پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 451087 تاریخ : 1397/12/19-09:14:20
,17,
جزییات دستورالعمل اجرایی برنامه تولید و اشتغال بررسی شد

جزییات دستورالعمل اجرایی برنامه تولید و اشتغال بررسی شد

چگونگی توزیع ایجاد اشتغال و سهم هر استان از تسهیلات پیش‌بینی شده برای اجرای تبصره 18 قانون برنامه بودجه سال 97 اعلام شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام صنعتی و معدنی با پیشرفت بیش از 60 درصد و بازسازی و نوسازی واحدهای تولیدی از مهم‌ترین برنامه‌های تبصره 18 به شمار می‌رود. براساس جزئیات دستورالعمل این تبصره، برای ایجاد اشتغال در بخش صنعت و معدن حدود 20 هزار میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته شده که 10هزار میلیارد تومان آن از طریق منابع بانکی و 10 هزار میلیارد تومان باقی مانده نیز از طریق منابع صندوق توسعه ملی تامین خواهد شد.

در این تبصره همچنین هزار میلیارد تومان برای یارانه سود تسهیلات از سوی سیاست‌گذار منظور شده است. در این برنامه همچنین با تخصیص یارانه سود پیش‌بینی شده، نرخ نهایی سود تسهیلات طرح‌ها و واحدهای تولیدی در صورت تحقق اهداف مربوط، برای مناطق برخوردار به 14 درصد و برای مناطق کم‌برخوردار به 12 درصد کاهش می‌یابد. براساس موضوع بند «الف» تبصره 18 قانون بودجه پیش‌بینی ایجاد بیش از 269 هزار نفر اشتغال در 31 استان کشور پیش‌بینی شده است که با توجه به سهمیه‌بندی صورت گرفته استان‌های «اصفهان، تهران، آذربایجان‌شرقی، زنجان و البرز» بیشترین سهم اشتغال‌زایی را با توجه به این تبصره به خود اختصاص خواهند داد.

براین اساس برای استان اصفهان از مجموع اشتغال در نظر گرفته شده ایجاد 41 هزار و 29 نفر شغل پیش‌بینی شده که از این میزان 26 هزار و 763 نفر شغل به واسطه تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام، سه هزار و 764 نفر شغل از طریق بازسازی و نوسازی طرح‌های موجود و 10 هزار و 502 نفر شغل نیز با تامین سرمایه در گردش برای این استان ایجاد خواهد شد. استان تهران نیز با پیش‌بینی ایجاد 21 هزار و 556 نفر شغل عنوان دومین استان را در ایجاد اشتغال به خود اختصاص داده است. بر این اساس سهم این استان از طریق تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام برابر با 8 هزار و 793 نفر شغل، بازسازی و نوسازی طرح‌های موجود 3هزار و 414 نفر شغل و به واسطه تزریق سرمایه در گردش 9 هزار و 349 نفر شغل ایجاد خواهد شد.

آذربایجان‌شرقی سومین استانی است که بیشترین سهم را در ایجاد اشتغال به خود اختصاص داده است، براساس سهمیه‌بندی صورت‌گرفته ایجاد 19 هزار و 272 نفر شغل برای این استان در نظر گرفته شده است که 8 هزار و 425 نفر شغل از طریق اتمام طرح‌های نیمه‌تمام، 5 هزار و 774 نفر شغل به واسطه بازسازی و نوسازی طرح‌های موجود و 5 هزار و 73 نفر شغل نیز از طریق تزریق سرمایه در گردش به بنگاهای دارای شرایط در این استان ایجاد خواهد شد. استان زنجان نیز با ایجاد 16 هزار و 472 نفر شغل در این مدت توانست در جایگاه بعدی بیشترین سهم از ایجاد اشتغال قرار گیرد. برای این استان نیز ایجاد 13 هزار و 297 نفر شغل از طریق طرح‌های نیمه‌تمام، ایجاد هزار و 284 نفر شغل به واسطه بازسازی و نوسازی و هزار و 891 نفر شغل از طریق تامین سرمایه در گردش ایجاد خواهد شد. سهم استان البرز نیز در ایجاد اشتغال برابر با 15 هزار 832 نفر شغل است؛ برای رسیدن به اشتغال پیش‌بینی شده برای این استان 10 هزار و 551 نفر شغل از طریق تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام، دو هزار و 404 نفر شغل به واسطه بازسازی و نوسازی طرح‌های موجود و دو هزار و 877 نفر شغل نیز با تزریق سرمایه در گردش ایجاد خواهد شد.

بیشترین دریافت‌کنندگان تسهیلات

اما در تبصره 18 قانون برنامه بودجه سال 97 حدود 20 هزار میلیارد تومان تسهیلات و هزار میلیارد تومان برای یارانه سود تسهیلات از سوی سیاست‌گذار برای تحقق طرح‌های اشتغال‌زایی در نظر گرفته شده است. با توجه به سهمیه‌بندی صورت گرفته استان‌های «اصفهان، تهران، آذربایجان‌شرقی، قزوین و خراسان رضوی» بیشترین تسهیلات پیش‌بینی شده را به خود اختصاص داده‌اند. با توجه به توزیع استانی صورت‌گرفته سهم استان اصفهان از تسهیلات پیش‌بینی شده برابر با 17هزار و 765 میلیارد ریال است که از این میزان تسهیلات پیش‌بینی شده برای این استان بیش از 5 هزار میلیارد ریال به طرح‌های نیمه‌تمام اختصاص خواهد یافت، سهم بازسازی و نوسازی طرح‌های موجود نیز هزار و 771 میلیارد ریال است و براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته نزدیک به 11 هزار میلیارد ریال تسهیلات از طریق سرمایه در گردش به بنگاه‌های واجد شرایط تزریق خواهد شد. سهم این استان از یارانه تسهیلات نیز برابر با 717 میلیارد ریال است.

سهم استان تهران نیز از مجموع تسهیلات پیش‌بینی شده 13 هزار و 870 میلیارد ریال است که از این میزان بیش از هزار و 400 میلیارد ریال به طرح‌های نیمه‌تمام، دو هزار و 618 میلیارد ریال به بازسازی و نوسازی طرح‌های موجود تخصیص خواهد یافت و 9 هزار و 845 میلیارد ریال تسهیلات نیز از طریق سرمایه در گردش به بنگاه‌های دارای شرایط اختصاص خواهد یافت. سهم این استان از توزیع استانی یارانه تسهیلات نیز برابر با 476 میلیارد ریال است. آذربایجان‌شرقی نیز از تسهیلات پیش‌بینی شده 12 هزار و 260 میلیارد ریال را به خود اختصاص داده است. هزار و 542 میلیارد ریال از این تسهیلات به تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام، 5 هزار و 744 میلیارد ریال به واسطه بازسازی و نوسازی طرح‌های موجود تخصیص می‌یابد و نزدیک به 5 هزار میلیارد ریال تسهیلات نیز برای تامین سرمایه در گردش این استان در نظر گرفته شده، سهم این استان از توزیع استانی یارانه تسهیلات برابر با 656 میلیارد ریال است. سهم در نظر گرفته شده برای استان قزوین نیز برابر با 11 هزار و 384 میلیارد ریال است که از این میزان بیش از هزار و 700 میلیارد ریال به طرح‌های نیمه‌تمام، 7 هزار و 718 میلیارد ریال به بازسازی و نوسازی طرح‌های موجود اختصاص خواهد یافت و هزار و 871 میلیارد ریال نیز برای سرمایه در گردش بنگاه‌های این استان پیش‌بینی شده است.

سهم این استان از توزیع استانی یارانه تسهیلات نیز برابر با 783 میلیارد ریال است. خراسان رضوی نیز با تخصیص 11 هزار و 87 میلیارد ریال تسهیلات در جایگاه پنجم قرار گرفته است. از مجموع تسهیلات پیش‌بینی شده برای این استان 2 هزار و 464 میلیارد ریال به طرح‌های نیمه‌تمام، 3 هزار و 699 میلیارد ریال به بازسازی و نوسازی طرح‌های موجود واگذار خواهد شد و نزدیک به 5 هزار میلیارد ریال برای سرمایه در گردش بنگاه‌های دارای شرایط این استان در نظر گرفته شده است. اما سهم این استان از توزیع استانی یارانه تسهیلات نیز برابر با 567 میلیارد ریال است. از سوی دیگر توزیع استانی تسهیلات برای اشتغال‌زایی بیانگر آن است که کمترین سهم از محل تبصره 18 قانون بودجه به استان‌های «ایلام»، «خراسان شمالی»، «کهگیلویه و بویراحمد»، «کردستان» و «کرمانشاه» اختصاص یافته است. براساس سهمیه بندی صورت گرفته استان ایلام با 801 میلیارد ریال تسهیلات کمترین سهم از منابع پیش‌بینی‌شده را داشته است.

از این میزان تسهیلات 133 میلیارد ریال به طرح‌های نیمه تمام، 49 میلیارد ریال به بازسازی و نوسازی طرح‌های موجود و 620 میلیارد ریال نیز به سرمایه در گردش مورد نیاز بنگاه‌های دارای شرایط این استان اختصاص خواهد یافت. سهم استان خراسان شمالی نیز برابر با هزار و 942 میلیارد ریال است که از مجموع تسهیلات پیش‌بینی شده 11 میلیارد ریال به طرح‌های نیمه تمام و هزار و 192 میلیارد ریال نیز به بازسازی و نوسازی بنگاه‌های این استان اختصاص خواهد یافت، اما سرمایه در گردش پیش‌بینی شده برای این استان نیز برابر با 739 میلیارد ریال است. برای استان کهگیلویه و بویراحمد نیز هزار و 996 میلیارد ریال تسهیلات پیش‌بینی شده است که سهم طرح‌های نیمه تمام برابر با 131 میلیارد ریال و بازسازی و نوسازی نیز 963 میلیارد ریال در نظر گرفته شده است اما تسهیلات پیش‌بینی شده برای سرمایه در گردش این استان نیز 903 میلیارد ریال خواهد بود. استان کردستان نیز از مجموع تسهیلات پیش‌بینی شده سهم 2 هزار و 91 میلیارد ریالی دارد و از مجموع این تسهیلات 26 میلیارد ریال به طرح‌های نیمه‌تمام و 740 میلیارد ریال برای بازسازی و نوسازی طرح‌های موجود در این استان در نظر گرفته شده است. اما سرمایه درگردش پیش‌بینی شده برای این استان نیز برابر با هزار و 325 میلیارد ریال خواهد بود. استان کرمانشاه نیز از مجموع تسهیلات پیش‌بینی شده سهمی 2 هزار و 201 میلیارد ریالی را به خود اختصاص داده است. از میان این میزان تسهیلات 316 میلیارد ریال تسهیلات به طرح‌های نیمه تمام، 682 میلیارد ریال به بازسازی و نوسازی طرح‌های موجود و هزار و 203 میلیارد ریال نیز به سرمایه در گردش طرح‌های واجد شرایط اختصاص خواهد یافت.

اولویت‌های بازسازی و نوسازی

در تبصره 18 قانون برنامه و بودجه سال 97 برای نوسازی و بازسازی صنایع 9 رشته فعالیت پیش‌بینی شده است که در این خصوص می‌توان به «نساجی، پوشاک، چرم و کفش»، «قطعه‌سازی و مجموعه‌های تولید خودرو»، «ماشین‌سازی و ساخت تجهیزات کارخانه‌ای و تجهیزات صنایع نفت، گاز و پتروشیمی»، «صنایع معدنی»، «شیمیایی و سلولزی»، «صنایع غذایی، دارویی، آرایشی و بهداشتی»، «برق و الکترونیک»، «صنایع فلزی و لوازم خانگی» و «صنایع دریایی» اشاره کرد. براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته برای 9 رشته فعالیت پیش‌بینی شده 42 زیرشاخه نیز پیش‌بینی شده تا به این طریق برنامه‌ریزی برای نوسازی و بازسازی صنایع شتاب گیرد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 289
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران