پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 449685 تاریخ : 1397/12/04-19:02:04
,10028,22,
تمام اتباع خارجی که در کشور اقامت و اشتغال قانونی دارند مشمول قانون تامین اجتماعی هستند

مدیر کل اتباع سازمان تامین اجتماعی:

تمام اتباع خارجی که در کشور اقامت و اشتغال قانونی دارند مشمول قانون تامین اجتماعی هستند

مدیر کل اتباع سازمان تامین اجتماعی در سفر به مناطق ویژه اقتصادی لامرد و شیراز گفت : تمام اتباع خارجی که در کشور اقامت و اشتغال قانونی دارند یعنی هم پروانه اقامت و هم پروانه کار دارند مشمول قانون تامین اجتماعی هستند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، دکتر احمدرضا خزاعی در اولین روز سفر خود در دیدار با مدیر عمران و خدمات شهری منطقه ویژه اقتصادی لامرد گفت: تامین اجتماعی ، سازمانی درآمد هزینه ای است که قریب به 3 میلیون و 700 هزار نفر مستمری بگیر و 13 میلیون نفر بیمه پرداز اصلی دارد و بیش از 43 میلیون نفر در کشور تحت پوشش آن هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تا قبل از تشکیل این اداره کل تعداد بیمه شده‌های اتباع خارجی در داخل کشور 3 هزار و 300  نفر تا سال 1394 بوده است، افزود: از سال 94 تاکنون نزدیک به 50 هزار نفر بیمه‌پرداز اصلی اتباع خارجی تحت پوشش تامین اجتماعی هستند که با خانواده‌هایشان نزدیک به 90 هزار نفر می‌شوند و نزدیک به 2 هزار و 500 نفر هم بازنشسته تامین اجتماعی از کشورهایی مانند عراق، بنگلادش، پاکستان، هندوستان، روسیه، کانادا و افغانستان هستند.
مدیرکل اتباع سازمان تامین اجتماعی با تاکید بر اینکه در مناطق و سرزمین های اصلی محدودیتی برای بیمه افراد نداریم و قانون کار و حمایت آن جاری است، خاطرنشان کرد: در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، ماده 46 مقررات نیروی انسانی، بیمه و تامین اجتماعی، مناطق آزاد را مکلف کرده است که رأساً یا با مشارکت سازمان تامین اجتماعی صندوق یا صندوقهایی را به منظور ارائه خدمات بیمه ای و درمانی اعم از غرامت دستمزد ایام بیماری و بارداری، از کارافتادگی کلی و جزئی، مستمری بازنشستگی  و فوت و سایر موارد به آنان ارایه دهند.
دکتر خزاعی پرداخت حق بیمه را برای اتباع خارجی امری اجباری دانست و تاکید کرد: در واقع بیمه کارگران حمایت این سازمان از کارفرمایان است زیرا در موقع بروز حوادث ناشی از کار، سازمان تامین اجتماعی، خدمات خود را از درمان تا بهبود و برقراری مستمری از کار افتادگی و فوت به بیمه شدگان ارایه می دهد و کارفرما از این بابت متحمل هزینه نخواهد شد.
عبدالکریم نباتی، مدیرکل تامین اجتماعی فارس، نیز در این جلسه با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی یک سازمان درآمد هزینه‌ای غیر دولتی است و تامین منابع را باید خودش انجام دهد، گفت: حتی یک ریال از بودجه عمومی کشور در اختیار تامین اجتماعی قرار نمی‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه 44 درصد جمعیت استان فارس تحت پوشش خدمات تامین اجتماعی قرار دارد، تصریح کرد: جمعیتی بیش از 2 میلیون و 184 هزار نفر امروز در فارس تحت پوشش اداره کل تامین اجتماعی فارس قرار دارد و این افتخار را داریم که سازمان تامین اجتماعی امنیت اجتماعی را در کشور برقرار کرده است.
مدیرکل تامین اجتماعی فارس ادامه داد: به 174 هزار خانوار مستمری بگیراستان فارس ماهانه بیش از 240 میلیارد تومان ازبیستم تا سی ام هر ماه مستمری به صورت نقدی پرداخت می‌شود .
سید محمد باقر امینی نژاد، مدیر امور زیر ساخت، عمران و خدمات شهری منطقه ویژه اقتصادی لامرد نیز در این دیدار گفت: این منطقه در طرح آمایش سرزمین، تاثیرپذیر از پارس جنوبی بوده زیرا خط چهارم و هشتم کشوری که روزانه 85 میلیون متر مکعب گاز از آنجا رد می‌شود در فاصله 3 کیلومتری سایت لامرد است و در حال حاضر نیز یکی از راه‌های توسعه صادرات در دنیا بحث تبدیل انرژی گاز به برق است.
وی با اشاره به مساحت این منطقه اظهار داشت: منطقه ویژه اقتصادی لامرد 8 هزار و 500 هکتار مساحت دارد که حدود یک هشتمِ مساحت تهران بزرگ است  و پتانسیل هایی مانند کارخانه صنایع آلومینیوم جنوب، کارخانه تولید ورق عریض آلومینیوم ، احداث نیروگاه‌های خورشیدی ،کارخانه تولید محصولات سیمان خاکستری ، ایجاد 30 کیلومتر جاده دسترسی و 35 کیلومتر خط انتقال برق و 22 کیلومتر خط انتقال آب ، ساخت بزرگترین اسکله تجاری بازرگانی خاورمیانه در منطقه ویژه اقتصادی پارسیان و در نهایت مشوق‌های معافیت از مالیات بر ارزش افزوده و ... زمینه لازم را حتی برای جذب سرمایه گذاری های کوچک در این منطقه فراهم می نماید.
ابراهیم زاده، معاون اداره کل اتباع سازمان تامین اجتماعی نیز در این دیدار گفت: تاکنون تعداد 121 کشور به مقاوله نامه شماره 19 سازمان بین المللی کار ملحق شده‌اند و قانون الحاق کشور ایران به مقاوله نامه مذکور در سال 1351 به تصویب رسیده است. به موجب این مقاوله نامه که موضوع آن تساوی رفتار با آسیب دیدگان حوادث ناشی از کار است، کشور ایران و به تبع آن سازمان تأمین اجتماعی در برابر مجامع بین المللی مسئول بوده و می بایست پاسخگو باشد . بنابراین لازم است کارفرمایانی که اتباع خارجی مشمول مقاوله نامه فوق را به خدمت می گیرند 3 درصد حقوق و دستمزد آنان را به عنوان حق بیمه حوادث ناشی از کار کسر و به سازمان پرداخت نمایند.

مدیرکل اتباع سازمان تامین اجتماعی در در دومین روز از سفر خود به فارس و در دیدار با مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی شیراز با اشاره به اینکه اداره کل اتباع سازمان تامین اجتماعی در سال 94 تشکیل شد، گفت: مبنای قانونی آن ماده 5 قانون تامین اجتماعی است و تصریح دارد که تمام اتباع خارجی که در کشور اشتغال دارند یعنی هم مجوز اقامت و هم پروانه کار دارند مشمول قانون تامین اجتماعی بوده و هیچ فرقی بین آنها و شهروندان کشور در برخورداری از مزایای تامین اجتماعی نیست به استثنای قانون بیمه بیکاری.
مدیرکل اتباع سازمان تامین اجتماعی با تاکید بر اینکه در مناطق و سرزمین های اصلی محدودیتی برای بیمه افراد نداریم و قانون کار و حمایت آن جاری است خاطرنشان کرد: در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، ماده 46 مقررات نیروی انسانی، بیمه و تامین اجتماعی، مناطق آزاد را مکلف کرده است که رأساً یا با مشارکت سازمان تامین اجتماعی صندوق یا صندوق هایی را به منظور ارائه خدمات بیمه ای و درمانی اعم از غرامت دستمزد ایام بیماری و بارداری، از کارافتادگی کلی و جزئی، مستمری بازنشستگی ، فوت و سایر موارد به آنان ارایه بدهند.
دکترخزاعی تصریح کرد: متاسفانه به هر دلیل از سال 1373 تا الان که 24 سال گذشته این تکلیف را مناطق آزاد انجام ندادند و در سال 74 شورای عالی مناطق آزاد مصوبه‌ای ارائه داده و یک تبصره به ماده 46 مقررات اشتغال نیروی انسانی، بیمه و تامین اجتماعی مناطق اضافه نموده که سازمان تامین اجتماعی می‌تواند مستقلا نیز ورود کند و براساس قوانین و مقررات تامین اجتماعی اقدام نماید.
وی ادامه داد: ماده 51 همین قانون تصریح دارد که کلیه مقاوله نامه ها و توصیه نامه های سازمان بین‌المللی کار در مناطق آزاد لازم الرعایه  هستند و همچنین اگر مناطق آزاد طی سالهای گذشته اقدام به ایجاد صندوق‌های بیمه‌ای می نمودند بازهم سازمان تامین اجتماعی می‌توانست به طور مستقل ورود کند و براساس قانون و مقررات تأمین اجتماعی خدمات بیمه ای و درمانی لازم را انجام نماید.
مدیرکل اتباع سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه با مدیرکل امور حقوقی مناطق آزاد و همچنین مسئول هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی وزارت کار هم جلساتی داشتیم، عنوان کرد: بسیاری از مناطق آزاد کشور مانند ماکو، انزلی ، اروند و ... همکاری کاملی با سازمان تأمین اجتماعی دارند.
وی افزود: اگر نیروی کار خارجی در کشور خود بیمه باشند مشمول مقاوله نامه شماره  19 سازمان بین المللی کار می‌شوند که موضوع آن تساوی رفتار با آسیب دیدگان  حوادث ناشی از کار است و براساس این مقاوله نامه می‌بایست 3 درصد از حقوق و دستمزد کارگر توسط کارفرما کسر و به سازمان پرداخت می گردد.
عبدالکریم نباتی مدیرکل تامین اجتماعی فارس، نیز در این جلسه با بیان اینکه تامین اجتماعی با منطقه ویژه اقتصادی شیراز مشکلی ندارد، گفت: این نشان می‌دهد کارفرمایانی که در این منطقه ویژه اقتصادی حضور دارند آگاه و مطلع هستند و می‌دانند اگر خدماتی از طرف بیمه تامین اجتماعی ارائه می‌شود انگیزه بیشتر بیمه‌شده‌ها را به دنبال دارد و باعث می‌شود نیروی کار با اطمینان خاطر بیشتری بتواند کار کند.
وی با اشاره به اینکه سازمان تامین اجتماعی بزرگترین سازمان بیمه‌گر هم در منطقه و هم در کشور است و 50 درصد جمعیت کشور را تحت پوشش دارد، افزود: این سازمان یک نهاد عمومی غیردولتی است و بودجه‌ای از طرف دولت به این سازمان تعلق نمی‌گیرد.
مدیرکل تامین اجتماعی فارس با بیان اینکه بیش از 44 درصد مردم استان فارس یعنی بیش از 2 میلیون و 185 هزار نفر تحت پوشش اداره کل تامین اجتماعی استان قرار دارند و برقراری امنیت اجتماعی افتخاری است که نصیب این سازمان شده است، عنوان کرد: مستمری بگیران استان فارس از 20 تا 30 هر ماه مستمری خود را به صورت نقدی دریافت می‌کنند و ماهانه بیش از 240 میلیارد تومان در این زمینه هزینه می‌شود که البته این بجز خدمات درمانی است که به بیمه‌شده‌ها ارائه می‌شود.
نباتی ادامه داد: تا پایان اسفند 96 ماهانه 120 میلیارد تومان در بخش درمان هزینه شده است و تعهدات بلند مدت 240 میلیارد تومانی و تعهدات کوتاه مدت 36 میلیارد تومانی سازمان را هم باید به این ارقام اضافه کرد. یعنی در استان فارس ماهانه نزدیک به 400 میلیارد تومان به صورت نقدی هزینه و پرداخت می‌شود.
ابراهیم زاده ، معاون اداره کل اتباع  نیز در این جلسه با اشاره به اینکه اداره کل اتباع سازمان تامین اجتماعی از سال 94 شکل گرفته و با جدیت فعالیتهای خود را در سه حوزه بیمه اتباع خارجی، بیمه ایرانیان خارج از کشور و همچنین راهبری قراردادهای بین المللی آغاز نموده است، گفت: در بخش بیمه اتباع خارجی در واقع امنیت اجتماعی اتباع خارجی که در کشور هستند و به طور قانونی اقامت و اشتغال دارند را دنبال می‌کنیم.
مهندس طیبی، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی شیراز گفت: تامین اجتماعی را همیشه یک نهاد حامی می‌دانیم مخصوصا برای قشر ضعیف کارگر و افرادی که به حمایت نیاز دارند به خصوص زمانی که به بازنشستگی می‌رسند یا بیماری به سراغ آنها می‌آید و امیدی دارند که یک سازمان از آنها حمایت کند و سازمان تامین اجتماعی برای کل کشور قوت قلب است و هرگونه همکاری در جهت احقاق حق این سازمان نیاز باشد در مجموعه منطقه ویژه ما در خدمت هستیم حتی اگر نیاز به بازرسی باشد.

وی ادامه داد: بنای ما از روز اول تاسیس منطقه ویژه اقتصادی شیراز این بوده که اگر یک نفر یک روز در این مجموعه کار کرد بیمه و مالیاتش پرداخت شود و با توجه به اینکه حادثه هیچ وقت خبر نمی‌کند و کسی که می‌آید برای ما کار می‌کند و خودش و خانواده‌اش حق و حقوقی دارند با حمایت بیمه، مسئولیت ما هم کمتر می‌شود و هر وقت لازم بدانید جلسه و گزارشی نیاز باشد در جهت احقاق حق کارگران ما در خدمت هستیم.
وی افزود: تمام افرادی که در این منطقه کار می‌کنند تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند و این موضوع رصد شده و هر سه ماه یکبار گزارش ارائه می‌شود.
به گفته مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی شیراز در مجموع 2 هزار نفر در این منطقه شاغلند و 60 واحد صنعتی فعال و 50 واحد در حال ساخت دارد که بیشتر در حوزه صنایع شیمیایی، صنایع غذایی، کانی غیر فلزی، آرایشی و بهداشتی و دارویی فعال هستند.

گفتنی است که در حاشیه سفر مدیر کل اتباع سازمان تامین اجتماعی به فارس مسئولین  امور بیمه شدگان تامین اجتماعی استان فارس در نشستی با روند بیمه ایرانیان خارج از کشور بیشتر آشنا شدند.

در این نشست زین العابدین مقصودلو رئیس اداره اجرایی بیمه ایرانیان خارج از کشور سازمان تأمین اجتماعی مقررات اجرایی این بیمه را تشریح و بیان داشت : درجهت ارتباط صحیح بیمه ای می بایست کلیه هموطنان که در خارج از کشور ساکن هستنددر راستای مقررات بیمه ایرانیان خارج از کشور بیمه پردازی نمایند.
وی در ادامه به پاسخگویی ابهامات این بیمه ازسوی حاضرین پرداخت و سپس با حضور درشعب  تامین اجتماعی یک و دو شیراز ازفرآیند همکاری شعب فوق با کارگزار رسمی برون مرزی بازدید نموده و نکاتی را درجهت روان‌سازی  امور در جهت جذب حداکثری جذب مخاطبین  عنوان نمود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 251
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران