پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 464447 تاریخ : 1398/02/23-13:29:00
,23,17,
تمکین مالیاتی

یادداشت

تمکین مالیاتی

یکی از ویژگی های نظام مالیاتی مطلوب، تأمین رضایت افرادی است که اقدام به پرداخت مالیات می نمایند. در این میان یکی از مهمترین مسائل مرتبط با مقوله رضایت افراد در پرداخت مالیات ها، تمکین مالیاتی مودیان است.

بانک و صنعت، منظور از تمکین مالیاتی، این است که مودیان،قوانین مالیاتی کشور را به چه میزان رعایت می کنند که این رعایت شامل اعلام درآمد واقعی، تسلیم اظهارنامه، نگهداری و ارائه اسناد و مدارک مورد نیازبه مراجع مالیاتی وپرداخت بدهی مالیاتی در زمان مقرر می باشد. عدم تمکین مالیاتی، به دلایل گوناگونی نظیر عدم آگاهی مودیان از قوانین و مقررات مالیاتی و تکالیف مربوط، اعمال نامناسب جرایم مالیاتی، ابهام مودیان ازمصرف صحیح درآمدهای مالیاتی و عدم اعلام چگونگی مصارف درآمدهای مالیاتی برای مودیان و...است. ارتقای تمکین، از جمله راهبردهایی است که باعث تعامل بیشتر مودیان با سازمان امور مالیاتی کشور، تسریع وصول مالیاتها، کاهش هزینه های وصول و به تبع آن افزایش درآمدهای مالیاتی خواهد شد که برای این مهم لازم است، سازمان امور مالیاتی،عوامل موثر بر تمکین را شناسایی و بکار گیرد. ثبت نام در سیستم مالیاتی، تنظیم و تسلیم بهموقع اظهارنامه، نگهداری و ارائه اسناد و مدارک مورد نیاز به مراجع مالیاتی، پرداخت به موقع بدهی مالیاتی در زمان مقرر وهمچنین کاهش زمان تأخیر در پرداخت مالیات ازعمده تعهدات مودیان است. در صورت عدم رعایت هر یک از وظایف و تعهدات فوق الذکر از سوی مودی،رفتار وی عدم تمکین تلقی میشود.

پیچیدگی قوانین و مقررات مالیاتی، عدم اطلاع رسانی کامل و شفاف و مستمر، عدم آگاهی مودیان مالیاتی از قانون و فرایند مالیاتها و اعمال نامناسب جرایم مالیاتی برای مردم از اساسی ترین مشکلات تمکین و همچنین وصول مالیات در کشور ما میباشد.
از نظر پژوهشگران، ناکارآمد بودن مکانیزم تشویق و تنبیه مالیاتی، شفاف و منصفانه نبودن نظام جریمه، ضعف در برنامه های آموزشی مودیان مالیاتی،از اهم موانع تمکین مالیاتی دانسته شده است. ممکن است مودیان مالیاتی،آگاهی کاملی از نحوه مصارف مالیاتهای پرداختی خود نداشته باشند و بر همین اساس نیز تمکین ننمایند، از این رو آگاهی از مصارف مالیات ها میتواند اعتماد عمومی ومیزان تمکین آنان را زیاد نماید. مودیان که قائل به وجود رابطه مستقیم بین پرداخت مالیات و دریافت کالا و خدمات عمومی باشند،« اخلاق مالیاتی و تمکین » از خود نشان میدهند. مسئله انتفاع و عدم انتفاع از هزینه های عمومی، یکی دیگر از عوامل تأثیر گذار بر روحیه مالیاتی و تمکین مالیاتی است. مودیان نسبت به نحوه استفاده دولت از درآمدهای مالیاتی حساسیت دارند. تمکین مالیاتی فرد متأثر از میزان منفعتی است که در مقایسه با بهای پرداختی وی، به شکل کالا و خدمات عمومی نصیبش می گردد. دانش و آگاهی، آموزش ، اعمال جرائم مالیاتی، ارتقای سطح فرهنگ مالیاتی، شفاف بودن مصرف درآمدهای مالیاتی توسط دولت و نحوه مصرف مالیات از عوامل موثردر ارتقای تمکین مودیان می باشد.


سازمان امور مالیاتی



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 278
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران