پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 264695 تاریخ : 1395/10/29-07:31:09
,10030,
توجیه قانون برای منع زنان از مشاغل سخت

توجیه قانون برای منع زنان از مشاغل سخت

طبق قانون زنان از ورود به حوزه مشاغل سخت جز در رشته‌هایی مانند پرستاری و خبرنگاری منع شده‌اند. به اعتقاد و باور کارشناسان، البته این امر به‌صلاح زنان است و نباید آن را به بهانه دفاع از حقوق زنان نادیده گرفت.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، . از آن جایی که بین زن و مرد از نظر جسمی و روحی تفاوت‌های بسیاری است، طی سال‌های اخیر مسئولان تلاش کرده‌اند با لحاظ کردن این تفاوت‌ها حق قانونی زنان برای داشتن شغلی مناسب را اعاده کنند؛ ازاینرو در پی همین تلاش‌ها قانون 20 سال بازنشستگی برای زنان نیز به تصویب رسیده است. با این حال در موضوع مشاغل سخت جا دارد درباره ورود زنان اندکی بیشتر دقیق شویم. آیا این موضوع باعث کاهش فرصت‌های شغلی زنان نیست؟ مسئولان چه رشته‌هایی را برای جایگزینی مشاغل سخت برای زنان دارند؟

از نظر بسیاری از زنان این ممنوعیت باعث طرد زنان از بازار کار می‌شود یا اینکه سرپوشی است بر مشکل بیکاری زنان. برخی نیز معتقدند از آن جایی که بسیاری دیگر از قوانین مدافع زنان هستند، این امر چندان به چشم نمی‌آید و از آن جایی که ترجیح مصلحت بر منفت است، باید درباره زنان از آن دفاع کرد.

مشاغل سخت و زیان‌آور همانطور که از نامش پیداست، به مشاغلی اطلاق می‌شود که بیمه‌شده به دلیل اشتغال در آنها توان جسمی‌اش را از دست می‌دهد و به همین دلیل ارائه حمایت‌های زودهنگام در سازمان تامین اجتماعی پس از طی فرایندهای کاری برای وی فراهم می‌شود.

برخی از مشاغل سخت برای زنان مستثنا هستند

مدیرکل تامین اجتماعی غرب تهران با بیان اینکه ماده 75 قانون کار از زنان شاغل حمایت می‌کند، گفت: البته اگر ماده 75 قانون کار، حضور زنان در مشاغل سخت و زیان‌آور را منع کرده اما استثناهایی نیز وجود دارد که کارکنان نظام سلامت نظیر «پرستاران» و همچنین «خبرنگاران» از این جمله‌‌اند و حضور زنان در این مشاغل بلامانع است.

وی افزود: مشاغل سخت و زیان‌آور مصوبات خاص خودش را دارد و به دو دسته مشاغل گروه «الف» و «ب» تقسیم‌بندی می‌شود که مشاغل بند «ب» همچون حرفه خبرنگاری ماهیتا سخت و زیان‌آورند و مشاغل گروه «الف» به دلیل شرایط خاص حاکم بر فضای فیزیکی کارگاه و عدم استفاده از نکات ایمنی ممکن است باعث فرسایش جسمانی کارگر شوند.

وی درباره منع حضور زنان در مشاغل سخت و زیان‌آور گفت: علت این ممانعت این بوده است که زنان با توجه به شرایط فیزیکی و جسمانی نباید در مشاغل سخت و زیان‌آور به کار گرفته شوند، البته همانطور که گفته شد طبق قانون کارفرمایان باید ظرف مدت دو سال نسبت به برطرف کردن آلاینده‌های محیطی کارگاه خود اقدام کنند که متاسفانه این موضوع از سوی برخی کارفرمایان رعایت نمی‌شود.

مدیرکل تامین اجتماعی غرب تهران بزرگ با بیان اینکه حضور زنان در چنین محیط‌هایی به سلامتی آنها لطمه وارد می‌کند، گفت: ماده 75 قانون کار از زنان شاغل حمایت می‌کند، البته اگر ماده 75 قانون کار، حضور زنان در مشاغل سخت و زیان‌آور را منع کرده است اما استثناهایی نیز وجود دارد که کارکنان نظام سلامت نظیر پرستاران و همچنین خبرنگاران از این جمله‌اند و حضور زنان در این مشاغل بلامانع است. حضور زنان در جامعه نشان داده است که آنها همپای مردان توانسته‌اند در محیط‌های کاری از عهده مسئولیت‌هایی که به آنها واگذار شده، به خوبی برآیند. من معتقدم اگر محدودیتی نیز در برخی موارد برای زنان وجود دارد، می‌توان با اصلاح فضا، شرایط کار را برای فعالیت‌شان مهیا کرد.

آسیب‌های مشاغل سخت برای زنان از منافع آن بیشتر است

محمدحسن زدا، معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی نیز در این رابطه  می‌گوید: از آن جایی که زنان یک سری ویژگی‌های جسمانی و روانی متمایز از مردان دارند، تصویب برخی از قوانین برای مراعات اینگونه ویژگی‌ها الزامی است. برای مثال ممانعت از ورود زنان به مشاغل سخت یا منع آنها از ساعت‌های طولانی کار امری کامل منطقی است. آسیب‌های روانی زنان از کار سخت بسیار بیشتر از منافعی است که قرار است زنان از کار کردن در این محیط‌ها به دست آورند.

در برخی از مشاغل زنان در اولویت باشند

وی توضیح می‌دهد: در این رابطه بهتر است برای حضور جدی زنان در بازار کار به دنبال مشاغلی باشیم که زنان توانمندی بیشتر دارند. برخی از مشاغل هم هستند که کارایی زنان در آنها نسبت به مردان بیشتر است. می‌توان در اینگونه موارد زنان را در اولویت قرار داد تا برخی از مواد قانونی به طور عینی حضور زنان را در بازار کار کمتر نسازد.

از مجموع بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران در حال حاضر 38 درصد مشمول قانون مشاغل سخت و زیان‌آورند و علت آن است که عموما کارگاه‌های تحت‌پوشش اداره کل غرب کارگاه‌های صنعتی هستند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 332
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران