پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 518355 تاریخ : 1399/06/04-13:20:11
,13,
تولید محصولات کشاورزی در 6 سال اخیر 28 میلیون تن افزایش یافت

معاون وزیر جهاد کشاورزی

تولید محصولات کشاورزی در 6 سال اخیر 28 میلیون تن افزایش یافت

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: میزان تولید محصولات کشاورزی از 97 میلیون تن در سال 92 به 125 میلیون تن در سال 98 رسیده است.

به گزارش بانک و صنعت، کامبیز بازرگان در نشستی خبری که به مناسبت هفته دولت در حال برگزاری است، گفت: میزان تولید محصولات کشاورزی از 97 میلیون تن در سال 92 به 125 میلیون تن در سال 98 رسیده است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، با اشاره به رشد شرکت های دانش بنیان در این بخش گفت: در سال 92 معادل 279 شرکت دانش بنیان در حوزه کشاورزی فعال بودند که در سال 98 تعداد این شرکت ها از 800 عدد گذشته است.

وی همچنین در ادامه با اشاره به رشد تولید بذر گواهی شده بیان کرد: در سال 92 تولید بذور گواهی شده 330 هزار تن بوده و در سال 98 این رقم به 426 هزار تن رسیده؛ همچنین در سال 92 بیش از 25 هزار اصله نهال شناسنامه دار در کشور تولید شد که این رقم در پایان سال 98، به 730 هزار اصله نهال رسیده و گزارش داریم در حال حاضر نیز، رقم آن به حدود یک میلیون اصله نهال افزایش یافته است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به کنترل کیفی کود طی سال های گذشته اضافه کرد: با ابلاغ وزیر وقت، ثبت و کنترل کیفیت کودهای شیمیایی در کشور آغاز شد و در حال حاضر 12 هزار برند فرمول کودی برای دریافت گواهی ثبت معرفی شده است که 10 هزار مورد گواهی ثبت دریافت کرده اند و دو هزار برند فرمول کودی نیز، نتوانستند این گواهی را اخذ کنند.

بازرگان با اشاره به افزایش 4 برابری سرانه آموزش بهره برداران بخش کشاورزی گفت: در سال 92 مدت آموزش هر بهره بردار 32 دقیقه بوده؛ در حالی که در سال 98 این رقم به 126 دقیقه رسیده است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی همچنین از افزایش 4.5 برابری تأسیس صندوق های حمایت از زنان روستایی و عشایری خبر داد و گفت: تعداد این صندوق ها در سال 92 معادل 700 عدد بوده و در سال 98 به بیش از سه هزار مورد رسیده است.

ضرورت اصلاح الگوی مصرف در جامعه

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در 8 سال اخیر تولیدات کشاورزی با رشد 30 درصدی همراه بوده است، گفت: در بحث غذا ما باید روی الگوی مصرف کار کنیم و اگر اضافه مصرفی در جامعه ترویج شود و خوردن محصولاتی مانند استیک را تلویزیون مرتب تبلیغ کند یا برنج ها دور ریز شود، بخش کشاورزی جوابگوی نیاز کشور نخواهد بود؛ بنابراین اصلاح الگوی مصرف امری ضروری است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه منابع کشور ما کشش تأمین غذاهای پرچرب و پرپروتئین را ندارد گفت: ما در حوزه روغن، وابستگی بسیار زیادی داریم؛ به طوری که در سال 92 درصد خوداتکایی کشور در این زمینه 12 درصد بوده و هم اکنون این رقم به 16 درصد رسیده است؛ بنابراین همچنان بیش از 80 درصد وابستگی در این زمینه داریم و با این شرایط روا نیست مصرف غذاهای پرچرب را در جامعه ترویج کنیم.

وی با اشاره به اینکه سرانه مصرف روغن در دنیا 12 کیلوگرم و در ایران 19 کیلوگرم است، گفت: تبلیغ بیش از اندازه کالاهایی که آنها را در کشور کم داریم و مجبور به واردات هستیم ضد خوداتکایی است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به بحث تهاجم فرهنگی در حوزه غذا گفت: در این نوع تقاضا یا بحث ترویج مصرف گرایی مطرح است یا اینکه غذایی در یک جامعه ترویج پیدا می کند که جزو فرهنگ آنجا نیست.

بازرگان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه دانش مهندسی ژنتیک یکی از پیشرفت های بشر است، گفت: با توجه به محدودیت های منابع آب و خاک، کشور ما باید از راه دانش برخی کمبودها را جبران کند؛ بنابراین باید در پژوهش بی حد و مرز کار و پیشرفت کنیم که به ویژه در حوزه مهندسی ژنتیک این مساله ضروری است.

وی تصریح کرد: تاکنون تولید محصول تراریخته در کشور صورت نگرفته؛ اما این معنای آن نیست که نباید چنین تولیداتی داشته باشیم و محققان و کارشناسان ما روی آن کار می کنند.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی، با اشاره به واردات برخی محصولات تراریخته مانند ذرت و کنجاله سویا به کشور گفت: این کار تحت کنترل و نظارت انجام می شود.

بازرگان درباره مباحث مطرح شده درباره اینکه بخشی از محصولات تراریخته به شکل قاچاق وارد کشور می شوند، نیز گفت: طبیعتاً با توجه به اینکه بحث قاچاق در این زمینه مطرح است، ما از آن اطلاع دقیق نداریم.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 399
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران