پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 448018 تاریخ : 1397/11/14-14:32:02
,23,17,
توسعه شهری و روستایی مرهون مالیات بر ارزش افزوده

یادداشت:

توسعه شهری و روستایی مرهون مالیات بر ارزش افزوده

اگرچه در مقوله توسعه و رشد جوامع مختلف مولفه های گوناگونی ایفای نقش می کنند، اما توجه به عوامل اقتصادی و تلاش در راستای رشد و ارتقای شاخصه های مالی و پولی از جمله نکات کلیدی و پر رنگ در جهت توسعه کشورها به حساب می آیند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، بر این اساس سعی و ممارست دولتمردان و رجال اقتصادی هر کشور در تسهیل فرآیندهای تولیدی و افزایش سرعت چرخ های اقتصادی از جمله عوامل بدیهی در پویایی نظام اقتصادی می باشد. در این میان مالیات به عنوان یکی از اصلی ترین اهرم های موجود در بخش های خرد و کلان اقتصاد نقش بسزایی در تسریع رشد اقتصاد داشته و امروزه کمتر کشوری است که آن را به عنوان ستون مستحکم اقتصادی قبول نداشته باشد.

اما آنچه که در خصوص مالیات و اثرات شگرف آن کمتر مورد توجه کارشناسان و صاحب نظران اقتصادی قرار گرفته است، نقش این عامل کلیدی اقتصاد در توسعه زیرساخت های شهری می باشد. مالیات به عنوان یکی از مهم ترین منابع مالی دولت در جهت رفع نیازهای شهروندان و تامین بودجه کشور توانسته اثرات چشمگیری در روند فعالیت های جاری یک کشور داشته باشد. اما نقش آن در توسعه زیرساخت های شهری از جمله تاثیرات بسیار مهم در پویایی نظام های اقتصادی می باشد.

فارغ از آنکه درآمدهای مالیاتی در سال های اخیر چه عامل تاثیر گذاری در تامین درآمدهای دولت بوده و زمینه ساز رهایی اقتصاد از درآمدهای نفتی شده است، رشد درآمدهای مالیاتی در بخش مالیات بر ارزش افزوده و به تبع آن اختصاص بخشی از این درآمد مالیاتی به شهرداری ها توانسته نقش سازنده و اثرگذاری در توسعه زیرساخت های مهم شهری داشته باشد. نگاهی اجمالی به سطح پیشرفت های چشمگیری که در کلان شهرهای کشور و خصوصا در زمینه توسعه حمل و نقل شهری در سال های پس اجرای قانون مالیات برارزش افزوده حادث شده است، می توان رد پای اثر بخش درآمدهای مالیاتی را در توسعه و آبادانی شهرهای کشور به وضوح دید.

از سوی دیگر و در سطح روستاها نیز اختصاص بخشی از درآمدهای واصله از طریق مالیات بر ارزش افزوده برای دهیاری ها موجبات تحولات و تغییرات مثبتی در توسعه مناطق روستایی و کمتر توسعه یافته شده است. اما در این میان اساسی ترین نکته در زمینه درآمدهای ناشی از محل مالیات بر ارزش افزوده آن است که عوارض وصول شده مالیات بر ارزش افزوده در هر شهر و یا منطقه ای صرفا جهت عمران و آبادانی همان منطقه مصروف می گردد که این امر گویای این واقعیت است که تلاش شهروندان و اهالی هر منطقه در تحقق درآمدهای مالیاتی رابطه مستقیمی با توسعه و پیشرفت آن منطقه خواهد داشت.

اگرچه تاثیرات شگرف تر درآمدهای مالیاتی در زمینه توسعه زیر ساخت های صنعتی، کشاورزی و بهداشتی موجود می باشد، اما توسعه خدمات روز افزون شهرداری ها در تسهیل خدمات شهری و اجتماعی نیز می تواند گوشه ای از دستاوردهای بزرگ نظام اقتصادی و مالیاتی کشور در خصوص امر مالیات ستانی و ارائه خدمات به شهروندان باشد.


سازمان امورمالیاتی کشور



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 234
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران