پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 352608 تاریخ : 1397/04/28-12:20:56
,12,17,
تعطیلی بیش از 70 درصد واحدهای تولیدی پوشاک کشور به دلیل واردات و قاچاق

گزارش

تعطیلی بیش از 70 درصد واحدهای تولیدی پوشاک کشور به دلیل واردات و قاچاق

واردات و قاچاق پوشاک باعث تعطیلی بیش از 70 درصد واحدهای تولیدی شده است و 30 درصد از پوشاک خارجی از ترکیه و مابقی از کشورهای چین و امارت وارد کشور می شوند.

به گزارش بانک و صنعت، صنعت پوشاک یکی از زمینه های ایجاد اشتغال در کشور است. براساس آمار بدست آمده سهم قاچاق پوشاک در بازار ایران 2.5 میلیارد دلار و نیاز بازار پوشاک کشور سالانه 8 میلیارد دلار است. 

واردات و قاچاق پوشاک باعث تعطیلی بیش از 70 درصد واحدهای تولیدی شده است و 30 درصد از پوشاک خارجی از ترکیه و مابقی از کشورهای چین و امارت وارد کشور می شوند.

نکته قابل توجه این صنعت این است که بیشتر کالاهایی که به نام خارجی در بازار داخل به فروش میرود تولید ایران است و به نام برند خارجی به فروش می رسد.

همچنین دولت به منظور کاهش قاچاق تعرفه واردات را بسیار پایین آورد که باعث شده است پوشاک خارجی به صورت قانونی و فراوان وارد کشور شود.

در صنعت پوشاک ایران تنها 500هزار نفر شاغل هستند، با در نظر گرفتن آمارها و محاسبات این تعداد حتی اگر با بیشترین ظرفیت هم کار کنند، تنها می توانند حدود 40 درصد نیاز 80 میلیون ایرانی را تأمین نماید. صنعت پوشاک ایران کمبود تولید دارد و قاچاق پوشاک در کشور این کمبود را جبران می‌کند. دلیل اینکه تولید داخل افزایش نیافته این است که نیروی متخصص و کمبود نیاز پوشاک در کشور توسط قاچاق تأمین می شود.

در ده سال گذشته اتفاق مثبتی برای این صنعت نیافتاده است و باعث تعدیل نیرو بسیاری از واحدهای تولیدی شده است.

از انتقاداتی وارده بر این صنعت این است که در دانشگاه‌های کشور تنها سه رشته برای آموزش حوزه پوشاک وجود دارد، در صورتی که در ترکیه 28 رشته تحصیلی وجود دارد. همچنین سهم بسیار مالیات برارزش افزوده باعث کاهش رونق این صنعت شده است که با توسعه این صنعت تا یک میلیون شغل در کشور ایجاد می شود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 243
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران