پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 493314 تاریخ : 1398/08/20-11:39:45
,7,
توانایی بالای صنعت طلا و جواهر در تولید، صادرات و ارز آوری

توانایی بالای صنعت طلا و جواهر در تولید، صادرات و ارز آوری

ابراهیم محمد ولی گفت: صنعت طلا و جواهر توانایی بسیار بالایی در اشتغال زایی، تولید، صادرات و ارز آوری دارد، اما موانع باعث رکورد عجیب در تولید شده است.

به گزارش خبرنگار بانک و صنعت ، ابراهیم محمدعلی رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در نشست خبری امروز(دوشنبه 20 آبان 98) با بیان اینکه در چند سال گذشته صنعت طلا و جواهر دچار موانع و ایرادهای قانونی شده که غیر از ایجاد مشکل سودی نداشته، افزود: صنعت طلا و جواهر توانایی بسیار بالایی در اشتغال زایی، تولید، صادرات و ارز آوری دارد، اما موانع باعث رکورد عجیب در تولید شده است.

محمدولی: جای سوال است که چرا نمایندگان با اطلاع از حساسیت برای برداشتن مالیات ارزش افزوده از اصل طلا هیچ اقدامی نمی کنند؟

وی مالیات بر ارزش افزوده را از مشکلات اصلی این صنعت دانست و گفت: این قانون از دوره قبل مجلس شورای اسلامی ایجاد شده و تاکنون با رایزنی های بسیار با نمایندگان مجلس همچنان در حال پیگیری از مجلس شورای اسلامی است. لذا نمایندگان به حساسیت این موضوع اشراف دارند اما اینکه برای برداشت این موانع اقدامی نمی کنند جای سوال دارد.

محمدولی ادامه داد: تولید کننده سرمایه خود را به بازار هدف صادراتی تزریق می کند اما با کاغذ بازی ها و موانع بسیار در آخر از این کار منصرف می شود، چراکه طرح ها و مدل ها درباره های زمانی کاربردی هستند و بعد به کنار می روند.

مشکلات رقابتی صنعت طلا و جواهر در مواجه با ارزش افزوده

در ادامه این نشست مسعود یزدانی نایب رئیس اول اتحادیه طلا و جواهر با بیان اینکه ارزش افزوده رقابت در این صنعت را مشکل کرده، اظهار کرد: صادرات نفت ایران به زودی به صفر می رسد، اگر مسولین با ما همکاری کنند این قول را می دهم که طلا و جواهر جایگزین درآمدهای نفتی کشور شود.

وی در ادامه گفت: در بانک های کشور طلاهای بسیاری وجود دارند و مصرفی ندارند، لذا از آن ها می خواهیم طلاها را به تولید کنندگان بدهند و طلای آن را بگیرند تا دولت ضرر نکند.همچنین صنعت طلا توانمند است و براحتی اشتغال، صادرات و ارزآوری ایجاد می کند؛ با صادرات یک کیلو طلا 15 درصد ارزش افزوده در پی دارد.

ابراهیم محمدولی: آیین نامه ای برای کسب و کارهای مجازی این حوزه تدوین شود.

محمد ولی با بیان اینکه 5 سایت خرید و فروش آنلاین طلا و جواهر در کشور وجود دارد، افزود: از این تعداد تنها یک سایت از اتحادیه طلا و جواهر مجوز دارد و چهار سایت دیگر از وزارت صمت و و اتحادیه های فضای مجازی مجوز کسب کردند.

تدوین چهارچوب و آیین نامه برای کسب و کارهای مجازی صنعت طلا و جواهر

رئیس اتحادیه طلا و جواهر با بیان اینکه باید چهارچوب و آیین نامه ای برای کسب و کارهای مجازی این حوزه تدوین شود، تصریح کرد: ظرفیت اقتصادی فردی 50 تا سکه است و 2 هزار سکه در فضای مجازی در سراسر کشور می فروشد؛ باید جایی باشد که کسب و کار این فرد را رصد بکند تا تعهدات به خوبی عمل شود، از این رو پیشنهادات را عنوان و نامه نگاری ها انجام شده، امیدواریم یک آیین نامه و چهارچوب خوبی برای این نوع کسب و کار ایجاد شود.

در ادامه این نشست محمد کشتی آرای در پاسخ به پرسش خبرنگار بانک و صنعت در رابطه با فعالیت کمیسیون طلا و جواهر و عدم فعالیت آن، گفت: کمیسیون در اتاق اصناف ایران طبق قانون نظام صنفی مصوب 1392، کمیسیون هایی را جایگزین اتحادیه های کشوری کردند که شامل دو کمیسیون تخصصی املاک و طلا و جواهر است، لذا پیش بینی شده تا برگزاری انتخابات به صورت انتصابی سرپرست می گذارند تا انتخابات کشوری برگزار شود تا کمیسیون ها امور صنفی خاص خودشان را انجام دهند. کمیسیون تخصصی طلا و جواهر در حال تدوین آیین نامه همزمان با برگزاری انتخابات سراسری در کل کشور است که به زودی برگزار خواهد شد.

اکبری پور بازرس اتحادیه که از دیگر حاضران این نشست بود، در پاسخ به دیگر پرسش خبرنگار بانک و صنعت در رابطه با نحوه بازرسی واحدهای صنفی و تعداد واحدهای بسته شده، گفت: این صنعت شامل 20 رسته است که بر اساس نوع فصل همچنین داد و ستد بازرسی ها انجام می شوند، لذا واحدهای بدون مجوز 10 روز مهلت پیگیری پرونده دارند و اگر اقدامی انجام ندهند واحد صنفی متخلف پلمپ می شود. از ابتدای سال جاری از 20 منطقه شهری تحت پوشش، 700 واحد اخطار دریافت نموده اند.

کشتی آرای: صدور مجوز برای طلای با عیار پایین فقط برای صادرات قابل انجام است.

کشتی آرای در پاسخ به دیگر پرسش بانک و صنعت در رابطه با عیارهای استاندارد طلا و مجوزهای شعارهای پایین، اظهار داشت که هیچ گونه مجوزی برای طلا با عیار پایین تر از 18 در کشور صادر نمی شود مگر برای صادرات.

یزدانی در ادامه بیان کرد: دانشگاه علمی کاربردی طلا و جواهر تحت نظر اتحادیه و وزارت علوم در دو مقطع کاردانی و کارشناسی از یک سال گذشته فعالیت مجدد خود را آغاز کرد و ثبت نام برای عموم آزاد است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 253
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران