پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 623163 تاریخ : 1401/11/06-15:55:18
,13,
تهدید جدی در حوزه امنیت غذایی کشور/ماهی وحبوبات در دورافزایش بها

بخش کشاورزی در هفته ای که گذشت؛

تهدید جدی در حوزه امنیت غذایی کشور/ماهی وحبوبات در دورافزایش بها

همکاری های دوجانبه ایران و قزاقستان، هشدار نسبت به خرد شدن زمین های کشاورزی و نوسان قیمتی کالاهای اساسی در یک ماه از اخبار داغ حوزه کشاورزی در هفته جاری بود.

به گزارش بانک و صنعت ، هجدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان در روزهای 5 و 6 بهمن در شهر آستانه قزاقستان برگزار شد. سیدجواد ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه این همایش از هدفگذاری 3 میلیارد دلاری در بخش تجاری بین دو کشور ایران و قزاقستان خبر داد و گفت: از این میزان نزدیک به 500 میلیون دلار انجام شده است که باید به 6 برابر ارتقا یابد. در این همکاری دو برنامه اصلی پیگیری می شود؛ بحث های لجستیک در اجزای مختلف مواضع حمل و نقلی (ریلی، هوایی، زمینی) است. موضوع دوم هم به بحث های بانکی برمی گردد.

به گفته وی، علاقمندی زیادی هم در زمینه سوآپ غلات و ترانزیت وجود دارد و در این راستا در بندر شهید رجایی، قزاقستانی ها باراندازی را احداث خواهند کرد تا بتوانند در مورد ارتباط با جنوب در حوزه غلات از آن استفاده کنند. در حمل و نقل ریلی نیز حرکت قطار از مسیر قزاقستان، از چین به سمت ترکیه و اروپا محقق خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین خبر داد: نخ ست وزیر قزاقستان به زودی و بعد از ماه مبارک رمضان به ایران سفر خواهد کرد تا بتوانیم مباحث و تفاهم نامه هایی که برای تجارت لازم است را تکمیل کنیم.

پیگیری کشت فراسرزمینی

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به بخشی دیگر از همکاری های دوجانبه ایران و قزاقستان در بخش کشاورزی عنوان کرد: با توجه به اینکه در کشور قزاقستان زمین به افراد غیرقزاق واگذار نمی شود باید سازکاری برای ایجاد انگیزه در سرمایه گذاران ایجاد شود تا کشاورزی فراسرزمینی شکل بگیرد. ایران در زمینه خدمات مکانیزاسیون و خدمات فنی و مهندسی عملکرد خوبی داشته و می توانیم همکاری خوبی در این خصوص داشته باشیم. شرکت های حوزه خدمات مهندسی ایران تجربیات خوبی در زمینه صنایع غذایی برای اجرای پروژه های مشترک دارند. شرکت های ایرانی در زمینه کمباین، تراکتور و ایجاد کارخانه مشترک در قزاقستان اعلام آمادگی کرده اند.

ساداتی نژاد با اشاره به اینکه ما در تجارت غلات با قزاقستان سابقه همکاری داریم اما در صادرات گوشت گرم گوسفندی سابقه کمتری داریم، تصریح کرد: اگر شرکت های قزاقستانی آمادگی داشته باشند، برای واردات 2 یا 3 هزار تن گوشت گرم از این کشور به ایران در هفته های اخیر اقدام کنیم.

دو واگذاری به بخش خصوصی

اخبار داغ کالاهای اساسی هم مربوط به واگذاری تنظیم بازار گوشت مرغ به اتحادیه مرغداران و زنجیره تخم مرغ به بخش خصوصی است. بر اساس مصوبات شورای قیمت گذاری 1401/10/26 تنظیم بازار گوشت مرغ به اتحادیه مرغداران کشور واگذار شد. همچنین بر اساس مصوبات تنظیم بازار و شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی برای نخستین بار امور اجرایی تنظیم بازار تخم مرغ خوراکی و پولت تخمگذار به بخش خصوصی واگذار شد.

تأمین بازار گوشت مرغ

برودت هوا در کشور طی دو هفته گذشته سبب شد تا گاز برخی استان های انتهای شبکه توزیع گاز به دلیل افت فشار قطع شود. قطع شدن گاز برخی مرغداری ها منجر به تلف شدن تعدادی جوجه و مرغ شد که رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ گوشتی و ماهی گفت: آمار این تلفات بالا نبوده و بازار گوشت مرغ بدون کمبود و زیر نرخ مصوب دولت تا پایان سال تأمین است.

مهدی یوسف خانی گفت: کشور در تولید و تأمین گوشت مرغ خودکفا بوده و با کاهش سرانه مصرف کشور از حداقل 31 کیلو در سال گذشته به حدود 18 کیلو در سال جاری پیش بینی می شود سال آینده نیازی به واردات گوشت مرغ نباشد امری که ابتدای سال رخ داد.

تفاوت قیمت کالاهای اساسی در یک ماه

مقایسه قیمت ها در یک ماه اخیر (اول هفته دی تا ابتدای بهمن) حاکی از افزایش قیمت برخی اقلام در بازار حبوبات، نوسان قیمتی بسیار در بازار گوشت قرمز و تثبیت نرخ ها در بخش لبنیات داشت

سقف قیمتی مرغ از 52.500 تومان در ابتدای دی 1401 به 55 هزار تومان در ابتدای بهمن رسیده است. شقه گوسفندی از حداکثر کیلویی 240 هزار تومان با افزایش 29.17 درصدی به 310 هزار تومان در ابتدای بهمن رسیده است.

قیمت سردست گوساله از 235 هزار تومان در هر کیلو در ابتدای فصل زمستان با افزایش 17.02 به 250.900 تا 275 هزار تومان در بهمن 1401 رسیده است. گوشت چرخ کرده قرمز متناسب با این افزایش قیمت نیز به سقف 260 هزار تومان در هر بسته 900 گرمی رسیده در حالی که این عدد در ابتدای دی 220 هزار تومان بوده است. تفاوت قیمت ها حاکی از رشد 18.18 درصدی دارد.

نرخ کله و پاچه هم از هر دست 175 هزار تومان با افزایش 42.86 درصدی به 250 هزار تومان رسیده است. در ادامه مقایسه قیمتی بازار گوشت قرمز و سفید کشور در یک ماه نشان می دهد ماهی قزل آلا با افزایش 39.29 درصدی از هر کیلو 84 هزار تومان به 117 هزار تومان رسیده که تنش بازار گوشت را تشدید کرده است. این روند زمینه حذف بسیاری از محصولات از سفره مردم شده و اقلام جایگزین را وارد سبد مصرف می کند.

تخم مرغ در هفته های متوالی دی تا بهمن روند نزولی داشته و از شانه ای 82 هزار تومان با کاهش حدود 17 درصدی به 62.500 تا 68 هزار تومان رسیده است. همچنین شانه 30 تایی تخم مرغ درشت دولتی از 95 هزار تومان با کاهش 9.47 درصدی به 84.500 تا 86 هزار تومان فروکش کرده است.

لوبیا سفید بالاترین افزایش قیمت را در طول یک ماه اخیر تجربه کرده و با افزایش حدود 17.39 درصدی از هر کیلو 46 هزار تومان به 54 هزار تومان رسیده است. ماش در این باره رتبه دوم را داشته و با افزایش 14.29 درصدی، از هر کیلو 42 هزار تومان به 48 هزار تومان رسیده، لوبیا قرمز جایگاه سوم را در بخش افزایش قیمت حبوبات به خود اختصاص داد و با افزایش حدود 10 درصدی از 47 هزار تومان در هفته نخست دی به 52 هزار تومان در ابتدای بهمن رسیده است.

لپه، عدس و نخود به ترتیب 3، 3 و 2 هزار تومان افزایش داشته در حالی که لوبیا چشم بلبلی و چیتی بدون تغییر قیمت هر کیلو به ترتیب 46 و 62 هزار تومان در طول یک ماه اخیر عرضه شده اند.

هشدار نسبت به خرد شدن زمین های کشاورزی

رئیس سازمان امور اراضی کشور در نشست خبری در جمع خبرنگار هشدار داد: خرد شدن اراضی تهدیدی جدی برای امنیت غذایی بوده و در این باره زنگ های خطر به صدا درآمده است. افلاطونی با اشاره به ریزگردها و آلودگی فعلی هوا اضافه کرد: صیانت از اراضی کشاورزی به معنی حفظ امنیت زیستی و غذایی بوده و وزارت جهاد کشاورزی مسئله صیانت از خاک و جلوگیری از تغییر کاربری را به سازمان امور اراضی محول کرده است. در این باره قرارگاه صدور اسناد و یکپارچگی اراضی شکل گرفته که به طور هفتگی با حضور وزیر جلسات برگزار می شود. فراموش نکنیم خرد شدن زمین های کشاورزی در تقسیم ارث به فرزندان به معنی غیراقتصادی شدن زمین کشاورزی بوده و این امر یعنی خارج شدن اراضی زیر کشت از چرخه تولید است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 267
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران