پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 421076 تاریخ : 1397/08/19-18:02:04
,8,
جزییات سازوکار ابزار مالی وارانت و یک چالش بانکی در بازار بدهی

عضو کمیته فقهی سازمان بورس تشریح کرد:

جزییات سازوکار ابزار مالی وارانت و یک چالش بانکی در بازار بدهی

در حال حاضر ابزار وارانت اصلی‌ترین ابزار در حال پیگیری است که از نظر موضوع شناسی باید در جلسه کمیته فقهی مباحث مربوط به آن مطرح شود . سپس در مباحث فقهی باید چند تغییر رویه صورت گیرد والا اصل ابزار وارانت به احتمال قوی با چند تغییر خاص تصویب خواهد شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، حجت الاسلام سیدعباس موسویان، دبیر کمیته تخصصی فقهی سازمان بورس و عضو شورای فقهی مشورتی بانک مرکزی است که پیرامون آخرین اقدام‌ها برای ابزارهای مالی جدید در بازار سرمایه و همچنین عملیات بازار باز بانک مرکزی در بازار بدهی سخن گفته است.

در این گفتگو به اجمال بر آخرین اقدام‌های کمیته فقهی سازمان بورس تمرکز شده است.

هم اکنون اصلی‌ترین مباحث در حال پیگیری در کمیته فقهی سازمان بورس پیرامون چه ابزارهای مالی است؟

در حال حاضر ابزار وارانت اصلی‌ترین ابزار در حال پیگیری است که از نظر موضوع شناسی باید در جلسه کمیته فقهی مباحث مربوط به آن مطرح شود . سپس در مباحث فقهی باید چند تغییر رویه صورت گیرد والا اصل ابزار وارانت به احتمال قوی با چند تغییر خاص تصویب خواهد شد.

سازوکار این ابزار جدید چیست و چه کمکی به بازار سرمایه می‌کند؟

کارکرد وارانت به زبان ساده به این گونه است که فرض کنید شرکتی که در آینده می‌خواهد افزایش سرمایه دهد و تعداد سهام آن افزایش یابد یا به اصطلاح سهام خزانه در اختیار دارد و می‌خواهد مقدمه چینی برای فروش سهام خزانه نماید در ابتدا می‌تواند ابزارهایی به نام وارانت را در بازار بفروشد. بر اساس این قرارداد ، ناشر متعهد می‌شود که در یک زمان بندی مشخص مقدار مشخصی سهام را به فرد دارنده اوراق وارانت بر اساس قیمت معین واگذار نماید.

در سر رسید اوراق وارانت اگر دارنده این ابزار تقاضای تسویه نقدی داشت با وی می‌توان به قیمت روز این اوراق را تسویه کرد و اگر اصل سهام را بخواهد می‌بایست ناشر، سهام جدید را به قیمتی که مورد توافق است واگذار نماید.

این ابزار مناسبی برای ناشرانی است که ضمن برآورد بازار می‌توانند نسبت به ریسک نوسان‌های قیمت در آینده اطمینان خاطر داشته باشند.این موضوع می‌تواند زمینه گسترش سهام و سهامداری را نیز فراهم نماید.

برخی از کارشناسان معتقدند در ابزارهای مالی اسلامی از جمله صکوک ، آنچه که در اجرا شاهد هستیم با اصل ابزارهای مالی اسلامی همتراز نیست و حتی با شبهه فقهی مواجه هستند. نظر شما درباره این ایراد چیست؟

 موضوعاتی که در بازارهای مالی مطرح می‌شود چند گروه را شامل می‌شوند. برخی از ابزارهای مالی که در کشورهای سرمایه داری مطرح شده با موازین شریعت سازگاری ندارد و در نتیجه مردود اعلام می‌شود. بطور مثال اوراق قرضه که بر اساس مبانی قرضه که با بهره تعریف شده، سازگاری با موزاین اسلامی ندارد و از نظر شریعت رد می‌شود.

اما برخی از ابزارها با اینکه در اقتصاد سرمایه داری طراحی شده ولی با اصول شریعت کاملاً سازگار است و می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. بطور مثال سهام که مورد تأیید کلی اصول  فقهی استاساس برخی دیگر از ابزارها از نظر شریعت اشکالی ندارد اما نیاز به یکسری بازسازی‌ها دارد. مثل قرارداد مشتقات  که از این سنخ هستند یا فیوچرز ، ورانت و آپشن.

اصل مسئله این ابزارها که در واقع نوعی پوشش ریسک و تضمین است در شریعت از صدر اسلام بحث ضمانت، مدیریت ریسک و پوشش ریسک مطرح بوده و مورد توافق جمعی فقها است.در همان زمان نیز ابزارهایی برای پوشش ریسک مثلاً قرارداد سلف یا ضمانت،کفالت و رهن تعریف شده است.

اصل ایده پوشش ریسک یا طراحی ابزارهایی برای پوشش ریسک با اصول شریعت هیچ مشکلی ندارد منتهی ابزارهایی که در اقتصاد غربی طراحی شده تطابق کامل با آموزه‌های اسلام ندارد و نیاز به تغییرات و باز طراحی‌ها بر اساس شریعت اسلام است.

اساس عملیات بازار باز بر مبنای خرید و فروش اسناد مالی و اوراق بدهی است. در بازار بدهی چیزی به نام اوراق قرضه نداریم اما بجای آن اسناد خزانه، اوراق مرابحه، اوراق منفعت،اوراق استصناع، اوراق مشارکت و اوراق اجاره وجود دارد و بانک مرکزی می‌تواند عملیات بازار باز را بر اساس صکوک اسلامی تعریف و انجام دهد.

 عملیات بازار باز بانک مرکزی چگونه می‌تواند در بازار اوراق بدهی که   در آن اثری از اوراق قرضه وجود ندارد موفق شود؟ این موضوع اغلب در بحران   2008 آمریکا و با احتیاط در زمینه بازار اوراق قرضه انجام شد اما در ایران   چنین بازاری وجود ندارد و یا دستکم حجم بازار بدهی قابل توجهی برای   بخش  خصوصی فراهم نشده است؟

اساس عملیات بازار باز بر مبنای خرید و فروش اسناد مالی و اوراق   بدهی است. در بازار بدهی چیزی به نام اوراق قرضه نداریم اما بجای آن اسناد   خزانه، اوراق مرابحه، اوراق منفعت،اوراق استصناع، اوراق مشارکت و اوراق اجاره   وجود دارد و بانک مرکزی می‌تواند عملیات بازار باز را بر اساس صکوک اسلامی   تعریف و انجام دهد.

البته لازم است در شورای فقهی بانک مرکزی جزییات این معامله مورد دقت و بررسی قرار گیرد .

نسبت به اصل این پرسش که آیا بدون اوراق قرضه می‌توان عملیات بازار باز انجام داد باید گفت بله می‌توان انجام داد و این عملیات را بر پایه صکوک طراحی کرد . کما اینکه در مقالات و کتب مختلفی که تا کنون منتشر شده این مسئله مطرح شده است.

صکوک دولتی؟

خیر ، عملیات بازار باز بر پایه صکوک در کتابی به نام بانکداری اسلامی 2 که از سوی بانک مرکزی منتشر شده در فصل مجزایی به همین موضوع اختصاص دارد.بنابراین عملیات بازار باز بر پایه صکوک بحثی بوده که طی 10 سال گذشته بر روی آن کار شده البته در این زمینه ریزه کاری‌های فقهی وجود دارد که در شورای فقهی بانک مرکزی باید بررسی شود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 445
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران