پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 410936 تاریخ : 1397/08/14-15:22:08
,10033,
جنوب غربی و شرقی کشور بیش از 170 روز در سال تحت تاثیر گرد و غبار است

جنوب غربی و شرقی کشور بیش از 170 روز در سال تحت تاثیر گرد و غبار است

بیش از 170 روز در سال طوفان های گرد و غبار در مناطق جنوب غربی و شرقی کشور به علت سیاست های نادرست در منطقه ای که به صورت تاریخی از کمبود آب رنج میبرد اتفاق می افتد.

به گزارش خبرنگار بانک و صنعت، در نشست تخصصی مشورتی با محوریت همکاری های منطقه ای برای ایجاد تاب آوری در برابر حواث تدریجی شامل طوفان های گرد و غبار و مدیریت اطلاعات برای مقابله با حوادث فرامرزی در آسیا و اقیانوسیه امروز (دوشنبه 14 آبان 97) برگزار شد.

یوگوچی دانیلز نماینده مقیم سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران در خصوص ایجاد مرکز مرور توسعه مدیریت اطلاعات بلایا در آسیا و اقیانوسیه "اپدیم"مطرح کرد: بازگشایی این مرکز براساس قطع نامه 11/71 کمیسیون اجتماعی اقتصادی، اقیانوسیه و آسیا سازمان ملل متحد در ایران قدمی بزرگ به سمت کاهش خطرات و افزایش تاب آوری در منطقه است.

وی با بیان اینکه کاهش خطرات و بلایا و افزایش تاب آوری یکی از مهم ترین راه های رسیدن به اهداف توسعه پایدار است، افزود: آسیا و اقیانوسیه یکی از بلاخیزترین مناطق در جهان است، ایران به عنوان کشوری که در آن بلایای طبیعی نظیر سیل، زلزله، خشکسالی و طوفان های گرد و غبار در آن رخ می دهد، تجربیات ارزشمندی را کسب و دانش بسیاری را در جهت کاهش و مدیریت خطرات ناشی از بلایا به دست آورده است.

دانیلز با اشاره به زلزله سال گذشته کرمانشاه، واکنش و اقدامات مناسب به این اتفاق و سایر بلایای دیگر نمونه ای از تلاش های ایران برای مقابله با این دست از بلایا است.

نماینده مقیم سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران خاطر نشان کرد: در چهارچوب همکاری حال حاضر سازمان ملل و ایران برای سال 2017 تا 2021 سازمان ملل تلاش های دولت ایران در جهت توسعه و پیاده سازی سیاست های داخلی و منطقه ای برای مقابله با طوفان های گرد و غبار و سرمایه گذاری برای کاهش بلای طبیعی، ایجاد آمادگی و واکنش مناسب در زمان بلایا از ایران پشتیبانی می کند.

وی با اشاره به کنفرانس بین المللی مبارزه با گرد و غبار که در تیرماه سال گذشته برگزار شد گفت: در ادامه آن گفتگو هایی درباره طوفان های گرد و غبار در 72 جلسه مجمع سالانه سازمان ملل در 18 جولای 2018 شکل گرفت، این گفتگوها بر توصیه برنامه های عملیاتی برای چالش های کشورهای متاثر از گرد و غبار متمرکز بوده و راهکارهای بهبود سیاست های هماهنگ کننده در سطح جهانی برای مقابله با این چالش ها در چهارچوب سیاست های توسعه پایدار بررسی شد.

دنیلز با اشاره به تاسیس مرکز توسعه مدیریت اطلاعات بلایای برای آسیا و اقیانوسیه موسوم به "اپدیم" در تهران افزود: تیم سازمان ملل در ایران امادگی کامل دارد تا تمامی همکاری ها در چهارچوب برنامه های اپدیم و همچنین سایر همکاری های منطقه ای و چند جانبه برای کاهش اثرات منفی بلایا در منطقه می باشد.

200 میلیون نفر با کمبود آب مواجه هستند

در ادامه ناصر مقدسی با بیان اینکه دورنمای حل مشکلات و چالش های محیط زیست نیازمند همگرایی است، اعلام کرد: 200 میلیون نفر با کمبود آب مواجه هستند و براساس آمار وزارت بهداشت این پدیده باعث مرگ بیش از هزارن نفر در سال می شود.

وی با اشاره به عدم همکاری ترامپ به تعهدات محیط زیستی افزود: عدم توجه ترامپ باعث نابودی همکاری تعاملی و بازگشت به عصر حجر می شود.

رییس مرکز امور بین الملل و کنوانسیون ها، سازمان حفاظت محیط زیست(DOE) در ادامه افزود: ایران با وجود تحریم ها تمایل به همکاری چند جانبه برای مقابله با بلایای طبیعی دارد.

از این رو مدیر کل امور بین الملل و محیط زیست و توسعه پایدار، وزارت امور خارجه گفت: موضوع گرد و غبار در ایران و خارج از مرزها چالش بزرگی در سال های اخیر به وجود آورده که سلامت، معیشت، زندگی روزمره وهمچنین طرح های توسعه ای دولت و منابع آن را تحت تاثیر قرار داده است.

موسوی در ادامه افزود: بیش از 170 روز در سال؛ طوفان های گرد و غبار در مناطق جنوب غربی و شرقی کشور به علت خشکسالی های طولانی مدت، تغییر اقلیم، توسعه ناپایدار از منابع آبی اراضی کشاورزی و نبود سیاست های درست محیط زیستی در منطقه ای که به صورت تاریخی از کمبود آب رنج میبرد اتفاق می افتد.

وی ادامه داد: متاسفانه بیمارستان ها همیشه در حالت آماده باش قرار دارند، مدارس تعطیل می شوند و سیستم های برق رسانی و سایر امکانات که با لایه ضخیم از گرد و غبار پوشیده می شود و از این رو هزاران نفر با بیماری های تنفسی و عفونت ها درگیر و بستری می شوند.

مدیر کل امور بین الملل و محیط زیست و توسعه پایدار، وزارت امور خارجه بیان کرد: مشکل گرد و غبار پدیده ای فرامرزی است که نیازمند راه حل هایی بسیار جدی چند وجهی و فرابخشی است، بنابراین از توان یک کشور خارج و نیازمند هماهنگی میان تمامی گروه های متاثر از آن می باشد.

موسوی با بیان اینکه به مشکل گرد و عبار از وجوه مختلفی می پردازیم افزود: از نظر محیط زیستی به یک شبکه جهانی از آژانس های سازمان بین الملل نیازمند هستیم تا برنامه ای عملیاتی برای مقابله با این چالش ارایه شود، براین اساس ایران از همکاری با APDIM استقبال می کند.

افتتاح رسمی آغاز به کار مرکز توسعه مدیریت اطلاعات بلایا برای آسیا و اقیانوسیه "اپدیم" در تهران

همچنین حمید پورمحمدی با اشاره گزارش 2017 آسیا و اقیانوسیه در خصوص بلایای طبیعی تاکید کرد: آثار منفی اقتصادی ناشی از بلایای طبیعی بسیار قابل توجه بوده به طوری که کشورهای در معرض تهدید، هرساله زیان اقتصادی فراوانی را به واسطه این بلایا متحمل می شوند.

معاون معاون رییس جمهور درادامه گفت: بلایای طبیعی کماکان تحقق توسعه پایدار در منطقه آسیا و اقیانوسیه را تحت الشعاع قرار داده و فرامرزی بودن بلایای طبیعی به گونه ای است که در اغلب موارد، بیش از یک کشور متحمل خسارات ناشی از بلایای طبیعی قرار می گیرد.

وی اهداف اصلی تعیین شده "اپدیم" را اینگونه تشریح کرد: کاهش آسیب ها و خسارات ناشی از مخاطرات طبیعی از طریق ایجاد ظرفیت ها و توانمدنی های انسانی و سازمانی در کشورهای منطقه با اتکا به مدیریت اطلاعات بلایای طبیعی و همچنین تقویت همکاری های منطقه ای در این حوزه، می باشد، در هفتاد و دومین نشست این کمیسیون مساله اعضا و شورای حکام مورد بررسی قرار گرفت که در پایان جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور میزبان مقر نهاد اپدیم تعیین گردید.

رییس شورای حکام اپدیم گفت: ایران با همکاری دبیرخانه اسکاپ، تاسیس و راه اندازی مرکز آسیا و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا "اپیدم" را با هدف کمک به جلوگیری از تخریب زیرساخت ها و تعویق اهداف توسعه پایدار به واسطه آسیب های ناشی از وقوع بلایا در منطقه آسیا و اقیانوسیه در دست انجام دارد.

پورمحمدی با اشاره به مهم ترین موضوع دستور کار در روابط ایران و اسکاپ خبر داد: افتتاح رسمی آغاز به کار مرکز توسعه مدیریت اطلاعات بلایا برای آسیا و اقیانوسیه "اپدیم" در تهران در حال گذراندن آخرین مراحل قانونی و اخذ مصوبه مجلس است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 401
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران