پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 432952 تاریخ : 1397/09/16-13:16:17
,8,
تقویت بازار سرمایه، کلید توسعه اقتصادی

عضو شورایعالی بورس عنوان کرد:

تقویت بازار سرمایه، کلید توسعه اقتصادی

اگر گفته می شود تامین مالی از طریق بازار سرمایه با رشد نقدینگی تناسبی ندارد به این دلیل است که اقتصاد ایران بانک محور است و عمده تامین مالی های بخش مولد اقتصاد از طریق بانک ها صورت می گیرد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، سعید اسلامی بیدگلی، دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران، در حاشیه بازدید از مؤسسه خیریه کودکان کار ایلیا و رونمایی از سند راهبردی "راهکارهای توسعه آموزش‌های مالی و اقتصادی در مدارس" ضمن بیان مطلب فوق گفت: در شرایط اقتصادی کشور هدایت نقدینگی به بازار سرمایه یک ضرورت است. نقدینگی مجموع پول و شبه پول موجود در اقتصاد است؛ در کلام دیگر، شکل ساده ای از پول که به صورت وجوه نقد و مسکوکات برای مبادلات در اختیار مردم قرار دارد نقدینگی است. در اقتصاد، پول نقد، پول در حساب های جاری، پول در حساب های بلندمدت و حواله ها، نقدینگی کشور را تشکیل می دهند.

عضو شورایعالی بورس ضمن تاکید بر اینکه اگر نقدینگی موجود در اقتصاد کنترل و مدیریت نشود مشهود ترین اثر آن افزایش تورم است، ادامه داد: با نگاه به بازار بدهی و حجم معاملات در بورس می توان دریافت که نقش بازار سرمایه در جذب نقدینگی طی سال های گذشته افزایش پیدا کرده، اما باید گفت بازار سرمایه همچنان جای رشد و توسعه دارد.

به گفته اسلامی بیدگلی نقد هایی در بین اهالی بازار و اقتصاددان ها وجود دارد معطوف به عدم توسعه بازار سرمایه متناسب با حجم نقدینگی! نقد ها مبتنی بر این بوده که تامین مالی بازار سرمایه با اقتصاد تناسب ندارد، در پاسخ به این نقد ها باید گفت، کارشناسان می گویند اقتصاد ایران بانک محور است، چراکه عمده تامین مالی ها از طریق بانک ها صورت می گیرد.

دبیر کانون نهادهای سرمایه گذاری ادامه داد: در چندسال اخیر توجه زیادی به سپرده گذاران بانکی شده در حالی که از سرمایه گذاران بازار سرمایه این میزان حمایت صورت نگرفته، بنابراین ذهن و برنامه ریزی مدیران بانکی، اقتصادی، رسانه ها و مردم اساسا بانک محور است.

عضو شورایعالی بورس با بیان اینکه در حال حاضر اقتصاد ایران با گره هایی زیادی در شبکه پولی مواجه است، گفت: امکان دسترسی بخش مولد اقتصاد به منابع از طریق شبکه بانکی با محدودیت هایی روبرو است، لذا مسئولان توسعه بازار سرمایه را یکی از راهکارهای عبور از مشکلات می دانند.

دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری ادامه داد: نکته‌ای که اکنون همه تصمیم گیران اقتصادی باید بر آن تمرکز کنند این است که اقتصاد ایران برای توسعه نیاز به توسعه بازار سرمایه دارد. در بازار سرمایه ظرفیت برای توسعه بازار و پذیرش شرکت‌ها مهیا است و می توان از طریق ابزار‌های کارآمد تامین مالی، شرکت‌ها را به استفاده از این ظرفیت ترغیب کرد.

وی به راهکارهای جذب نقدینگی و نهادینه شدن فرهنگ سرمایه گذاری اشاره کرد و بیان داشت: ورود شرکت های دولتی در یک برنامه زمان بندی شده، ایجاد امتیاز برای شرکت های خصوصی برای ورود به بازار، بهبود فرآیندهای پذیرش در بازار سرمایه، افزایش سهام شناور آزاد شرکت های بورسی و تسهیل قوانین حامی شرکت های تخصصی بازار از راهکارهای جذب نقدینگی به سمت بورس هستند.

دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری بازار سرمایه افزود: بازار سرمایه پیچیدگی ها و ابزارهای خاص خود را دارد و با توجه به شرایط خاص آن افراد باید از طریق نهادهای حرفه ای وارد بورس شوند.

عصر چهارشنبه (14 آذر ماه) با حضور یاسر فلاح مدیر عامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس، معاونین وزیر آموزش و پرورش و مدیران بازار سرمایه از سند راهبردی کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران تحت عنوان "راهکارهای توسعه آموزش‌های مالی و اقتصادی در مدارس" در موسسه خیریه کودکان کار ایلیا، رونمایی شد. 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 321
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران