پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 351678 تاریخ : 1397/04/11-16:52:06
,12,10033,
ته سیگار بلای جان طبیعت

گزارش

ته سیگار بلای جان طبیعت

سیگار پس از دو منبع درآمدی نفت و اسلحه، از لحاظ اهمیت در رتبه سوم اهمیت قرار دارد.

به گزارش بانک و صنعت ، ته سیگار از سه بخش تشکیل می شود:

1- فیلتر: 98 درصد از سیگارها با فیلتر به فروش می رسند. جنس فیلتر در ته سیگار، از پنبه نیست و بافتی از استات سلولز دارد. استات سلولز، نوعی پلاستیک به دست آمده از تغییرات شیمیایی است و در واقع یک نوع پلیمر است. الیاف استات سلولز با یک ماده سمی به نام دی اکسیدتیتانیوم فشرده می شود و در نهایت با ترکیب چندین ماده شیمیایی دیگر به شکل فیلتر در می آید.

2- باقی مانده تنباکوی موجود در سیگار

3- کاغذی که فیلتر را احاطه می کند

 

در تقویم های بین المللی روز سی و یکم می برابر با یازدهم خرداد به عنوان روز بدون دخانیات نامگذاری شده و در این روز از همه مردم درخواست می شود دست کم به مدت بیست و چهار ساعت از هیچ نوع دخانیاتی استفاده نکنند. اگرچه بیشتر مردم درباره خطرات بهداشتی موجود در رابطه با استعمال سیگار آگاه هستند و در مقالات، کتب و رسانه ها به طور وسیعی درباره آن بحث و اطلاع رسانی می شود؛ اما به نظر می رسد که تعداد اندکی از افراد جامعه از مضرات سیگار برای محیط زیست آگاه باشند.

در تک تک شهرهای ایران با مشکل انداختن ته‌سیگار در خیابان‌ها یا جوی‌ها مواجه هستیم و این مسئله میزان نگرانی‌ها را افزایش می‌دهد. ته سیگارهای‌‌ رها شده در طبیعت نه ‌تن‌ها سلامت انسان بلکه زندگی موجودات دیگر را به خطر می‌اندازد.

ته سیگار به راحتی درهرجایی‌‌ رها یا به زیر پا انداخته می‌شود در حالی که ماده‌ای مصنوعی و تجزیه ناپذیر است. تصفیه‌خانه‌ها نمی‌توانند مواد آلی سنگین را تصفیه کنند و احتمال دارد داخل آب مصرفی مردم، از این آلاینده‌ها وجود داشته باشد.

در فیلتر باقی مانده از سیگارهای دود شده، مواد سمی و فلزات سنگین خطرناک دیگری مانند نیکوتین، سرب، مس و کروم هم وجود داردکه در یک بسته متشکل از 12 هزار الیاف پلاستیکی در هم تنیده مانند استات سلولز و تجزیه‌ناپذیر جاسازی شده‌اند. موادی که سالانه سبب مرگ میلیون‌ها پرنده و آبزیان ساکن در تالاب‌ها، دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و دریاهای آزاد می‌شوند.

ته سیگار ماده‌ای است که سالانه سبب مرگ میلیون‌ها پرنده و آبزیان می‌شود و این چرخه‌ای است که در زنجیره غذایی در ‌‌نهایت به انسان باز می‌گردد.

بافت فیلتر سیگار از استات سلولز است. استات سلولز نوعی پلاستیک مصنوعی است و در دسته ی پلیمرها جای داده می شود.

پلیمرها در ساخت شلنگ ها و مواد پی وی سی استفاده می شوند. الیاف استات سلولز، با یک ماده سمی به نام دی اکسید تیتانیوم فشرده می شود. این ماده در نهایت با استفاده از ترکیبی از مواد شیمیایی به صورت فیلتر سیگار آماده می شود.

متاسفانه فیلترهای سیگار تخریب‌پذیر نیستند و شامل شماری از مواد بسیار سمی هستند. این فیلترها از سلولز استات تشکیل شده‌اند به این معنا که اشعه ماورای بنفش این ماده را به قطعات کوچک‌تر تجزیه می‌کند. با این حال مواد آلاینده موجود در این قطعات به طور کامل از بین نمی‌روند. در نتیجه این مواد در خاک‌ها، آب‌ها و سواحلی که در آن زندگی می‌کنیم، وجود دارند

سالانه حدود 600میلیون درخت جهت تولید محصولات تنباکو قطع می شوند که از این حیث به عنوان یک عامل موثر بر جنگل زدایی شناخته می شود.

هر خانوار ایرانی به طور متوسط در هر سال معادل 50 هزار تومان از کل سبد هزینه‌ خود را صرف خرید سیگار می کند و از این طریق سالانه 150 میلیارد تومان به جیب واردکنندگان سیگار می‌رود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 431
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران