پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 573692 تاریخ : 1399/12/18-16:53:38
,17,
تماسی با آمریکا درباره برجام و غیر آن نداشته ونداریم/سیاست خارجی موضوع بده بستان های جناحی نیست

خطیب زاده:

تماسی با آمریکا درباره برجام و غیر آن نداشته ونداریم/سیاست خارجی موضوع بده بستان های جناحی نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز تاکید کرد: هیچ تماس مستقیم و غیرمستقیمی با آمریکا در ارتباط با موضوعات برجامی و غیربرجامی نداشته و نداریم.

به گزارش بانک و صنعت، سعید خطیب زاده صبح امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در ارتباط با آخرین روند وضعیت بدهی عراق به ایران و انتشار برخی از اخبار مبنی بر آزادسازی بخشی از این پول ها گفت: عراق همواره تلاش کرده که دیون خود را به ایران بپردازد. البته برخی از موانع از جمله موانع تحریمی که از سوی آمریکا اعمال شده وجود دارد.

وی ادامه داد: از چند ماه قبل گفت وگو ها و رایزنی هایی بین بانک مرکزی ایران و طرف های عراقی در ارتباط با مسیرهای پرداختی این دیون صورت گرفته است که برخی از آن ها به نتیجه رسیده است.

وی با بیان اینکه این رایزنی ها و گفت وگوها در مسیر خود ادامه دارد، تصریح کرد: پیشرفت های خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

اقدام عملی از سوی کره جنوبی مشاهده نکرده ایم

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در برخی از اخبار مطرح شده که حدود سه میلیارد دلار از بدهی های عراق و کره جنوبی به ایران در حال آزاد شدن است، گفت: در خصوص آزادسازی پول های بلوکه شده ایران در کره جنوبی ما هنوز اقدام عملی از سوی دولت این کشور مشاهده نکرده ایم. صحبت به اندازه کافی در این زمینه صورت گرفته است و ما منتظر اقدام عملی از سوی کره در این زمینه هستیم.

پیام سفر پاپ به عراق، بازگشت امنیت به این کشور است

خطیب زاده همچنین در مورد سفر اخیر پاپ به عراق و دیدار وی با آیت الله سیستانی و نگاه ایران به این سفر و تلاش برخی از رسانه های منطقه در ارتباط با دوگانه سازی بین ایران و عراق گفت: سفر پاپ به عراق سفر خوب، مهم و حائز اهمیتی بود.

وی با بیان اینکه عراق با رشادت های مردم این کشور، درایت مرجعیت و خون هایی که ریخته شده به این میزان امنیت رسیده است که سفری به این مهمی به آن انجام شود، گفت: پیام این سفر و سفرهای این چنینی، عراق امن و بازگشت این کشور به صحنه آرامش است.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در مورد دیدار پاپ با آیت الله سیستانی از مراجع بزرگ شیعیان گفت: دیدار انجام شده با مرجعیت عالی عراق نشان دهنده گفت وگوی ادیان و تقریب ادیان است. پیام این دیدار پیام گفت وگو، صلح، دوستی و همکاری های تمدنی است برخلاف آن هایی که دنبال خشونت و خونریزی هستند.

خطیب زاده گفت: در این دیدار این مرجعیت عالیقدر عراق به پیام های مهمی اشاره کردند از جمله اهمیت توجه به عدالت، نقش ایمان در حل و فصل موضوعات جهانی و اهمیت توجه به روش های عادلانه در حل مسائل بین المللی و خودداری از روش های غیرسازنده از جمله تحریم ها و درخواست از رهبران مذهبی جهان برای کمک به ایجاد جهانی بهتر.

افغانستان برگ مذاکراتی ما با هیچ کسی نیست/ با آمریکا تماسی نداریم

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در ادامه گفت وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در خصوص نامه وزیر خارجه آمریکا به رئیس جمهور افغانستان و پیشنهاد تشکیل سازوکاری در ارتباط با موضوع افغانستان با حضور ایران، آمریکا و چند کشور دیگر در قالب سازمان ملل و اینکه آیا قبل از انتشار این نامه به صورت مستقیم یا غیرمستقیم ایران در جریان این پیشنهاد آمریکا قرار گرفته است و اینکه برخی معقدند که ممکن است ایران موضوع افغانستان را تبدیل به برگ مذاکراتی برجامی با آمریکا کند، گفت: ما هیچ تماس مستقیم و غیرمستقیمی با آمریکا در مورد موضوعات برجامی و یا غیربرجامی نداشته و نداریم.

خطیب زاده ادامه داد: در خصوص پیشنهاد برگزاری نشستی در سازمان ملل و در چارچوب این نهاد بین المللی ما هنوز دعوت نامه ای از سازمان ملل در خصوص افغانستان دریافت نکرده ایم و بعد از اینکه دریافت کردیم آن را بررسی خواهیم کرد.

این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: نگاه ما به دوستان مان، دوستی است و هیچ گاه نگاه ابزاری به هیچ کدام از دوستان مان در منطقه نداشته ایم. افغانستان به خودی خود حوزه بسیار مهمی است و برگ مذاکراتی ما با هیچ کسی نیست.

نگران بحران تراژیک در یمن هستیم

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با موضع یمن و اتفاقات رخ داده در ارتباط با این بحران گفت: در خصوص آنچه که در یمن اتفاق می افتد ما واقعا نگران بحران تراژیک در این کشور هستیم. چندین میلیون یمنی در نیاز مطلق به غذا، دارو و آب آشامیدنی سالم هستند. این وضعیت و این اتفاق ها وضعیت شرم آوری برای مدعیان حقوق بشر است.

خطیب زاده با اشاره به نگاه و طرح ایران برای حل موضع یمن گفت: در شش سال گذشته ایران همواره بر لزوم آتش بس در این منطقه همراه با دسترسی های انسان دوستانه مردم یمن به غذا و دارو و برداشتن محاصره این کشور تأکید کرده است.

وی با بیان اینکه مردم یمن حق دفاع مشروع از خود را دارند اما مسیری جز گفت وگو و راه حل سیاسی وجود ندارد، تصریح کرد: اگر عربستان هرچه زودتر به این جنگ خانمان سوز پایان دهد می تواند روزهای بهتری را برای خودش و منطقه رقم بزند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با مباحث مطرح شده در مورد حمله انصار الله یمن به آرامکو و نگاه ایران به این موضوع اظهار کرد: ریشه آنچه که در یمن رخ می دهد تجاوز شش ساله و ظلم آشکاری است که دولت عربستان علیه مردم مظلوم یمن انجام داده است. آنچه که اکنون شاهد هستیم بمباران های کوری است که در بخش های مختلف یمن اتفاق می افتد.

وی با اشاره به انتشار برخی از اخبار مبنی بر استفاده از نیروهای القاعده برای سرکوب مردم یمن گفت: آنچه که ما امروز در این منطقه شاهد آن هستیم ریشه هایی دارد که باید به آن توجه شود.

خطیب زاده ادامه داد: عربستان سعودی باید هر چه زودتر جنگ در این منطقه را خاتمه دهد و دست از محاصره مردم یمن بردارد و این اقدامات قطعا به تحقق ابتکارات سازمان ملل و آمادگی دیگر کشورها برای حل این بحران در مسیر سیاسی کمک می کند.

اگر عربستان از توهم پیروزی با جنگ بیرون بیاید ایران آماده بیشترین کمک برای حل بحران یمن است

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد برخی اتهامات مطرح شده از سوی مقامات سعودی علیه ایران در ارتباط با تحولات اخیر بحران یمن تصریح کرد: همان طور که پیش از این گفتم ریشه بحرانی که اکنون در یمن وجود دارد جنگ است، جنگی که ولیعهد عربستان فکر می کرد در طول سه هفته با کشتن مردم یمن می تواند به پایان برساند.

وی ادامه داد: مردم یمن شش سال است که دست خالی در برابر بمب های اروپایی و آمریکایی و سلاح های پیشرفته ای که در اختیار سعودی گذاشته شده ایستادگی کرده و از خود دفاع کرده است.

خطیب زاده افزود: فرافکنی مشکل سعودی را حل نمی کند، مشکل سعودی با توقف جنگ حل خواهد شد و ایران از همان ابتدای وقوع این بحران طرح چهار ماده ای را برای حل آن ارائه داد و همین امروز نیز ایران این آمادگی را دارد که بیشترین کمک موثر را برای حل این بحران ارائه کند اگر عربستان از توهم جنگ برای حل و فصل موضوع یمن بیرون بیاید.

سیاست خارجی موضوع بده بستان های احزاب و جریان های سیاسی نیست

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در روزهای اخیر بعضا شاهد اظهارنظرهایی از سوی برخی از افراد در عرصه سیاست خارجی کشور بوده ایم و این اظهارنظرها بعضا باعث ایجاد هزینه هایی برای کشور و دستگاه دیپلماسی شده است، گفت: همه باید اجازه دهند که سیاست خارجی کشور در مسیر حرفه ای خود حرکت کند. سیاست خارجی کشور نه موضوع بده بستان های احزاب و جریان های سیاسی است و نه موضوع جدال های خیابانی و کف خیابانی. موضوع سیاست خارجی، موضوع امنیت ملی است و مجاری آن در قانون کاملا مشخص و روشن است. وزارت خارجه هم به عنوان صدای تبیین مواضع جمهوری اسلامی ایران در عرصه سیاست خارجی شناخته شده است.

خطیب زاده ادامه داد: جامعه ایران جامعه پویایی است ولی در موضوعات حساس برخی از افراد باید به مواضع خود با دقت بیشتری نگاه کنند.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان افزود: همه آن هایی که با روند های تصمیم گیری و تصمیم سازی در ایران آگاه هستند می دانند که به کجا باید نگاه کنند و کجا بیان کننده مواضع جمهوری اسلامی ایران در موضوعات حساس و سیاست خارجی است.

موضوع ایران و آمریکا موضوع پالس و ارسال سیگنال نیست

وی در پاسخ به سوالی در مورد سفر وزیر خارجه ایرلند به تهران و برخی از اظهارنظرها مبنی بر اینکه در جریان این تماس ها گفته می شود سیگنال هایی بین ایران و آمریکا رد و بدل شده است، تأکید کرد: موضوع ایران و آمریکا موضوع پالس و ارسال سیگنال نیست بلکه در واقع موضوع اجرای موثر مفاد قطعنامه 2231 سازمان ملل و رفع موثر تحریم ها از سوی آمریکا است و این ها احتیاج به پالس، سیگنال و گمانه زنی ندارد.

اظهارات ریاکارانه جرمی هانت درباره زاغری، اقدامات مخرب چند سال قبلش را نمی پوشاند

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص آزادی نازنین زاغری و اظهارات اخیر جرمی هانت وزیر خارجه پیشین انگلیس در مورد نازنین زاغری و توصیه او به ظریف برای بازگرداندن زاغری به انگلیس خاطر نشان کرد: اظهارات ریاکارانه امروز جرمی هانت، اقدامات مخرب چند سال قبلش و سنگ اندازی هایی که انجام داد را نمی پوشاند و او می داند اگر اقدامات مخربش رخ نمی داد اتفاق امروز، چند سال قبل رخ می داد.

خطیب زاده با بیان اینکه من برای اطلاع به شما می گویم که دولت انگلیس نیز نقش مخرب ایشان را می داند، ادامه داد: دولت انگلیس هم باید بداند پرونده های ایرانی هایی که بی دلیل و بدون حکم دادگاه در انگلیس دستگیر و برخلاف مسائل حقوق بشری و بدون اتهام زندانی شدند همچنان در ایران مفتوح است و ایران مسیر قضایی این پرونده ها را همچنان پیگیری می کند.

با حکم دادگاه درباره منافقین وزارت خارجه می تواند پیگیری حقوقی مناسب تری داشته باشد

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در مورد برگزاری دادگاه چند تن اعضای گروهک منافقین در ایران در روز گذشته اظهار کرد: این گروهک ورشکسته ادامه حیات خود را با وطن فروشی و خیانت به ملت ایران انجام می دهد و آنچه که دیروز در دادگاه مشاهده کردید چهره عریان این گروهک در سال های مختلف بوده است.

وی با اشاره به برخی از اقدامات گروهک منافقین و همراهی آن ها با صدام در جنگ هشت ساله گفت: براساس آنچه که در دادگاه رخ داده و همچنین با حکم دادگاه قطعا وزارت خارجه می تواند پیگیری حقوقی و بین المللی خود در مورد جنایت های این گروهک را در عرصه بین المللی به صورت مناسب تری ادامه دهد.

تلاش های اروپا به عنوان هماهنگ کننده را ما با حسن نیت می بینیم

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد عملکرد اروپا در ارتباط با موضوع برجام اظهار کرد: اروپایی ها در ارتباط با برجام مشق خود را انجام ندادند. آن ها بعد از خروج آمریکا از برجام 11 تعهد قطعی به ایران دادند که هیچ کدام از آن ها را انجام نداده اند.

وی ادامه داد: البته آنچه که امروز اتحادیه اروپا برای ایفای نقش خود با عنوان نقش هماهنگ کننده انجام می دهد را ما با حسن نیت می بینیم ولی بر این موضوع تأکید داریم که اروپایی ها در کنار آمریکا به تعهدات خود در مورد برجام عمل نکرده اند و این یک موضوع روشنی است. ما همواره از سه کشور اروپایی عضو برجام درخواست کرده ایم که به تعهدات خود عمل کنند و آقای ظریف نیز چندین بار نامه های مختلف در این زمینه نوشته است.

خطیب زاده در ادامه گفت: پیام ایران پیام روشنی است و آن این است که مسیر دیپلماسی مسیر بهتر، کم هزینه تر و درست تری است و هر چه زودتر باید طرف های ناقض برجام به تعهدات خود عمل کنند، به دیپلماسی بازگردند و اگر چنین اتفاقی رخ دهد آن ها پاسخ بهتری از جمهوری اسلامی ایران دریافت می کنند. همان طور که بارها گفته ایم اقدامات ایران قابل بازگشت است.

توافق سه ماهه بین ایران و آژانس، گشودن یک پنجره دیپلماسی بود

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان همچنین در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه توافق سه ماهه ای که بین ایران و آژانس صورت گرفت گشودن یک پنجره دیپلماسی بود در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برخی از مقامات آمریکایی اظهار کرده اند که ایران مسیر اشتباهی را در مورد برجام و مذاکرات در پیش گرفته است، گفت: ایالات متحده چند سال است که در اتوبان برخلاف مسیر و جهت، رانندگی کرده و تصور می کند بقیه که در مسیر صحیح هستند اشتباه حرکت می کنند. مناسب است هرچه زودتر آمریکا متوجه جهت درست اتوبان شود واین به نفع خود آمریکا، جامعه جهانی و چند جانبه گرایی در عرصه بین الملل خواهد بود.

وی ادامه داد: مسیری که آمریکا باید طی کند مسیر کاملا روشنی است. آن ها باید به تعهداتشان در برجام عمل و اقدام به رفع موثر تحریم ها علیه ملت ایران کنند.

آمریکا هنوز اقدامی در زمینه رفع تحریم ها حتی بر روی کاغذ هم انجام نداده است

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا بازگشت آمریکا به برجام نیازمند انجام مذاکراتی بین دو کشور نیست و اگر چنین نیازی وجود داشته باشد ایران حاضر به مذاکره با آمریکا است، گفت: آمریکایی ها هنوز قدم اول را نیز برنداشته اند و همان طور که پیش از این گفته ایم آن ها باید اقدام به رفع موثر تحریم ها علیه ملت ایران کنند. آن ها هنوز اقدامی در این زمینه حتی بر روی کاغذ هم انجام نداده اند.

وی خاطر نشان کرد: ما سه مرحله را گفته ایم؛ تعهد قطعی به تعهدات و اجرای موثر آن ها، رفع تحریم ها و بعد بازگشت به برجام. شاید این مسیر هماهنگی هایی را نیاز داشته باشد که مسیر این هماهنگی ها مشخص است و در برجام تمام جزئیات نوشته شده است. دولت فعلی آمریکا باید از اتوبانی که برعکس رانندگی می کند، برگردد و در مسیر درست حرکت کند.

در داخل ایران برخی نکات درباره برجام در حال بررسی و تکمیل است

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره ادعای اخیر رویترز مبنی بر اینکه ایران پالس هایی را برای دیپلماسی ارسال کرده و در حال آماده شدن برای مذاکره با آمریکا است و منظور آقای ظریف از توییت اخیری که در آن اعلام کرده بودند به زودی طرح اقدام سازنده ایران را ارائه خواهند کرد، چیست، گفت: آنچه که در حوزه برجام در جریان است بسیار حساس است. گفت وگوهای بسیار نزدیکی با طرف های باقی مانده در برجام داریم و همان طور که پیش از این گفتم با آمریکا گفت وگو و مذاکره ای نداشته و نداریم.

وی گفت: در داخل ایران برخی نکات در حال بررسی و تکمیل است. توییت چند روز پیش آقای ظریف در همین مسیر بود و مناسب است که رسانه ها اجازه دهند این موضوع مهم و حساس در بستر خود به جلو برود و زمانی که به نتیجه رسید به رسانه ها اطلاع رسانی خواهد شد.

قانون عراق را خود رهبران و مسئولان عراقی بهتر می توانند اجرا کنند

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوالی دیگری در مورد گفت وگوی تلفنی اخیر رئیس جمهور با نخست وزیر عراق و همچنین با موضوع خروج نیروهای خارجی از این کشور همسایه گفت: مباحث مختلفی در این گفت وگو مطرح شده است که یکی از آن ها ضرورت خروج نیروهای خارجی از عراق براساس قانون پارلمان این کشور است و باید نیروهای خارجی مستقر در عراق این کشور را ترک کنند.

وی ادامه داد: قانون عراق را خود رهبران و مسئولان عراقی بهتر می توانند اجرا کنند و ما نظرات خود را در این زمینه گفته ایم.

طرح گام به گام بازگشت به برجام مبتنی بر خط و مشی اعلامی ایران نیست

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که آیا ایران طرح گام به گام را برای شروع مذاکره با آمریکا قبول خواهد کرد، گفت: پیش از این در این ارتباط صحبت کرده ایم. ایران هیچ گاه طرح گام به گام را دریافت نکرده است و چنین طرحی مبتنی بر خط و مشی که ایران اعلام کرده است، نیست.

خطیب زاده ادامه داد: بین ایران گفت وگوی مستقیم و یا غیرمستقیمی نیست چرا که برجام مسیر را روشن کرده است و در واقع مسیر در این زمینه روشن است.

این دیپلمات ارشد کشورمان در ابتدای این نشست به مانند نشست های پیشین به تشریح تحولات اخیر رخ داده در سیاست خارجه کشور در طول یک هفته گذشته اشاره کرد و در ادامه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 296
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران