پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 478010 تاریخ : 1398/04/26-18:18:55
,23,15,
توسعه کسب و کارهای خلاق با بهره گیری از ظرفیت های بخش دولتی

توسعه کسب و کارهای خلاق با بهره گیری از ظرفیت های بخش دولتی

در یادداشتی که به قلم زهره مولوی کارشناس ارتباطات دفتر روابط عمومی، به استفاده از ظرفیت های پست در توسعه کسب و کارهای خلاقانه پرداخته است.

بانک و صنعت، در متن این یادداشت آمده است:

دوران فناوری که آغاز شد و عرصه استفاده از تکنولوژی های نوین ارتباطی و اطلاعاتی جهان را درنوردید، اول از همه تولیدکننده ها و خدمات رسان ها بودند که به این سمت سوق پیدا کردند. میل به بهره گیری از این بستر نوگرایی آنقدرها جذاب بود که توانست افراد صاحب ایده را به بروز خلاقیت هایشان وادارد تا جایی که طرحی نو در عرصه بازار کسب و کار و تولید خدمت متناسب با هر آنچه متقاضی می خواهد، دراندازند.

کسب و کارهای نو که ایجاد شد و فضای بازار عرضه و ارایه خدمات و تولیدات را تغییر داد، شرکت ها و صاحبان مشاغل بزرگ را نیز مجاب کرد که راز ماندن، رقابت کردن و حفظ و جذب مشتریان، همسویی با این فضای جدید کسب و کار و خدمات رسانی است؛ موضوعی که شرکت های پست دنیا نیز از آن غافل نماندند و همسو با گردونه تحولات عصر نو، دچار نوعی دگردیسی در ساختار، نوع و شیوه ارایه خدمات و حتی بازتعریف ماموریت ها و هدف ها شدند. تاجاییکه به گفته رییس پست رویال میل بریتانیا " پست از کسب و کار پست نامه که امانت هم توزیع می کرد، تبدیل به کسب و کار امانت شده است که پست نامه هم توزیع می کند" .

این بدین معناست که پست به جای اینکه خود تولید کننده خدمت باشند؛ به عنوان حلقه واسط بین تولیدکننده ها و خدمات رسان ها؛ توزیع کننده کالاها و محصولات آنها به دست مشتریان هستند. در واقع می توان مدعی شد، شرکت های پست موفق و مطرح دنیا مانند پست آمریکا، آلمان و چین که سرانه مرسوله بالای  500  را نیز پشت سرگذاشته اند، از همین الگو تبعیت کرده اند و در واقع به عنوان سکوی ارایه سرویس برای سایر شرکت ها و خدمات رسان های دولتی و غیردولتی، تحول دیجیتالی شدن را آغاز کرده اند.

بنابراین تحول دیجتالی صرفا به معنای استفاده از ابزار و تکنولوژی های روز دنیا نیست بلکه به این معناست که ساختار، شکل و محتوای یک کسب و کار دچار تغییر شود. موضوعی که در دوره وزیر جوان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ( آذری جهرمی) دولت فعلی، بیش از پیش مورد تاکید قرار گرفت. از این رو، قرار است طرح تحول پست با رویکرد دیجیتالی شدن و ایجاد یک پلتفرم (سکوی) ارایه خدمت به شرکت ها و سازمان ها، بویژه کسب و کارهای نوپا و استارت آپ ها؛  پیوند مستحکمی بین صاحبان ایده و طرح های خلاقانه خدمات رسانی و پست به عنوان یک شرکت دولتی و دارای امکانات و تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری گسترده، ایجاد کند.

علاوه بر این، از یک سو شمار زیادی از استارت آپ هایی که تاکنون در این حوزه شکل گرفته اند، مشکل لجستیک و حمل و نقل دارند و برای تحویل کالاها و خدماتشان در سراسر کشور با چالش مواجه اند و از سوی دیگر، تجربه موفق پست های دنیا از جمله پست فرانسه نشان می دهد، همکاری این شرکت های استارت آپی با پست و بهره گیری از قابلیت ها و ظرفیت های تخصصی این شبکه ارتباطی باسابقه، می تواند عرصه ای گسترده و بی نظیری از خدمات رسانی رضایت بخش هم برای عرضه کننده ها و هم برای متقاضیان خدمات و کالاهای تولید شده، فراهم آورد.

امروزه بسیاری از شرکت های اینترنتی مطرح دنیا از جمله علی بابا، ای بی(ebay) و آمازون بخش عمده حمل و جابجایی کالا و بسته هایشان را در سراسر دنیا به کمک شرکت های پست انجام می دهند . در ایران نیز ورود پست به بازار کسب و کارهای اینترنتی از حدود اوایل دهه 90 براساس برنامه مشخص و با تولید نرم افزاری هایی با رویکرد پلتفرمی آغاز شد. به طوریکه در حال حاضر، بیش از چهار هزار شرکت و فروشگاه اینترنتی با اتصال به سامانه های تحت وب شرکت ملی پست، به  ثبت سفارش مشتری، استعلام وضعیت سفارش، پرداخت و تسویه هزینه ها و پرداخت های آنلاین می پردازند.

اما این رویکرد برای دیجیتالی شدن و تکمیل زنجیره پلتفرمی شرکت ملی پست کافی نبود، به همین علت امسال طرح تحول دیجیتال پست با انعقاد تفاهم نامه بین این شرکت و استارت آپ الوپیک به صورت رسمی کلید خورد تا بهره گیری از شبکه گسترده و مویرگی پست در اقصی نقاط کشور، پیوندی مبارک از همکاری بخش دولتی و خصوصی ایجاد کند.

چرا که اگر استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های باسابقه به‌ جای رقابت با هم، همکاری کنند  نه تنها میزان موفقیت هر دو بخش افزایش می‌یابد بلکه سطح استاندارد خدمات رسانی به مردم نیز بهتر خواهد شد. استارت‌آپ‌ها از نظر خلق ایده و ایجاد مفهوم برای ایده جدید برتر هستند و با موفقیت این کار را انجام می‌دهند اما شرکت‌های بزرگ ‌تر از نظر توسعه مفهوم و بسط ایده تا بازار، موفق‌تر عمل می‌کنند، بنابراین در سایه این همکاری است که بازی برد برد برای هر دو طرف اتفاق می افتد.

مضافا اینکه، استارت‌آپ‌ها در تشخیص و آشکار کردن تقاضاها و نیازهای ضمنی و در حال ظهور مردم در سطح جامعه، توانایی بالایی دارند(بنابر گزارش شرکت رسانه ای Forbes، پنجاه و هشت درصد از استارت‌آپ‌ها در شناخت یک نیاز شفاف در بازار نسبت به محصول خود، موفق عمل می‌کنند)، اما معمولاً در توسعه ایده‌های جدید توفیق چندانی ندارند، زیرا نه‌تنها این کار را برای اولین بار است که انجام می‌دهند، بلکه مهارت‌های لازم برای عملکرد خلاقانه با مهارت‌های توسعه محور را ندارند.

انتظار می روند با بستر گسترده سخت افزاری و نرم افزاری که پست برای همکاری با شرکت های دانش بنیان و نوپای استارت آپی فراهم آورده است و پیامدهای مثبتی که از همکاری پست و الوپیک منتج می شود، پنجره ای به سوی توسعه هر چه بیشتر همکاری های شرکت های دولتی و ایده های خلاقانه بخش غیردولتی باشد. 


شرکت ملی پست



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 268
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران