پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 311712 تاریخ : 1396/09/29-13:51:56
,4,
جنگ تجاری با چین یا یک بازی ‌آمریکایی

استراتژی جدید امنیت ملی ‌آمریکا و محدودیت‌های تازه برای شرکای تجاری:

جنگ تجاری با چین یا یک بازی ‌آمریکایی

ایالات متحده آمریکا به تازگی طی یک سند جدید با عنوان استراتژی امنیت ملی ‌آمریکا ارائه کرده است که در آن به رقابت اقتصادی با کشورهایی چون چین تاکید صریح شده است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی، ترامپ در سخنرانی اخیر خود در مورد این سند روشن ساخت که تنها یک خروجی را در ذهن ‌می‌پروراند. وی گفت: ما به صراحت اعلام ‌می‌کنیم که ‌آمریکا در یک بازی قرار دارد و البته برنده این بازی خواهد بود.

با این حال تحلیلگران روزنامه فایننشیال تایمز، چاپ لندن‌ اعتقاد دارند استراتژی نوین امنیت ملی‌ تشکیلات ترامپ بیشتر دستورالعملی برای آغاز جنگی تجاری و آسیب‌زننده بین دو قطب اقتصاد جهانی است تا یک بازی.

سال گذشته پس از کارزار ریاست‌جمهوری، دونالد ترامپ درباره تجارت بیشتر قول ‌می‌داد تا عمل کند اما پس از برنده شدن قدرت وعده‌های او با واقعیات و پیچیدگی‌های جهان واقعی مواجه شد و پیامد‌های دیگری به بار آورد.

 اعمال تعرفه‌های تنبیهی جدید علیه چین

یکی از وعده‌هایی که در سند جدید داده شده عبارت است از اعمال سخت‌تر مقررات تجارت با رقبای اقتصادی مانند چین که وضع تعرفه‌های تنبیهی بیشتر یکی از نمونه‌های این مقررات خواهد بود که مطابق این سند جدید طی هفته‌های آینده بنا بر ضرب‌الاجل داده شده تشکیلات ترامپ ‌می‌تواند بر ده‌ها کالای وارداتی از چین و سایر رقبای اقتصادی تعرفه‌های سنگین وضع کند.

کارشناسان تجارت در واشنگتن سعی دارند در آینده نزدیک نتایج یک ارزیابی درباره سرقت مالکیت معنوی و انتقال تکنولوژی پیشرفته در چین را منتشر کنند. مطابق این سند مقامات تجارت ‌آمریکا موظفند تا ماه ژانویه نتایج ارزیابی درباره واردات آلومینیوم و فولاد را منتشر کنند که احتمالا این امر منجر به وضع تعرفه و سهمیه واردات بر این اقلام خواهد شد.

همچنین مطابق تصمیم ریاست‌جمهوری ‌آمریکا وزارت بازرگانی این کشور موظف است طی یک مدت مشخص وضعیت واردات سلول‌های خورشیدی از چین و ماشین‌های لباسشویی از کره‌جنوبی از جمله از دو غول ال‌جی و سامسونگ را بررسی کرده که احتمالا این بررسی منجر به وضع تعرفه‌های جدید خواهد شد و احتمال ‌می‌رود واردات ورقه‌های آلومینیومی از چین هم شامل این تعرفه‌ها شود. به نظر ‌می‌رسد این سیاست جدید ترامپ موجب به میان کشده شدن پای دستگاه قضایی این کشور شده و دادگاه‌های این کشور مجبور شوند به شکایات علیه دولت ‌آمریکا در این موارد رسیدگی کنند.

 محدود کردن بیشتر سرمایه‌گذاری چینی و در افتادن با پروتکل‌های بین‌المللی

 در سند جدید تاکید زیادی بر حق مالکیت بین المللی ایالات متحده شده و‌ ایده‌هایی از امنیت بین‌المللی مبتنی بر نوآوری ارایه شده است که همه چیز را از آکاد‌می‌ها گرفته تا کمپانی‌های بزرگ فناوری در بر ‌می‌گیرد. در این سند آمده است که یک راه برای حمایت از نوآوری مبتنی بر تقویت سرمایه‌گذاری در ایالات متحده است. در این راستا تشکیلات ترامپ پیشنهادی را به دو مجلس ‌آمریکا ارایه کرده که مطابق آن مسئولیت کمیسیون سرمایه‌گذاری در مقابل طرح‌های نوآورانه ‌آمریکایی‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی فعال در ایالات متحده افزایش یافته‌ همچنین تهدیداتی که از بابت سرمایه‌گذاری ‌آمریکایی‌ها در آن سوی آب‌ها متوجه اقتصاد ‌آمریکا ‌می‌گردد شناسایی و در مقابل آنها واکنش نشان داده ‌می‌شود.

از دیگر مواردی که در سند جدید امنیت ملی ‌آمریکا بدان اشاره شده ایجاد محدودیت برای دانشجویان غیر‌آمریکایی است که در رشته‌های علمی ‌و فناوری تحصیل ‌می‌کنند. هدف از این بند کنترل خروج اطلاعات استراتژیک از این کشور اعلام شده است.

 ترامپ ممکن است از سیستم چندگانه تجاری خارج شود

یکی از نگرانی‌های عمیق که بین سیاستگذاران عرصه بین‌الملل وجود داشت آن بود که به قدرت رسیدن ترامپ موجب انفجار و از بین رفتن سیستم چندگانه تجاری شود که طی هفتاد سال گذشته موجب ثبات و آرامش در بیشتر اقتصاد‌های جهان شده بود اما آنچه که به تازگی اعلام شد ممکن است خیال آنها را از این بابت راحت کند. اما حتی با وجود این سند با حضور یک رییس‌جمهور دمدمی‌مزاج و غیرقابل پیش‌بینی مشخص نیست چه اتفاقی خواهد افتاد.

نویسنده سند نوین استراتژی امنیت ملی ‌آمریکا نوشته است که سیستم چندگانه تجارت بین‌الملل تامین‌کننده منافع آمریکاست اما برای تامین بیشتر رفاه شاغلان ‌آمریکایی، حمایت از نوآوری و همچنین کارآمدی بیشتر با اصلاح سیستم مورد نیاز است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 332
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران