به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، بسیاری از فعالان این بخش معتقدند این امر به افزایش نرخ ارز نیز مربوط است. تاثیرگذاری این امر تا حدی است که میگویند اگر قیمت ارز به گذشته برگردد و اجازه ترخیص از گمرک هم داده شود، قیمت قطعات و لوازم یدکی بار دیگر به عددی که اسفند سال گذشته بود، باز خواهد گشت. در عین حال با وجود اینکه خودروسازان بارها دلیل کاهش تولید و تجارینشدن برخی از خودروها را عدم تامین قطعات توسط قطعهسازان اعلام کردهاند، تولیدکنندگان قطعات تاکید میکنند که مشکل تامین خطوط تولید بیشتر به دلیل عملکرد نامناسب و استراتژی نادرست خود خودروسازان است. به این ترتیب قطعهسازان مشکلی در زمینه تولید قطعات چه برای خطوط تولید و چه برای تامین و عرضه لوازم یدکی به بازار ندارند.
بخشخصوصی از تجربه تحریمهای قبل استفاده میکند
در رابطه با توان تامین نیاز بازار توسط قطعهسازان با وجود اینکه مشکلاتی در زمینه تامین قطعات موردنیاز تولید خودرو وجود دارد، یک تولیدکننده قطعات خودرو با بیان اینکه خط ذهنی ایجاد شده، اشتباه است، به «دنیای خودرو» گفت: «شرکتهای تولید داخل قطعات خودرو معمولا در بخشخصوصی فعال هستند و برایناساس چابکتر نیز عمل میکنند. این امر با وجود تجربههای گذشته، باعث شده است که امکان پیشبینی دقیقتر برای فعالان این بخش به وجود بیاید.» رضا حامدی در ادامه با اشاره به اینکه متاسفانه تجربه گذشته چندان مورداستفاده بخشهای تولید قرار نمیگیرد، تاکید کرد: «اما بخشخصوصی از این تجربیات درس میگیرند و از آن استفاده میکنند. به این دلیل اتفاقا قطعهسازانی که دوران تحریمهای گذشته را تجربه کردهاند، وقتی حرف از تحریمهای جدید شد، خود را برای تامین مجهز کردهاند و بیشتر آنها درحالحاضر نه برای تامین خطتولید و نه بهمنظور تامین نیاز بازار لوازم و قطعات یدکی مشکلی ندارند.» وی ضمن توضیح این مطلب، اظهار کرد: «وقتی تولید خودروسازان کاهش پیدا میکند، تحویل قطعهسازان به کارخانههای خودرو کم میشود. این به معنای کمکردن تولید یا ناتوانی در تامین نیاز خطوط تولید توسط خود قطعهساز نیست.» به گفته حامدی، وقتی تولید قطعهساز برای خطوط تولید خودرو کاهش مییابد، این بخش ناچار خواهد بود کالایی را که تولید میکند به بازار خدمات پسازفروش عرضه کند تا به این ترتیب سرمایه درگردش به شرکتها بازگردد و امکان خرید مجدد مواداولیه و سایر ملزومات تولید قطعه خودرو فراهم شود. درواقع، اینفرایند و سیکل به این ترتیب ادامه مییابد.
تولید لوازم یدکی باعث جبران زیان انباشته است
سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و لوازم یدکی خودرو نیز در اینرابطه با اشاره به اینکه تولید بهمنظور فروش در بازار میتواند به جبران زیان تولیدکنندگان بینجامد، تاکید کرد: «وقتی قیمت فروش واقعی باشد، تولیدکننده حاضر است ارز آزاد و مواداولیه گران بخرد. این درحالی است که قیمت تمامشده تولید قطعاتی که به خودروساز تحویل داده میشود، 2.5برابر عددی است که در قرارداد قید میشود و قطعهساز را با زیان انباشته مواجه میکند. به این ترتیب برای تولید و عرضه لوازم یدکی در بازار مشکلی وجود ندارد. امروز مشکل اصلی قطعهسازان با خودروساز است.» فرهاد بهنیا با بیان اینکه تغییرات نرخ ارز باعث افزایش قابلتوجه قیمت لوازم یدکی خارجی شده است، گفت: «به همین دلیل اینقطعات دیگر قابلیت رقابت با محصولات داخلی را ندارند. بنابراین برای آندسته از قطعهسازانی که تا امروز فقط تامینکننده بودند و امروز امکان افزایش ظرفیت تولید را دارند، این بازار بسیار خوب است.» وی در ادامه افزود: «در این شرایط قطعهسازانی که توانستهاند ظرفیت تولید خود را حفظ کنند، بخشی از تولیدات خود را به بازار عرضه میکنند.»
کیفیت قطعات داخل رقابتپذیر است
فرهاد بهنیا با تاکید بر اینکه تصور میشود تحریمها مشکلات امروز را ایجاد کرده است، اظهار کرد: «واقعیت این است که آنچه اتفاق میافتد، به دلیل سوءمدیریت داخلی است. اتفاقی که ضربه بسیار سنگینی به تولید داخل وارد کرده است.» این فعال قطعهسازی، در رابطه با کیفیت قطعات تولید داخل، خاطرنشان کرد: «بهجز برخی قطعات هایتک و قطعات تکنولوژیکی که روی آنها سرمایهگذاری نشده و تولید داخل ندارند، بقیه قطعات با کیفیت خوبی تولید میشود. به همین دلیل قبلا بازار قطعات یدکی پر از لوازم بیکیفیت و اکثرا چینی بود که با برندهای معتبر بستهبندی و با قیمت اصل فروخته میشدند. اما قطعه تولید داخل چون با ضمانت به فروش میرسد، قابل اعتماد است. بنابراین کیفیت قطعات داخلی بسیار بهتر از قطعاتی است که پیش از این فروخته میشد.»
خبر خودرو