پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 464485 تاریخ : 1398/02/23-16:59:47
,8,
تولید بدون بورس رونق نمی گیرد

مهدی تقوی

تولید بدون بورس رونق نمی گیرد

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، تورم افسارگسیخته را حاصل برخی فعل و انفعالات اقتصادی از جمله بی نظمی های مالی و بالا بودن حجم نقدینگی ها دانست.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، مهدی تقوی اظهار داشت: وقتی در ایران با کسری‌های بودجه سالانه مواجه می‌شویم این اتفاق گویای عملکرد خارج از برنامه دولت‌ها است. از طرف دیگر این کسری‌های بودجه عاملی برای برداشت از حساب ذخیره ارزی و تبدیل دلار به ریال می‌شود که منجر به رشد نقدینگی و تورم خواهد شد.  

این اقتصاددان افزود: از طرف دیگر می توان گفت تورم جنبه اجتناب ناپذیر رشد نرخ ارز است و در شرایطی که افزایش نرخ دلار ادامه داشته باشد، واردات هم گران تر می شود؛ بنابراین قیمت کالاها، روندی صعوی را طی می کند.

وی در ادامه، با بیان اینکه اصلاحات باید ساختاری انجام شود، ادامه داد: تاخیر در انجام این اصلاحات هزینه ها را برای دولت و مردم افزایش می دهد و در این راستا باید هر چه سریع تر اصلاحات پولی در بانک ها و اصلاحات اداری در نظام دیوانسالاری کشور انجام شود.

تقوی تصریح کرد: اگر سیاست های دولت در جهت هدایت سرمایه ها به سمت بنگاه های مولد از جمله شرکت ها و صنایع حاضر در بورس باشد، نرخ تورم کاهش پیدا می کند. بنابراین باید توجه داشت که رونق تولید نیز جز با نگاه جدی تر به بازار سرمایه ممکن نخواهد بود.

وی با اشاره به آسیب های ناشی از افزایش نرخ ارز در کشور گفت: تب دلار بنیه اقتصادی بیشتر مردم مخصوصا قشر حقوق بگیر را تحلیل داده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: در عمل، تولیدکنندگانی که متکی به مواد اولیه خارجی، ماشین آلات و ابزار آلات ساخت خارج برای تولید خود هستند، در  وضعیت نابسامان ارزی نمی توانند تولید موثری داشته باشند.

تقوی در پایان با اشاره به شعار سال، تحقق رونق تولید را متکی به پارامترهای متعدد دانست و گفت: با تبعاتی که افزایش نرخ ارز در کشور ایجاد کرده است این متغیرها به سود تولید داخلی نخواهد بود؛ چرا که با این شرایط، کالاها بر اثر افزایش هزینه واردات مواد اولیه و ماشین آلات به حدی گران تمام می شوند که افراد چندانی قدرت خرید ندارند؛ ضمن اینکه در حوزه صادرات هم این تولید، توان رقابت با کالاهای خارجی را از دست خواهد داد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 341
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران