پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 462961 تاریخ : 1398/01/28-16:00:03
,14,
توسعه موزه ها محصول توسعه جامعه است

مدیرکل امور موزه‌ها:

توسعه موزه ها محصول توسعه جامعه است

مدیرکل موزه‌های سازمان میراث فرهنگی کشور توسعه موزه ها را محصول توسعه جامعه عنوان کرد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، «کارگاه دو روزه آموزشی شیوه های نوین موزه داری شمال غرب کشور» همزمان با روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی با حضور "محمدرضا کارگر" مدیرکل موزه‌های سازمان میراث فرهنگی کشور آغاز شد.

محمدرضاکارگر در آغاز این کارگاه ضمن تشکر از مدیرکل میراث فرهنگی استان در میزبانی این رویداد، اظهار داشت: برگزاری این دوره ها برای ارتقا دانش فعالان بخش خصوصی و دولتی شاغل در موزه ها ضروری است، چراکه ارتقا سطح کیفی فعالین این حوزه رضایت مخاطبان و غنای محتوایی موزه ها را در پی خواهد داشت.

وی در ادامه به وضعیت امروز موزه و موزه‌داری در کشور اشاره کرد و گفت: با مرور 300 سال تاریخ موزه‌داری جهان شاهد یک وضعیت مطلوب در عرصه موزه داری هستیم. موزه از مهمترین ارکان فرهنگی جامعه و معیار توسعه است. در واقع موزه هم محصول و هم عامل توسعه آن است.

کارگر در ادامه گفت: یکی از مهم‌ترین حوزه‌های معرفی داشته‌های فرهنگی، ‌تاریخی ما موزه‌ها هستند، خوشبختانه شاهد رشد احداث موزه‌ها در کشور هستیم به گونه‌ای که از 400 موزه در ابتدای دولت تدبیر و امید به 670 موزه رسیده‌ایم که رشد قابل ملاحظه‌ای است.

وی افزود: تک تک افراد جامعه باید در امور موزه ها نقش داشته باشند چراکه موزه ها زمانی به عنوان نهاد اجتماعی نقش را ایفا می کنند که تمام مردم در این موضوع مشارکت داشته باشند.

کارگر با بیان اینکه امروزه موزه‌ها خودجوش و براساس نیاز اجتماعی شکل می‌گیرند، گفت: در بسیاری از روستاها افراد آثار تاریخی خانوادگی خود را به صورت خودجوش در یک موزه جمع می‌کنند که تبدیل به کانونی برای هم اندیشی می‌شود. در نهایت با توجه نسبت به این اتفاق، به آن‌ها مجوز می‌دهیم. امروز جامعه ایرانی به این نیاز رسیده که در حفظ هویت خود بدون نیاز جدی به حمایت دولت بکوشد و این حفظ هویت در قالب راه‌اندازی موزه شکل می‌گیرد.

وی افزود: پا به عرصه‌ای گذاشته ایم که رشد موزه‌ها نسبت به گذشته قابل مقایسه نیست. در موزه‌های خصوصی شاهد 120 درصد رشد هستیم  بطوریکه مدیران میراث فرهنگی استان‌ها به طور مستمر بر تقاضا مکرر بخش خصوصی و مجموعه‌دارها برای راه‌اندازی موزه‌ها تاکید دارند.

کارگر در ادامه با تاکید بر اینکه حفظ و معرفی هویت عاملی برای راه‌اندازی موزه است، ادامه داد: جامعه می بایست هویت خود را حفظ کند. این آغاز یک حرکت عمومی برای راه‌اندازی موزه‌ها است. خرسندیم که جامعه ما در مقابل این تهدید فراموشی، مسیر درستی را انتخاب کرده، چراکه موزه پاسخی به نیاز به جاودانگی است.

مدیرکل موزه‌های کشور ادامه داد: اداره کل موزه‌ها و معاونت میراث فرهنگی، تلاش می‌کنند تا به جایگاهی در عرصه موزه‌داری برسیم که در مقایسه با تاریخِ خود، در سایر کشورها کارنامه قابل قبولی داشته باشیم و امیدواریم بتوانیم افتتاح هزارمین موزه را جشن بگیریم.

کارگر در ادامه سخنان خود به اهمیت و لزوم کارگاه های آموزشی موزه داری اشاره کرد و گفت: برگزاری دوره های آموزشی موزه داری سبب تبادل تجربیات، اطلاعات و همچنین گفتمان فرهنگی و پویایی موزه ها می شود.

وی گفت: از آنجایی که جامعه نیاز به رشد و توسعه دارد، بنابراین یکی از اتفاقات مهمی که در حوزه موزه داری باید مورد توجه قرار گیرد، موضوع اجتماعی شدن موزه ها است.

کارگر با بیان اینکه موزه ها مکان های محرک توسعه فرهنگی به شمار می روند ادامه داد: اگر موزه ها موجب توسعه فرهنگی در جامعه شوند به رسالت موزه داری خود عمل کرده اند؛ در غیراینصورت بسیاری از ظرفیت های خود را برای پیشبرد اهداف جامعه از دست می دهند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 320
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران