پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 488392 تاریخ : 1398/05/04-14:20:30
,11,
جزئیات پیشرفت قطعات 2 و 3 آزادراه تهران شمال

معاون ساختمان و انرژی بنیاد مستضعفان مطرح کرد:

جزئیات پیشرفت قطعات 2 و 3 آزادراه تهران شمال

خواجه دلویی گفت: پیشرفت فیزیکی قطعه 2 آزادراه تهران شمال به 29 درصد رسیده و ساخت آن تا سال 1400 به اتمام می‌رسد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، منوچهر خواجه دلویی معاون ساختمان و انرژی بنیاد مستضعفان در حاشیه بازدید رئیس بنیاد مستضعفان و رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه قطعه 1 آزادراه تهران شمال به طول 32 کیلومتر از تهران تا شهرستانک ادامه می‌یابد گفت: در طول 32 کیلومتر حدود 39 رشته تونل در باند رفت و برگشت وجود دارد و 42 درصد مسیر را تونل تشکیل می‌دهد.

وی اظهار کرد: تونل‌های ارتباطی نفر رو و ماشین رو 29 رشته به طول 2 کیلومتر و تعداد پل‌های بزرگ در باند رفت و برگشت 25 دستگاه به طول 3/1 کیلومتر است.

خواجه دلویی افزود: طولانی‌ترین پل در این قطعه1 پل شماره 6 به طول 319 متر و ارتفاع 80 متر از بستر رودخانه است و 20 کیلومتر دیوار حائل در باند رفت و برگشت قرار دارد.

معاون ساختمان و انرژی بنیاد مستضعفان تعداد آبرو‌ها را در این مسیر 62 دستگاه عنوان کرد و افزود: حجم عملیات خاکی در این قطعه معادل 12 میلیون متر مکعب بوده است و تمامی تاسیسات الکترومکانیکال خاص بوده و طول مسیر کاملا هوشمند سازی شده است.

وی تصریح کرد: احداث تونل‌های بلند سه قلو تالون به طول 5 کیلومتر به همراه 2 کیلومتر تونل ارتباطی نفر رو و ماشین رو جهت ایمنی مسافران احداث شده است.

خواجه دلویی بیان کرد: 2 میلیون و 100 هزار متر مکعب بتن ریزی در منطقه 1 انجام شده و برای افزایش ایمنی مسافران در زمان حوادث و همچنین جلوگیری از ورود آلودگی شدید هوا به داخل تونل سقف دوم هم احداث شده است.

معاون ساختمان و انرژی بنیاد مستضعفان با بیان اینکه بهمن ماه 93 ساخت آزادراه توسط چینی‌ها تعیین و تکلیف شد گفت: در تیرماه سال 94 قرارداد پیمانکاران ایرانی برای زیر سازی ابلاغ و در مرداد ماه سال 96 قرار داد پیمانکاران ایرانی برای روسازی ابلاغ شد. در فروردین ماه سال گذشته هم قراردادی با پیمانکاران برای سازه عوارض منعقد شد.

وی با اشاره به اینکه در طول 4 سال گذشته 110 هزار تن میلگرد و آهن آلات برای ساخت قطعه 1 مصرف شده است گفت: 700 هزار تن سیمان در طول این مدت مصرف شده و 3 هزار و 104 کیلومتر لاینینگ تونل به کار گرفته شده است.

خواجه دلویی افزود: عملیات ترانشه برداری، خاک برداری و خاک ریزی هم به میزان 8 میلیون متر مکعب انجام شده و روزانه 170 دستگاه ماشین آلات سنگین برای تامین مصالح از این مسیر عبور می‌کردند.

معاون ساختمان و انرژی بنیاد مستضعفان با اشاره به اینکه پیشرفت فیزیکی اجرای روسازی به 85 درصد رسیده گفت: میزان پیشرفت اجرای تاسیسات الکترومکانیکال به 50 درصد رسیده و احداث 25 دستگاه پل بزرگ هم در دست ساخت است.

وی به چشمه‌هایی که از تونل‌های قطعه 1 آزادراه تهران شمال می‌گذرد اشاره کرد و گفت: طراحی در این آزادراه به گونه‌ای بوده است که به حفظ محیط زیست توجه بسیاری شده و با استفاده از دستگاه‌های روز دنیا هیچ آبی در این بخش آلوده نمی‌شود.

خواجه دلویی با بیان اینکه تا به امروز 3 هزار و 48 میلیارد تومان هزینه شده است گفت: پیشرفت فیزیکی در این آزادراه به 95 و نیم درصد رسیده و به خاطر تحریم‌ها ساخت این آزادراه معطل و یا متوقف نشده است.

معاون ساختمان و انرژی بنیاد مستضعفان با اشاره به اینکه از سال 75 تا 94 پیشرفت چندانی در این قطعه صورت نگرفته بود گفت: چینی‌ها به دلیل تحریم‌ها از سال 94 پروژه را رها کرده، اما با استفاده از توان پیمانکاران ساخت این پروژه اوج گرفت.

وی با اشاره به اینکه در ماه گذشته نوبخت به همراه مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیر بنا‌های حمل و نقل از قطعه 1 آزادراه تهران شمال بازدید کرد گفت: بلافاصله بعد از بازدید 300 میلیارد تومان از سهم دولت را ابلاغ کرد، اما این ابلاغ‌ها در قالب اوراق بوده که متاسفانه هنوز تبدیل به پول نشده است.

خواجه دلویی با اشاره به اینکه هزینه تمام شده برای ساخت این پروژه 3 هزار و 48 میلیارد تومان بوده است گفت: سهم دولت و سهم ما 50، 50 بوده که البته در جمع بندی هزینه‌ها سهم ما بیشتر از دولت بوده است.

معاون ساختمان و انرژی بنیاد مستضعفان اظهار کرد: ارزش ریالی این پروژه بر اساس نرخ روز 8 هزار میلیارد تومان بوده که سهم بنیاد مستضعفان بر اساس نرخ روز 5 هزار میلیارد تومان می‌شود.

وی یادآوری کرد: تا سال 93 برای ساخت قطعه 1، 5 هزار و 621 میلیارد ریال هزینه شده بود.

خواجه دلویی با اشاره به اینکه چینی‌ها بر اساس قرارداد‌هایی که در آن دوره برای ساخت قطعه 1 داشتند ادعا‌هایی داشته و به دلیل آنکه امکان جا به جایی پول به دلیل تحریم‌ها از سال 81 وجود نداشت به همین دلیل مشکلاتی در آن دوره برای تامین فاینانس و همچنین ساخت قطعه اول ایجاد کردند.

وی در خصوص ارائه اراضی به بنیاد مستضعفان از سوی دولت بابت سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در این پروژه گفت: در یک سری از نقاط اراضی از سوی دولت به بنیاد مستضعفان بابت بازگشت سرمایه هزینه شده در این پروژه ارائه شد.

وی افزود: قرار بر این است که بازگشت سرمایه‌گذاری بنیاد تا 40 درصد از محل عوارضی و تا 650 درصد از محل اراضی‌ای باشد که تاکنون هم در بخشی از مناطق زمین‌هایی را به بنیاد داده‌اند.

معاون بنیاد مستضعفان ادامه داد: در فاز پنج پردیس صد هکتار اراضی به بنیاد مستضعفان داده شد، اما در مقطعی بدون هماهنگی با بنیاد مستضعفان دولت شروع به ساخت و ساز مسکن مهر در آن منطقه کرد که بنیاد هم بابت این اقدام از شرکت عمران شهر‌های جدید در آن مقطع شکایت کرد.

خواجه دلویی تاکید کرد: باید کارشناسی‌های مورد نیاز انجام شود تا زمین معوض به جای اراضی پردیس به بنیاد مستضعفان تحویل داده شود.

وی گفت: در منطقه 22 هم اراضی را به بنیاد مستضعفان داده بودند که شهرداری هم در آن اراضی توافقاتی داشت که باز هم باید معوض این اراضی طبق کارشناسی‌ها زمین‌های دیگری را در اختیار بنیاد قرار دهند.

خواجه دلویی در خصوص علت تاخیر مجدد در افتتاح رسمی آزادراه تهران – شمال گفت: طبق برآورد‌های انجام شده در خردادماه امسال برای تکمیل این پروژه نیاز به 600 میلیارد تومان داشتیم که 300 میلیارد تومان آن را بنیاد و 300 میلیارد تومان آن را دولت متعهد شد.

خواجه دلویی با بیان اینکه 300 مییارد تومان دولت در قالب اوراق خزانه اسلامی است گفت: نقد کردن این اسناد زمان‌بر است و باید از طریق بورس انجام شود.

وی با بیان اینکه برای خرید تاسیسات و نصب آن‌ها نیاز به پول نقد داریم گفت: دو ماه بعد از پرداخت 300 میلیارد تومان به صورت نقد آزادراه تهران – شمال تکمیل خواهد شد چرا که نصب تاسیسات تا دو ماه زمان می‌برد.

خواجه دلویی با اشاره به اینکه با پرداخت 300 میلیارد تومان سهم و اورده دولت تمامی رمپ و لوپ قبل و بعد از تونل انجام می‌شود و بعد از آن هم اقدام به روسازی قبل و بعد از تونل‌ها می‌کنیم.

معاون ساختمان و انرژی بنیاد مستضعفان در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر نرخ عوارض قطعه 1 آزادراه گفت: به طور قطع قیمت عوارض 50 هزار تومان نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه بر اساس آورده‌های بنیاد مستضعفان باید سالانه این بنیاد 22 درصد سود دریافت کند گفت: حجم سرمایه گذاری بنیاد به گونه‌ای است که 40 درصد از سود آن از محل عوارض بازمی‌گردد به همین دلیل باید هزینه‌ها و حساب و کتاب‌ها کاملا بررسی شود و نتیجه نهایی آن بعد از ساخت قطعه 1 مشخص می‌شود.

خواجه دلویی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار درباره آخرین وضعیت قطعه 2 و 3 این آزادراه هم گفت: ساخت این قطعات هم کاملا توسط ایرانی‌ها انجام می‌شود و سال 93 ساخت آن آغاز شده و در خرداد ماه 96 بر اساس یک مناقصه به شرکت‌ها و مشاوران ایرانی واگذار شده و هم اکنون پیشرفت فیزیکی قطعه 2 به 29 درصد رسیده و تا نیمه دوم سال 1400 به هبره‌برداری می‌رسد.

معاون ساختمان و انرژی بنیاد مستضعفان به قطعه 3 هم اشاره کرد و گفت: برای قطعه 3 هم 4 هزار و 700 میلیارد تومان به نرخ روز باید هزینه شود که طبق برنامه ریزی‌های انجام شده مقرر شده از فاینانس برای هزینه‌ها استفاده شود، اما اجرای آن توسط شرکت‌های ایرانی مورد تایید بنیاد مستضعفان انجام شود.

وی تاکید کرد: تا به امروز 8 شرکت خارجی اعلام آمادگی کرده و در مناقصه ما شرکت کردند که مقرر شده بود این شرکت‌ها طرح فعلی و قیمت را به صورت پاکت تا آخر خرداد ماه تحویل دهند، اما هنوز طرح‌های آن‌ها به اتمام نرسیده و مقرر سده تا پایان مرداد ماه پاکت‌های خود را تحویل دهند.

خواجه دلویی با اشاره به اینکه عمده این شرکت‌ها ایتالیایی و چینی هستند گفت: تمامی این شرکت‌های چینی تاییدیه‌های لازم را از بانک و بیمه چین آورده‌اند.

معاون ساختمان و انرژی بنیاد مستضعفان با اشاره به اینکه برای ساخت قطعه 1 آزادراه باید تمامی ظرافت‌ها و مسائل ایمنی را رعایت کنیم گفت: اگر بخواهیم این قطعه را تا پایان تابستان افتتاح کنیم ممکن است مجبور شویم برای یک مدت آن را متوقف کنیم، اما ما این برنامه را انجام نخواهیم داد و در دهه فجر با حضور مقامات رسمی افتتاح خواهیم کرد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 225
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران