پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 449998 تاریخ : 1397/12/07-14:41:45
,11,
توافق‌نامه سه‌جانبه ایران، هند و افغانستان اجرایی شد/ چابهار آماده نقش‌آفرینی در عرصه بین‌المللی است

وزیر راه و شهرسازی:

توافق‌نامه سه‌جانبه ایران، هند و افغانستان اجرایی شد/ چابهار آماده نقش‌آفرینی در عرصه بین‌المللی است

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه توافق‌نامه سه‌جانبه ایران، هند و افغانستان اجرایی شده است، گفت: چابهار آماده نقش‌آفرینی در عرصه بین‌المللی است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در حاشیه بازدید از نمایشگاه مقیم در همایش بین‌المللی توسعه چابهار همراه امام محمد وریماچ معاون وزیر حمل و نقل افغانستان و توپال کریشنال معاون وزیر حمل و نقل و کشتیرانی هندوستان در کنفرانس خبری حاضر و به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

اسلامی در این نشست ضمن تبریک تولد حضرت فاطمه (س) و روز مادر اظهار داشت: امروز روز چابهار است و ما در این روز شاهد تحقق یکی از موافقت‌نامه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای بین سه کشور ایران، افغانستان و هندوستان هستیم.

وی ادامه داد: روز گذشته در بندر شهید بهشتی شاهد اجرایی شدن و این توافق‌نامه و حضور اولین محموله صادراتی افغانستان به سمت هندوستان بودیم. بندر چابهار با پتانسیل بالایی در حمل‌ونقل کالاهای ترانزیتی در فاز فعلی ظرفیت‌سازی شده و امروز آماده نقش آفرینی موثر و تعیین‌کننده‌ای در تبادلات منطقه‌ای است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بندر چابهار گفت: در حال حاضر شرایط مناسب برای سرمایه‌گذاری در این بندر مهیا بوده و شرکت‌های داخلی و خارجی می‌توانند به بهترین شکل در این بندر سرمایه‌گذاری کنند.

وی افزود: در حال حاضر شاهد تسهیل و تسریع کار در این بندر هستیم و روز گذشته با افتتاح تعدادی از طرح‌های در حال اجرا، بهره‌برداری از آنها شروع شد.

اسلامی به حضور معاونان وزرای حمل‌ونقل کشورهای افغانستان و هند در همایش بین‌المللی چابهار اشاره کرد و گفت: حضور معاون حمل‌ونقل افغانستان و هندوستان بیانگر این واقعیت است که تبادلات تجاری سه کشور آغاز شده است و باید با مشارکت و همکاری بیشتر شاهد رشد فزاینده بندر چابهار باشیم.

برنامه‌ریزی برای حضور سرمایه‌گذاران هندی در چابهار

توپال کریشنال، معاون وزیر حمل‌ونقل و کشتیرانی هند نیز در این نشست با اشاره به ارسال نخستین محموله صادراتی افغانستان به هند گفت: دو روز پیش اولین محموله افغانستان برای صادرات به هندوستان به چابهار ارسال شد و دیروز به بندر شهید بهشتی رسید تا در کشتی بارگیری شود.

وی ادامه داد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مناسبات تجاری زیادی بین افغانستان و هندوستان از طریق چابهار در حال انجام است و امیدواریم کشورهای دیگر منطقه هم به این توافق سه جانبه (توافقنامه چابهار) ورود کنند و از ظرفیت و مسیر چابهار بهره ببرند.

معاون وزیر حمل و نقل و کشتیرانی هندوستان از تجار هندی و سرمایه‌گذاران این کشور خواست از فرصت سرمایه‌گذاری در بندر چابهار استقبال کنند.

کریشنال ادامه داد: ایران دارای منابع نفت و گاز زیادی است و هندی‌ها می‌توانند از این فرصت برای سرمایه‌گذاری استفاده کنند. برنامه داریم جلسه‌ای با سرمایه‌گذاران هندی برگزار کنیم تا از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بندر چابهار بیشتر بهره ببریم.

برگزاری روز چابهار در افغانستان

همچنین امام محمد وریماچ، معاون وزیر حمل‌ونقل افغانستان در این نشست گفت: همه ما امروز در روز چابهار گرد هم جمع شده‌ایم و هدف از این گردهمایی جلب همکاری‌های اقتصادی و همچنین سرمایه‌گذاری و نشان دادن فرصت‌های ترانزیتی و سرمایه‌گذاری در چابهار است.

وی ادامه داد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از طرف دیگر نکته‌ای وجود دارد که تعهد سه کشور ایران، افغانستان و هند برای توسعه اقتصادی و تجاری منطقه چابهار است.

معاون وزیر حمل و نقل افغانستان با بیان اینکه سال آینده روز چابهار با موضوع فرصت‌های ترانزیتی در افغانستان برگزار خواهد شد، گفت: افغانستان یکی از شرکای بسیار اساسی ایران در بندر چابهار است و تاکنون 114 تاجر افغانی حدود 60 میلیون دلار در چابهار سرمایه‌گذاری خواهند کرد.

وی ادامه داد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تجار افغانی و بخش خصوصی افغانستانی به سرمایه گذاری در بندر چابهار علاقه‌مند هستند، اما موضوعات کوچک وجود دارد که باید در نشست‌های بعدی در مورد آنها صحبت کنیم.

وریماچ افزود:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با رفع این چالش‌های کوچک می‌توانیم سرمایه‌گذاران و تجار افغانی را برای حضور در چابهار ترغیب کنیم.

معاون وزیر حمل‌ونقل افغانستان با بیان اینکه ایران،‌ هند و افغانستان مطالعات گسترده‌ای در حوزه اقتصادی و موقعیت ژئوپلتیکی منطقه خصوصا چابهار دارند،‌ گفت: ضمن آنکه مطالعات گسترده‌ای درباره رقبای فعلی و آینده چابهار انجام داده‌ایم، تمام تلاش ما این است که با ایجاد سهولت و بازار رقابتی بتوانیم سرمایه‌گذاران خصوصی را به حضور در بندر چابهار ترغیب کنیم.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 168
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران