پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 514982 تاریخ : 1399/04/05-12:09:57
,5,
تولید محصولات پتروشیمی به 25 میلیارد دلار رسیده است

زنگنه:

تولید محصولات پتروشیمی به 25 میلیارد دلار رسیده است

وزیر نفت با بیان اینکه سیاست های اقتصاد مقاومتی در پتروشیمی دنبال شده است، گفت: تولید محصولات پتروشیمی در سال 1376 برابر یک میلیارد دلار بود که امروز این رقم به 25 میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش بانک و صنعت، بیژن زنگنه روز پنجشنبه در مراسم آغاز بهره برداری از طرح های ملی وزارت نفت در استان های آذربایجان غربی، مرکزی و هرمزگان گفت: تولید پتروشیمی به قیمت ثابت در ابتدای سال 92، حدود 12 میلیارد دلار از نظر ارزشی بوده است که این رقم در پایان این دولت به 25 میلیارد دلار می رسد.

وی افزود: در سال 1404 تولید پتروشیمی به 37 میلیارد دلار خواهد رسید که این امر همواره مورد توجه رهبر معظم انقلاب بوده و در 17 اردیبهشت در دیدار با تولیدکنندگان برجهش تولید تاکید کردند.

وی توضیح داد: طرح تولید خط اتیلن غرب در سال 1381 تصویب شد که در واقع با یک هزار و 660 کیلومتر خط انتقال، طولانی ترین خط انتقال اتیلن در جهان است و از جنوب کشور تا تبریز رسیده است.

زنگنه افزود: در این طرح هر بخش از تولید اتیلن که نیاز به آب داشته است، در کنار دریا انجام شده است و با کمک این خط 2.5 میلیون تن اتیلن به مناطق توسعه نیافته انتقال می یابد که واحد اندیمشک در حال احداث است و واحدهای مهاباد و کردستان امروز افتتاح می شود. واحد تبریز نیز که پیش از این خوراک مایع استفاده می کرد با اتصال به این خط به خوراک اتیلن وصل می شود.

وزیر نفت در توضیح خط میاندوآب که امروز افتتاح شد، گفت: این طرح یکی از مهمترین طرح های دولت برای آمایش سرزمینی و برای ایجاد اشتغال و توسعه مناطق غرب کشور است.

وی با بیان اینکه تولید اتیلن در کشور در حال افزایش است، گفت: امسال تولید اتیلن به 7 میلیون تن می رسد که 2 میلیون تن آن در این خط استفاده می شود.

زنگنه گفت: امسال 17 طرح پتروشیمی افتتاح می شود که پیشرفت های فیزیکی بالایی داشتند و تلاش داریم علاوه بر جهش دوم در تولید پتروشیمی جهش سوم در تولید را داشته باشیم و این اقدام فقط طرح های روی کاغذ نیست و پیشرفت فیزیکی خوبی داشته اند.

وی افزود: با اجرای جهش سوم در تولید پتروشیمی، تولید کشور به سه برابر کنونی خواهد رسید به گونه ای که تولید پتروشیمی کشور که در سال 92 برابر 12 میلیارد دلار بود به 37 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

وزیر نفت گفت: یکی از کارهای خوب در سال آخر دولت دوازدهم این است که ریل گذاری ها تثبیت می شود و علاوه بر آن طرح هایی برای زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی اجرا می شود که طرح های پیشران در سه زیرشاخه متانول، پروپیلن، اتیلن و بنزن است.

وی بیان کرد: بخش عمده طرح های تولید اتیلن انجام شده است و برای تولید پروپیلن یک طرح ابتکاری طراحی کردیم که برای تصویب به دولت ارائه می شود. با توجه به کمبود پروپیلن در کشور، دو خط تولید 1.5 میلیون در شمال، جنوب و غرب کشور طراحی کردیم که با خطوط لوله برای مناطق مرکزی و شمالی کشور انتقال می دهیم که با کمک آن صدها کارخانه را توسعه خواهیم داد.

زنگنه گفت: تا اواخر امسال 17 طرح پتروشیمی افتتاح می کنیم که برابر 25 میلیون تن تولید ناخالص را افزایش خواهد داد.

وی در پاسخ سه سوال رییس جمهوری که پرسید تاکنون چند طرح افتتاح شده است، گفت: 20 طرح با ارزش تولید پنج میلیارد دلار افتتاح شده است.

وزیر نفت گفت: اگر تولید پتروشیمی در کشور را نسبت به سال 1376 بسنجیم، در آن سال یک میلیارد دلار تولید داشتیم و تولید ما در پایان جهش دوم به 25 میلیارد دلار می رسد و براین اساس محدودیتی برای عرضه به داخل نداریم و صنایع داخلی پنج میلیارد دلار برداشت می کنند.

زنگنه در ادامه در توضیح خط لوله انتقال نفت گوره-جاسک و پایانه صادراتی سواحل مکران نیز گفت: این طرح استراتژیک ترین طرح دولت است.

وی افزود: این طرح، خط لوله ای به قطر 42 اینچ است که از گوره در استان بوشهر شروع می شود و به غرب جاسک می رود. طول خط یک هزار کیلومتر است و می توان گفت این طرحی است که برای اولین بار تمام تجهیزات مورد نیاز آن در داخل تولید شده است.

وزیر نفت درباره تولید تجهیزات این طرح در داخل گفت: در طرح خط لوله انتقال نفت گوره ـ جاسک یک قسمت از کار، تولید لوله است، ورق های ویژه ای برای تولید این خط لوله نیاز است که پیش از این در کشور تولید نمی شد که به دلیل تحریم ها و چون کشورها حاضر به فروش نمی شد که با تلاش مهندسان در فولاد مبارکه و اکسین ظرف 10 ماه تولید شد.

وی افزود: همچنین در این طرح نیاز به 50 پمپ با ظرفیت 2.5 مگاوات بود که آنها نیز برای اولین بار در کشور تولید شد.

زنگنه گفت: تاکنون 40 درصد پیشرفت فیزیکی در طرح خط لوله انتقال نفت گوره ـ جاسک داشتیم و در ص ماه گذشته یکی از بالاترین پیشرفت های کار را داشتیم به این صورت که هر ماه هفت درصد پیشرفت فیزیکی داشتیم.

وزیر نفت گفت: تا کنون در این طرح 300 میلیون دلار هزینه شده است و باید 800 تا 850 میلیون دلار هزینه شود تا کامل شود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 308
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران