پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 421061 تاریخ : 1397/08/19-17:13:44
,5,
توانمندسازی مناطق محروم به‌جای وابسته‌سازی در دستور کار نفت

مشاور اجتماعی وزیر نفت تاکید کرد

توانمندسازی مناطق محروم به‌جای وابسته‌سازی در دستور کار نفت

مشاور وزیر نفت در امور اجتماعی بر توانمندسازی مناطق محروم به‎جای وابسته‎سازی تاکید کرد و گفت: باید به جای وابستگی سازمان‌ها به نفت به تقویت اقتصاد و معیشت مردم کمک کنیم تا خودشان توانمند شوند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‎خیز جنوب، سیدامیر طالبیان ضمن ارزیابی عملکرد مسئولیت اجتماعی در حوزه نفت افزود: انتظار وزارت نفت از شرکت‎ها در حوزه مسئولیت اجتماعی این است تا نظرات خود را با همفکری به‎هم نزدیک کنند و در قبال مطالباتی که از نفت وجود دارد، موضع یکسان و واحدی اتخاذ شود.

طالبیان با بیان این‎که باید شرایطی را فراهم کرد تا مردم پشتیبان تولید باشند، گفت: وظیفه ذاتی شرکت‌هاست که برای  توسعه و رفاه ذینفعان احساس مسئولیت ‌کنند و در مناطقی که نفت پیامدهای منفی دارد با انجام فعالیت‌هایی در قالب مسئولیت اجتماعی، این پیامدها را جبران کرد.

مشاور وزیر نفت در امور اجتماعی با تاکید بر این‎که باید در حوزه مسئولیت اجتماعی به یک نقشه راه دست یافت، افزود: تدوین نظام‎نامه درباره موضوع مسئولیت اجتماعی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است که باید آن را در صنعت نفت عملیاتی کرد.

وی به نقش شرکت‎ها به منظور عمل به  موضوع مسئولیت اجتماعی اشاره کرد و گفت: حجم کار زیادی از سوی شرکت‎ها انجام شده، اما واقعیت این است که این فعالیت‌ها موجب شده بعضی از شهرها کاملا وابسته به اینگونه خدمات صنعت نفت شوند.

وی ادامه داد: مدیران باید به‎گونه‎ای برنامه‎ریزی کنند تا این وابستگی استمرار نداشته باشد. شهرها باید به صورت مستقل روی پای خودشان بایستند، تا نه تنها به نفت، بلکه به هیچ سازمانی وابسته نباشند، زیرا به هر حال هر شهری بودجه و اعتباراتی دارد و کمک‌های نفت باید نقش حمایت‎کننده و تکمیلی داشته باشد، نه این‌که صرفا خدمات مستقیم ارائه دهد. کمک‎های نفت باید به‎گونه‎ای باشد که شهرها را توانمند سازد و در آن مناطق پایداری و توسعه به‌وجود آورد.

طالبیان گفت: نباید هر اقدامی که به عنوان  مسئولیت اجتماعی انجام می‎شود برای سازمان‎ها توقع ایجاد ‌کند  و وزارت نفت بخواهد بار دیگر وزارتخانه‌ها را به‌دوش بکشد. زیرا این مسئله یک توقع بی‌جا ایجاد می‌کند و ما را از وظیفه اصلی خود باز می‎دارد.

وی در ادامه افزود: به‌ویژه در شرایط کنونی که کشور از بُعد اقتصادی وابسته به تولید نفت است نباید اقدام‎هایی انجام داد که از تولید و صادرات نفت باز بماینم.

مشاور وزیر نفت در امور اجتماعی در ادامه به سیاست‎های کلان وزارت نفت اشاره کرد و گفت: سیاست کلان و راهبردی وزارت نفت این است که کمک‎های شرکت‎ها، تکمیل‎کننده و به‎منظور توانمندسازی مردم، توسعه فضای کسب‌وکار، استفاده از تولیدکنندگان و تامین‎کنندگان بومی کالا، استفاده از پیمانکاران بومی و استقرار دفتر پیمانکاران در محل پروژه‎ها، پرداخت عوارض و مالیات و فعالیت‎های مشابه باشد. ما باید به جای وابستگی سازمان‎ها به نفت به تقویت اقتصاد و معیشت مردم کمک کنیم تا خودشان توانمند شوند.

طالبیان با بیان این‎که مسئولیت‌های اجتماعی نیاز به شناخت و فرهنگ‌سازی دارد، افزود: در این زمینه باید به گونه‌ای پیش برویم که هر کسی بر اساس برداشت ذهنی خود عمل نکند.

وی ادامه داد: ما سازمانی به‎عنوان مسئولیت اجتماعی در سطح وزارت نفت یا شرکت‎ها نخواهیم داشت و فقط در سطح وزارت نفت دبیرخانه‎ای برای هماهنگی و تعیین سیاست‎ها داریم و در شرکت‌ها نیز کمیته‎ای متشکل از واحدهای مرتبط از جمله روابط عمومی، منابع انسانی، اچ‎اس‎یی، مددکاری، واحدهای فنی، مهندسی و مالی به نام کمیته مسئولیت اجتماعی خواهیم داشت و از آن کمیته‎ها می‎خواهیم کار فرهنگ‌سازی و ترویج مفهوم مسئولیت اجتماعی را انجام دهند.

وی افزود: دستورعمل‌هایی به‎عنوان «دستورعمل تهیه گزارش پایداری بر مبنای استاندارد GRI» تدوین شده و از شرکت‌ها خواسته‎ایم طبق این شیوه‌نامه‌ها و دستورعمل‌ها، گزارش‎های خود را تهیه کنند، البته مهم‌ترین اقدام ما در اصل نظام‌نامه‌ای است که با همکاری این شرکت‌ها در حال تدوین است و می‌تواند نقشه راه مناطق مختلف باشد.

وی با بیان این‎که دبیرخانه‌ مسئولیت‎های اجتماعی وزارت نفت عملکرد شرکت‎ها را در این حوزه ارزیابی می‎کند، گفت: دبیرخانه گزارش‎های پایداری شرکت‌ها را دریافت و از دو بعد شکلی و محتوایی ارزیابی و داوری می‎کند تا مشخص شود فعالیت‎های انجام شده تا چه میزان در چارچوب سیاست‌ها و راهبردهای مسئولیت اجتماعی صنعت نفت است.

 وی در ادامه به دستاوردهای منطقه غرب کارون در حوزه مسئولیت‎های اجتماعی اشاره کرد و گفت: دستاوردهای منطقه غرب کارون در حوزه مسئولیت اجتماعی در حقیقت مطالعه جامع اقتصادی، اجتماعی، مدیریتی و زیست‌محیطی ازسوی گروهی از استادان دانشگاه و مدیران نفتی است که در فاز نخست ابعاد مختلف منطقه از نظر جغرافیایی، اقلیمی، مردم‌شناسی و جامعه‌شناسی بررسی شد. فاز دوم مربوط به فعالیت‌های توسعه‎ای صنعت نفت مانند افزایش تولید و تاثیرات این فعالیت‎ها بر منطقه و فاز سوم شناسایی چالش‎ها و تدوین راهبردهایی در این زمینه است.

طالبیان در ادامه عملکرد شرکت ملی مناطق نفت‎خیز جنوب در حوزه مسئولیت‎های اجتماعی را مثبت ارزیابی کرد و افزود: شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب متاثر از مطالبات و انتظارات مردمی و سازمان‎ها است و شاید کمتر فرصت یافته است که در حوزه مسئولیت‎های اجتماعی برای خود برنامه‌ریزی و طبق آن عمل کند،‌ زیرا موج این درخواست‌ها، انتظارها و مطالبات با توجه به مسائلی که در استان خوزستان وجود دارد بالاست و در هرحال شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب تلاش‌ کرده به این انتظارات پاسخ دهد.

وی ادامه داد: البته باید به مردم هم حق‌ داد که پیگیر مطالبات خود باشند، اما باید دقت شود که بخشی از این‌ درخواست‎ها، زیادی است و به‌واقع نفت نمی‌تواند پاسخگوی همه کمبودها باشد.

طالبیان یادآور شد: در هر صورت ارزیابی بنده مثبت است و شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب انصافا به خوبی پاسخگوی این حجم مشکلات بوده،‌ اما باید از مسئولان محلی و استان هم خواهش کنم که این رویه به‎گونه‎ای نباشد که این شرکت از وظیفه اصلی خود که تولید نفت خام است باز بماند، زیرا تولید نفت مطالبه جمعیت 80 میلیونی کشور است و از این موضوع نباید غفلت کرد.

وی در پایان اظهار کرد: همکاران ما در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، تولید نفت و عمل به مسئولیت‎های اجتماعی و پاسخگویی به انتظارها و مطالبات را به‌خوبی مدیریت کرده‌اند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 301
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران