پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 449251 تاریخ : 1397/11/29-15:55:54
,17,14,
تلاش برای ایجاد کانال مالی برای نقل و انتقال وجوه در حوزه گردشگری

چهاردهمین نشست کمیسیون گردشگری اتاق تهران برگزار شد

تلاش برای ایجاد کانال مالی برای نقل و انتقال وجوه در حوزه گردشگری

نمایندگان بخش خصوصی در کمیسیون گردشگری اتاق تهران با بررسی کارنامه خود بر تقویت تعامل با دولت و لزوم برنامه‌ریزی و تمرکز روی اهداف اولویت‌دار مشخص برای سال آینده تاکید کردند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی اتاق تهران، چهاردهمین نشست کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی تهران با حضور نمایندگانی از تشکل‌های فعال در این صنعت برگزار شد. در این جلسه، گزارشی از نتایج رایزنی‌ها با رییس سازمان امور مالیاتی کشور و معاون ارزی بانک مرکزی برای حل و فصل مسایل مبتلابه فعالان حوزه گردشگری و گردشگران ارائه شد. در این نشست همچنین عملکرد کمیسیون در یک سال گذشته به بحث و بررسی گذاشته شد.

در ابتدای این جلسه، محسن مهرعلیزاده، رییس این کمیسیون با اشاره به اینکه، توسعه گردشگری ‌می‌تواند در کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی موثر واقع شود، گفت: اتکا به درآمدهای نفتی و صادرات سنتی دیگر پاسخگوی نیازهای کشور نیست و هر چه دولت در توسعه صنعت گردشگری عقب بماند، گرفتاری‌های بیشتری را متحمل خواهیم شد.

او با اشاره به اینکه کمیسیون گردشگری اتاق تهران، نخستین دوره خود را در دوره هشتم هیات نمایندگان سپری کرد، توضیح داد: کمیسیون در این دوره، چند موضوع اساسی را مورد پیگیری قرار داد که یکی از آنها ساماندهی تعطیلات پایان هفته بود که البته اگرچه هنوز به نتیجه نرسیده است اما بحث در مورد اهمیت ساماندهی این تعطیلات در نهادهای تصمیم‌گیر جریان گرفته است. ما امیدواریم این کمیسیون در دوره آینده بتواند با پشتوانه تجربیات این دوره، قوی‌تر ظاهر شود.

مهرعلیزاده در ادامه به جلسه مشترک خود و تعدادی از نمایندگان کمیسیون با معاون ارزی بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: در این جلسه، مباحث بسیاری مطرح شد و توافق کردیم مکانیزمی برای نقل و انتقال پول در حوزه گردشگری طراحی شود. بر این اساس، طراحی این مکانیزم که شبیه SPV اروپایی‌ها خواهد بود تا مراحلی با مشارکت فعالان حوزه گردشگری و بانک گردشگری پیش رفته است.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی تهران افزود: نشستی هم با رییس سازمان امور مالیاتی برای کاهش فشارهای مالیاتی فعالان حوزه گردشگری برگزار شد و مذاکرات مفصلی در این باره صورت گرفت.

جلساتی که در رفع مشکلات موثر بود

در ادامه رقیه حاتمی‌پور از فعالان گردشگری نیز از اصلاح برخی نقیصه‌ها در فرودگاه امام خمینی (ره) پس از جلسه مشترک کمیسیون گردشگری اتاق تهران با نیروی انتظامی خبر داد و اعلام کرد این نوع ملاقات‌ها و هماهنگی‌ها اثربخش بوده است. او همچنین از ضرورت طراحی یک لوگو برای کمیسیون گردشگری و یک شعار گردشگری برای کشور سخن گفت و خواستار جمع‌آوری پیشنهادات از طریق یک فراخوان شد که بهتر است توسط کمیسیون گردشگری اتاق تهران برنامه‌ریزی و انجام شود.

ضعف نهاد متولی حوزه گردشگری

اکبر غمخوار نیز با ارائه این پیشنهاد که کمیسیون در دور بعدی هیات نمایندگان باید برای چهار تا پنج موضوع اولویت‌دار، طرح مدون تهیه کند گفت: کمیسیون گردشگری اتاق تهران اکنون چه نقشی در تصمیم‌گیری‌های کلان حوزه گردشگری دارد؟ ما چه نقشی در تدوین بودجه ایفا کردیم؟ همین‌طور در حوزه‌های مرتبط با گردشگری نظیر تقویت ارتباطات بین‌المللی باید بتوانیم از دولت مطالبه‌گری جدی داشته باشیم و از دولت بخواهیم در اعزام هیات‌های سیاسی و اقتصادی فعالان گردشگری را نیز همراه خود کنند.

او افزود: جای خالی فعالان گردشگری در این هیات‌ها نشان‌دهنده ضعف نهاد متولی و ضعف تعامل کمیسیون‌هاست. برنامه آینده کمیسیون باید معطوف به حل مشکلات صنعت گردشگری در ارتباط با دستگاه‌های اجرایی و نیز تقویت تعامل درون صنفی باشد.

اکبر غمخوار در بخش دیگری از سخنانش از راه‌اندازی تور ریلی تهران- تبریز- وان خبر داد و گفت: توسعه خطوط ریلی در دیگر نقاط کشور نظیر قزوین- رشت به توسعه گردشگری کمک شایانی خواهد کرد.

ضرورت برنامه‌ریزی کارهای کوچک اما متعدد

علی غمخوار یکی دیگر از فعالان حوزه گردشگری نیز بر این باور بود که کمیسیون وقتی به نتیجه و اهداف مورد نظر خود دست ‌می‌یابد که راهکار‌های عملیاتی ارائه کند. معمولا در جلسات راجع به کلیات بحث ‌می‌شود در حالی که باید از کارهای کوچک شروع کرد. باید ببینیم بضاعت دولت به چه میزان است که البته بضاعت دولت معمولا اندک است.

 او ادامه داد: ما باید انجام وظایف ذاتی دولت را از او مطالبه کنیم. وظایف ذاتی دولت نیز سیاستگذاری و برنامه‌ریزی، نظارت و بازاریابی در سطح بین‌الملل است که هیچ یک از این وظایف را به درستی انجام نمی‌دهد. به نظر من کمیسیون بهتر است برای به هدف رسیدن، انجام کارهای کوچک و متعدد را در برنامه دوره آینده خود برنامه‌ریزی کند.

کانالی برای جذب سرمایه و توسعه زیرساخت‌ها

در ادامه این جلسه، نصراله مستوفی، یکی از فعالان حوزه گردشگری که در طراحی کانال مالی برای انتقال وجوه در حوزه گردشگری مشارکت دارد، توضیحاتی درباره ایجاد این کانال ارائه کرد و گفت: پس از بازگشت تحریم‌ها راهی جز راه‌اندازی مکانیزمی شبیه SPV برای نقل و انتقال وجوه فعالان حوزه گردشگری وجود نداشت. چرا که انتقال پول به ایران با موانع جدی رو به روست. درگاه نقل و انتقال وجوه حوزه گردشگری با مشارکت بانک گردشگری و با نظارت معاونت ارزی بانک مرکزی اکنون به ثبت رسیده است. این درگاه بر اساس مکانیزم صرافی عمل ‌می‌کند اما امنیت بالایی دارد. این کانال در ایجاد جریان مالی و جذب سرمایه جدید برای توسعه زیرساخت‌ها کمک ‌می‌کند.

در این نشست، هم‌چنین شاهرخ میرشاهزاده، کارشناس این کمیسیون، گزارشی اجمالی از عملکرد کمیسیون گردشگری در دوره هشتم هیات نمایندگان اتاق تهران و پیشنهاداتی نیز برای رسیدگی و پیگیری در برنامه‌های سال آینده و دوره بعدی کمیسیون گردشگری ارائه کرد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 360
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران