پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 579215 تاریخ : 1400/02/08-14:56:16
,17,
تورم نمی ایستد

«اجاره» و «حمل ونقل» بیشترین ضریب تاثیر را در افزایش تورم نقطه به نقطه داشته اند

تورم نمی ایستد

طبق این گزارش، در فروردین ماه 1400 نسبت به ماه قبل تورم ماهانه، گروه های «خدمات نگهداری و تعمیر واحد مسکونی» «(گچ کاری ساختمان، سفت کاری ساختمان)» با 9.0 درصد، گروه «کالاها و خدمات متفرقه» (حق بیمه اتومبیل) با 8.0 درصد و «هتل و رستوران» (کرایه اقامت در هتل، هزینه تالار پذیرایی) با 6.2 درصد بالاترین نرخ تورم ماهانه را داشته اند که به نظر می رسد افزایش نرخ دیه در سال جاری و به تبع آن افزایش حق بیمه اتومبیل و نیز افزایش قیمت مصالح ساختمانی در این امر، تأثیرگذار بوده است.

به گزارش بانک و صنعت: نرخ تورم در کشور براساس گروه های هزینه ای به صورت ماهانه قابل سنجی و ارائه است که هر یک از گروه ها دارای ضرایب اهمیت متفاوتی هستند. از بین 12 گروه عمده هزینه، 4 گروه «مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت ها»، «خوراکی ها، آشامیدنی ها»، «بهداشت و درمان» و «حمل ونقل» به ترتیب دارای بیشترین وزن در سبد خانوار هستند به طوری که بیش از 76 درصد از ضریب اهمیت سبد کالاها و خدمات موردنیاز خانوارهای کشور و نیز مناطق شهری و روستایی را به خود اختصاص داده اند که البته از میان، سهم دو گروه «مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت ها» و «خوراکی ها، آشامیدنی ها»، بیش از 59 درصد است. ازاین رو در گزارش حاضر وضعیت شاخص مذکور برای 4 گروه فوق مورد بررسی قرار گرفته است. مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار گزارش تحلیل آماری روند تورم در فروردین ماه 1400 را منتشر کرده است.

طبق این گزارش، در فروردین ماه 1400 نسبت به ماه قبل تورم ماهانه، گروه های «خدمات نگهداری و تعمیر واحد مسکونی» «(گچ کاری ساختمان، سفت کاری ساختمان)» با 9.0 درصد، گروه «کالاها و خدمات متفرقه» (حق بیمه اتومبیل) با 8.0 درصد و «هتل و رستوران» (کرایه اقامت در هتل، هزینه تالار پذیرایی) با 6.2 درصد بالاترین نرخ تورم ماهانه را داشته اند که به نظر می رسد افزایش نرخ دیه در سال جاری و به تبع آن افزایش حق بیمه اتومبیل و نیز افزایش قیمت مصالح ساختمانی در این امر، تأثیرگذار بوده است. همچنین گروه «سبزیجات» (سبزی خورش، سبزی خوردن و اسفناج) با منفی 0.2 درصد کمترین نرخ تورم ماهانه را داشته و دارای کاهی قیمت بوده است.

در فروردین ماه 1400 نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه)، گروه های «روغن ها و چربی ها» با 109.3 درصد، «شیر، پنیر و تخم مرغ» با 77.4 درصد و «چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آب میوه (نوشابه های غیرالکلی)» با 75.1 درصد بالاترین نرخ تورم نقطه به نقطه را داشته اند. همچنین گروه «ارتباطات» با 19.4 درصد، «آب، برق و سوخت» با 20.4 درصد و «آموزش» با 23.0 درصد کمترین نرخ تورم نقطه به نقطه را داشته است.

طبق این گزارش، طی 12 ماهه منتهی به فروردین ماه 1400 (تورم سالانه)، گروه های «حمل ونقل» با 65.9 درصد، «میوه و خشکبار» با 54.9 درصد و «شیر، پنیر و تخم مرغ» با 53.4 درصد بالاترین نرخ تورم 12 ماهه را داشته اند. همچنین گروه های «آب، برق و سوخت» با 10.3 درصد و «ارتباطات» با 17.7 درصد کمترین نرخ تورم 12 ماهه را داشته اند.

در فروردین 1400، گروه های «اجاره»، «کالاها و خدمات متفرقه» و «گوشت قرمز و گوشت ماکیان» بیشترین ضریب تاثیر را در افزایش تورم ماهانه داشته اند.

در فروردین 1400، نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه)، گروه های «اجاره» ، «حمل ونقل» و «نان و غلات» بیشترین ضریب تاثیر را در افزایش تورم نقطه به نقطه داشته اند که این امر نسبت به اسفند 1399 تفاوتی نکرده است.

در فروردین 1400 ،گروه های «اجاره» ، «حمل ونقل» و «نان و غلات» بیشترین ضریب تاثیر را در افزایش نرخ تورم 12 ماهه داشته اند که این امر نسبت به اسفند 1399 تفاوتی نکرده است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 241
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران