پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 467625 تاریخ : 1398/04/16-16:22:36
,23,17,
جایگاه مالیات در رونق تولید

یادداشت

جایگاه مالیات در رونق تولید

رونق تولید هر جامعه ای به زیرساخت های اقتصادی، صنعتی و ... یا به بیان دیگر به سرمایه و بودجه بستگی دارد چرا که یکی از مشکلات مهم دولت ها در کشورهای در حال توسعه کمبود درآمد برای دست یابی به این هدف است.

بانک و صنعت، کمبود منابع درآمدی دولت مخارج عمومی دولت ها را به شدت محدود کرده و سرمایه گذاری در منابع انسانی و زیرساخت های فیزیکی به عنوان عوامل مهم تأثیرگذار بر رونق تولید و در نتیجه افزایش رفاه جامعه را با مشکلات جدی مواجه می کند. علاوه بر این، امنیت و شفافیت اقتصادی و عدم وجود فساد در آن جامعه نیز نقشی انکار ناشدنی در رونق تولید دارد.
مالیات به عنوان مهم ترین منبع درآمدی دولت ها نقش ویژه ای در تأمین مالی دولت ها ایفا می کند. مالیات موثرترین وسیله جهت انتقال منابع به بخش دولتی و هدایت آن به سمت طرح های مولد است. واضح است که مالیات های وصول شده جهت اداره و سرمایه گذاری در امور کشور، تامین کالاها و خدمات عمومی، تضمین امنیت و سلامت، دفاع همگانی و عمران و آبادانی در سراسر کشور مورد بهره برداری دولت قرار می گیرد.
بنابراین پرداخت مالیات یکی از مهمترین عوامل رشد و توسعه زیر ساخت ها است که موجب رونق اقتصادی و تولید می شود. مالیات در دو بعد مصارف مالیاتی و سیاست های مالیاتی می تواند بر توسعه اقتصادی تاثیر گذار باشد. در بعد مصارف وجوه مالیاتی، با وصول مالیات می توان با انتقال منابع به بخش دولتی و هدایت آن به سمت طرحهای تولیدی سبب توسعه و رونق تولید شد. 
از سوی دیگر با اعمال سیاست های مالیاتی به عنوان یکی از ابزارهای سیاست های مالی، مالیات می تواند نقش تعیین کننده ای در ارتقاء زیرساخت ها تولید ایفا کند. دولت می تواند با اعمال سیاست های انبساطی( مانند معافیت ها و امتیاز های مالیاتی) سیاست های انقباضی(وضع مالیات بر کالاها و تنبیه های مالیاتی) و همچنین با شناسایی پایه های مالیاتی مناسب، انگیزهای سرمایه گذاری بخش خصوصی را در رونق تولید افزایش دهد. به بیان دیگر دولت با ایجاد سیاست های مالیاتی مناسب، سبب بهبود فضای کسب و کار، حضور پر رنگ تر بخش خصوصی در اقتصاد و صنعت و در نهایت رونق تولیدکشور خواهد شد.
ازسوی دیگر رونق تولید با شفافیت فضای اقتصادی گره‌خورده‌‌ است و به عبارتی شفافیت اطلاعات اقتصادی از مقدمات اساسی رونق تولید در کشور است. فقدان اطلاعات کافی، صحیح و به‌‌ هنگام، دولت‌ها را با مشکلاتی همچون افزایش قیمت تمام‌‌شده در نظام توزیع و تولید، انحراف تسهیلات از تولید، اقتصاد غیر‌‌رسمی، قاچاق و احتکار، دخالت مستقیم در تنظیم بازار کالاهای اساسی مصرفی و واسطه‌‌ای، نگرانی از ذخایر کالاهای استراتژیک و انحراف پرداخت یارانه به بنگاه‌‌های تولیدی و خدماتی مواجه می نماید.
ازاین‌رو ارائه اطلاعات قابل‌اعتماد درباره فعالیت‌های اقتصادی اولین قدم و یکی از اساسی‌ترین راهکارهای مبارزه با اقتصاد غیر شفاف و فساد اقتصادی است، بنابراین وجود یک سیستم اطلاعاتی جامع در ساختار نظام مالیاتی کشور که اطلاعات شفاف را در اختیار داشته باشد، ضروری و حیاتی است.
وجود یک سیستم اطلاعاتی جامع مالیاتی یکی از مهم‌ترین راهکارهایی است که می‌تواند سبب شفافیت شود. چراکه اطلاعات اقتصادی یکی از ابزارها و بسترهای ضروری ایجاد شفافیت اقتصادی محسوب می‏شود و باعث تسهیل نظارت بر فعالیت‌های اقتصادی اشخاص و نهادها می‌شود.
همچنین فساد به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین معضلات جامعه بشری، یکی از اساسی ترین موانع رونق تولید است. شرط لازم برای مبارزه با فساد در یک نظام اقتصادی، وجود شفافیت در ابعاد مختلف به‌ویژه شفافیت در نظام اقتصادی یک کشور است. ازاین‌رو اساسی‌ترین سیاست مبارزه با فساد اقتصادی، اصلاح ساختارهای مالیاتی و وجود قوانین جامع در ساختار نظام مالیاتی کشور و یک سیستم جامعه مالیاتی برای یک اقتصاد شفاف و عاری از فساد است.
سیستم جامعه مالیاتی باعث سالم‌سازی محیط اداری خواهد شد; زیرا نظام‌مند و سیستمی شدن روند انجام امور و کاهش بوروکراسی و تشریفات زائد اداری، زمینه‌ساز شفافیت بین مودیان و کارکنان نظام مالیاتی می‌شود و این شفافیت، امکان هرگونه رابطه خارج از چارچوب اداری و قانونی را کاهش می‌دهد.
ازاین‌رو نظام مالیاتی نقشی حیاتی و انکار نشدنی در شکوفایی و رونق تولید دارد; ارتقای روزافزون نظام مالیاتی و همگام ساختن آن بادانش روز، نقش انکارناپذیری در توسعه اقتصادی کشور دارد. بر این اساس، برنامه‌ریزی برای وصول کامل مالیات و جایگزین کردن درآمدهای مالیاتی به‌جای درآمدهای نفتی که در بیشتر موارد ناپایدار است، از اساسی‌ترین محورهای برنامه‌ریزی برای توسعه اقتصادی و رونق تولید کشور است. 


سازمان امور مالیاتی



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 383
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران