پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 468214 تاریخ : 1398/04/24-14:43:37
,23,17,
تکالیف و وظایف صاحبان املاک اجاری

تکالیف و وظایف صاحبان املاک اجاری

آگاهی مودیان از قانون مالیات‌های مستقیم کمک قابل توجهی به آنان در عمل به وظایف قانونی و بهره‌مندی از تسهیلاتی که قانون برای آنها در نظر گرفته و عدم تعلق جریمه‌های احتمالی که قانون‌گذار برای آنان پیش‌بینی کرده، می‌کند. یکی دیگر از این موارد، آگاهی از وظایف و تکالیف صاحبان املاک اجاری می باشد. در قانون مالیاتهای مستقیم وظایف و تکالیفی برای صاحبان املاک اجاری پیش‌بینی شده است که در ذیل به آنها اشاره می گردد.

بانک و صنعت، یکی از انواع مالیات ها، مالیات بر درآمد اجاره می باشد. مالیات اجاره مالیاتی است که به درآمد کسب ‌شده اشخاص حقیقی و حقوقی بابت اجاره املاک و مستغلات در ایران تعلق می‌گیرد.
صاحبان املاک اجاری در صورتیکه ملک خود را به اجازه واگذار کرده باشند موظفند مالیات آن را از کل مال الاجاره دریافتی اعم از نقدی و غیرنقدی پس از کسر بیست و پنج درصد بابت هزینه‌ها و استهلاکات و تعهدات مالک نسبت به مورد اجاره پرداخت نمایند. درصورتیکه موجر خود مالک نباشد، از مابه‌التفاوت اجاره دریافتی و پرداختی بابت اجاره ، مالیات دریافت می‌گردد.
درآمد هر شخص ناشی از اجاره واحد یا واحدهای مسکونی در تهران تا مجموع یکصد و پنجاه مترمربع زیربنای مفید و در سایر نقاط تا مجموع دویست مترمربع زیربنای مفید از مالیات بردرآمد ناشی از اجاره املاک معاف می باشد.
درآمد اجاره بر اساس قرارداد اعم از رسمی یا عادی تعیین میگیرد و در مواردی که قرارداد وجود نداشته باشد یا از ارائه آن خودداری گردد و یا مبلغ مندرج در آن کمتر از هشتاد درصد ارقام مندرج در جدول املاک مشابه باشد، میزان اجاره بها بر اساس جدول اجاره املاک مشابه تعیین می شود.
هرگاه مالک شخص حقیقی بوده و هیچ گونه درآمدی نداشته باشد، تا میزان معافیت مالیاتی درآمد حقوق سالیانه (موضوع ماده 84 قانون مالیات های مستقیم) از درآمد مشمول مالیات سالانه مستغلات از مالیات معاف و مازاد طبق مقررات مشمول مالیات می گردد. ضمنا مشمولان این نوع معافیت می بایست در اظهارنامه خود قسمت مربوطه را مبنی بر نداشتن هیچ گونه درآمد دیگری تکمیل نمایند.
همچنین وقتیکه مالک، خانه یا آپارتمان مسکونی خود را به اجاره واگذار نماید و خود محل دیگری برای سکونت اجاره نموده یا از خانه سازمانی استفاده کند در احتساب درآمد مشمول مالیات میزان مال الاجاره هایی که به موجب سند رسمی یا قرارداد می پردازد یا توسط کارفرما از حقوق وی کسر و یا برای محاسبه مالیات حقوق تقویم میگردد از کل مال الاجاره دریافتی او کسر می شود. برای این منظور می بایست قسمت مربوطه در اظهارنامه تکمیل گردد.
مالکان مجتمع های مسکونی دارای بیش از سه واحد استیجاری که با رعایت الگوی مصرف مسکن بنا به اعلام وزارت مسکن و شهرسازی ساخته شده یا میشوند در طول مدت اجاره از 100درصد مالیات بر درآمد املاک اجاری معافند.
به استناد تبصره یک ماده 146 مکرر قانون مالیاتهای مستقیم، شرط استفاده از هرگونه معافیت و اعمال نرخ صفر مندرج در قانون، ارائه اظهارنامه مالیاتی می باشد، لذا کلیه صاحبان املاک اجاری می بایست نسبت به ارائه اظهارنامه در موعد مقرر اقدام نمایند در غیر اینصورت مشمول مالیات، جریمه می شوند.
از اینرو صاحبان املاک اجاری می بایست اظهارنامه مالیاتی مربوط به اجاره ملک خود برای یک سال مالیاتی را تا آخر تیر ماه سال بعد از طریق سامانه عملیات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور به آدرسWWW.TAX.GOV.IR ارائه و مالیات متعلق را نیز پرداخت نمایند.
صاحبان املاک چنانچه چند واحد ملکی را در محدوده یک واحد مالیاتی به اجاره واگذار کرده باشند، لازم است اطلاعات مربوط به تمام واحدها را از طریق یک اظهارنامه اعلام نمایند.


سازمان امور مالیاتی



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 164
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران