به عنوان استاندار سیستان و بلوچستان انجام خدمت کرد؛ وی در دوره نخست دولت اصلاحات وزیر راه و ترابری بود و در دوره دوم به جهادکشاورزی رفت.
از مهمترین اقدامات حجتی در دوران حضورش در وزارت جهادکشاوری خودکفایی در گندم بوده است که این موفقیت را برای دومین بار در دولت یازدهم تکرار کرد.
وی برای اجرای طرح افزایش تولید، دولت قیمت خرید تضمینی گندم را افزایش داد تا عامل افزایش تولید گندم باشد. با اجرای این طرح، تولید گندم با 73 درصد رشد از 8 میلیون به 14 میلیون تن رسید و واردات بیش از 6?4 میلیون تن گندم در سال به صفر رسید و خودکفایی در تولید این محصول اساسی حاصل شد.
از دیگر اقدامات حجتی را می توان تولید شکر و کاشت چغندر قند و نیشکر در کشور را نام برد. با اقدامات حجتی در دولت یازدهم پیش بینی خودکفایی در شکر و مواد غذایی قوت گرفته و به مرز 80 درصد رسیده است.

 


منبع: ایرنا



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 317
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران