پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 377011 تاریخ : 1397/06/31-10:52:12
,1,
توسعه قانونی ابزارهای مالی اسلامی در حوزه تجهیز و تخصیص منابع

رییس هیات مدیره بانک قرض الحسنه مهرایران:

توسعه قانونی ابزارهای مالی اسلامی در حوزه تجهیز و تخصیص منابع

محسن پدرام رییس هیات مدیره بانک قرض الحسنه مهرایران با اشاره به ضرورت ارائه ابزارهای شرعی و قانونی مناسب جهت ارتباط با بانک‌های متعارف و اسلامی در سطح بین‌المللی، بیان داشت: توسعه قانونی ابزارهای مالی اسلامی در حوزه تجهیز و تخصیص منابع برای گسترش خدمات و فعالیت های بانک های قرض الحسنه در سطح بین المللی ضروری به نظر می رسد و باید به آن توجه ویژه داشت.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی بانک قرض الحسنه مهر ایران، محسن پدرام اظهارداشت: با توجه به عملکرد مؤثر بانک‌های قرض‌الحسنه و عدم تعهد پرداخت سود به سپرده‌های مشتریان، این بانک‌ها بالأخص بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با رشد در تمام شاخص‌های اصلی عملکرد سیستم بانکی و سوددهی مناسب با پوشش هزینه‌های خود از محل کارمزد وام‌های پرداختی توانسته نگاه‌ها را به‌صورت کاملاً ویژه و مثبت به سمت خود تغییر داده و گام‌های مؤثری در حوزه‌های بهبود رفاه و معیشت مردم، ازدواج جوانان، ارتقای وضعیت سلامت و درمان و همچنین اشتغال‌زایی و کارآفرینی بردارد.

وی افزود: با توجه به ماهیت فعالیت بانک‌های قرض‌الحسنه و صندوق‌های قرض‌الحسنه، چهارچوب عملیات این دو نهاد متفاوت بوده و بانک‌های قرض‌الحسنه تحت نظارت بانک مرکزی و مقید به اجرای دستورالعمل‌های صادره می‌باشند. لذا حس اعتماد عموم در این بانک‌ها تغییرنیافته و نشانه بارز آن رشد حدود 83 درصدی منابع بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در سال 96 است.

رییس هیات مدیره بانک قرض الحسنه مهر ایران تصریح کرد: در این راستا به‌منظور ارتقا فرهنگ قرض‌الحسنه در کشور و افزایش منابع قرض‌الحسنه سیستم بانکی، آشنا کردن مردم با فواید و منافع معنوی و حتی مادی عقود اسلامی ازجمله قرض‌الحسنه که بتواند آنان را به ایفای نقش مؤثرتر در این عرصه مجاب کند، بسیار حائز اهمیت است.

وی درباره راه های ترویج این سنت الهی اظهارداشت: معرفی هرچه بیشتر سنت قرض‌الحسنه توسط رسانه‌های گروهی ازجمله صداوسیما و بهره‌مندی از استادان و عالمان حوزوی آشنا با مسائل اقتصادی و مفهوم قرآنی و حدیثی قرض‌الحسنه، یکی از راهکارهای نهادینه شدن این فرهنگ غنی در جامعه است.

پدرام خاطرنشان ساخت: با توجه به تبلیغات گسترده و اهدای جوایز گران به حساب‌های قرض‌الحسنه، بهتر است در رویه فعلی بازنگری جدی صورت گرفته و با انجام تبلیغات و اطلاع‌رسانی، فرهنگ اصیل قرض‌الحسنه در جامعه پیاده‌سازی شده و از این طریق مشارکت بیشتر مردم جلب گردد. این در حالی است که از بدو تأسیس بانک قرض‌الحسنه مهر ایران تاکنون هیچ‌گونه قرعه‌کشی بر روی حساب‌ها انجام نپذیرفته و با سعی بر اجرای صحیح فرهنگ قرض‌الحسنه در جامعه و اعطای تسهیلات به افراد نیازمند و با نیت خیرخواهانه، فعالیت انجام می‌پذیرد.

وی با اشاره به شفاف سازی به عنوان یک اصل اساسی در جلب اعتماد عمومی بیان داشت: ارائه آمار و گزارش منابع جمع‌آوری‌شده و سرفصل‌های پرداختی و آمار افراد بهره‌مند شده از این منابع می‌تواند کمک شایانی به استقبال بیشتر مردم و مشارکت آنان در تجهیز منابع باشد و از بسیاری از شبهات جلوگیری می کند.

محسن پدرام در رابطه با مشکلات تأمین مالی خرد در ایران گفت: تعداد زیاد صندوق‌های قرض‌الحسنه که عمدتاً بدون مجوز فعالیت می‌نمایند، ازجمله مشکلات و عوامل عدم اعتماد مردم به سیستم بانکی است و این صندوق‌ها منابع قرض‌الحسنه کشور را جمع کرده ولی درنهایت در تقسیم آن در مواردی که باید مصرف نمی‌شود که باعث می‌شود ظرفیت قرض‌الحسنه کشور دچار ابهام شود. لذا درصورتی‌که تأمین مالی خرد جامعه خاصه از طریق بانک‌های قرض‌الحسنه (که دارای مجوز فعالیت از بانک مرکزی بوده و نزد مردم از اعتماد بالایی برخوردار می‌باشند) و به‌منظور افزایش اشتغال‌های خرد و دانش‌بنیان با تقویت منابع قرض‌الحسنه انجام پذیرد، نتایج مثبتی در پی خواهد داشت.

رییس هیات مدیره بانک قرض الحسنه مهرایران ادامه داد: ازجمله موارد کاربردی که برای شروع تسهیلات قرض‌الحسنه می‌تواند خیلی کمک کند حمایت از کسب‌وکارهای کوچک، کارآفرینان نوپا و دانش‌بنیان است. چراکه در تسهیلات قرض‌الحسنه فقط کارمزد وجود دارد و فرد آسوده‌خاطر است که در کار جدید تنها بناست اصل پول را بازگرداند، در این حالت طرح با خیال آسوده‌تری اجرا و با تقویت منابع قرض‌الحسنه به اشتغال‌های خرد و دانش‌بنیان نیز کمک خواهد شد. در همین راستا بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با اجرای طرح‌های تسهیلاتی مختلف در قالب عقد قرض‌الحسنه با کارمزد کمتر از 4 درصد در توانمندسازی اقشار نیازمند جامعه فعال بوده و همچنین با ساماندهی صندوق‌های خانوادگی و طرح‌های ویژه همواره در تأمین مالی خرد جامعه کوشا است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 411
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران