پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 465608 تاریخ : 1398/03/09-10:46:40
,17,
تعاون4666 نفر را شاغل کرد

طی یک ماه

تعاون4666 نفر را شاغل کرد

بر اساس آمارهای مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در اردیبهشت ماه امسال، 233 شرکت تعاونی تاسیس و برای 4666 نفر اشتغالزایی شده است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، برابر آمارهای به دست آمده از سامانه جامع آمارهای ثبتی وزارت تعاون طی اردیبهشت ماه امسال، 233 شرکت تعاونی و یک اتحادیه تشکیل و ثبت شده است. تعداد اعضای کل این تعاونی‌ها 5870نفر بوده و برای 4666 نفر اشتغالزایی شده است.

در این گزارش، بخش‌های صنعت و کشاورزی بیشترین تعداد تعاونی ثبت شده را به خود اختصاص داده‌اند. بیشترین تعداد عضو هم متعلق به تعاونی‌های دارای فعالیت خدمات عمومی و اجتماعی و بهداشت و مددکاری اجتماعی و بیشترین تعداد شاغلان در بخش‌های صنعت و خدمات عمومی و اجتماعی بوده است.

مقایسه گزارش سامانه جامع آمارهای ثبتی وزارت تعاون در فروردین ماه امسال نشان می‌دهد که طی این ماه 113 شرکت تعاونی با عضویت 1606 نفر تشکیل شده و برای 1396 نفر اشتغالزایی کرده است؛ در واقع آمار تشکیل و ثبت تعاونی‌ها در اردیبهشت ماه افزایش داشته و تعداد اعضا چهار برابر شده است؛ همچنین تعداد اشتغال ایجاد شده 3270 نفر بیشتر شده که نشان از اقبال به بخش تعاون دارد.

 

 

کاهش 71 درصدی تعداد فرصت‌های شغلی در بخش تعاون

اما مقایسه عملکرد فروردین ماه 1398 نسبت به اسفند ماه 1397 بیانگر آن است که تعداد تعاونی‌های ثبت شده در فروردین ماه سال جاری 113 واحد بوده که در مقایسه با ماه گذشته (381 واحد) کاهشی معادل 70 درصد را نشان می‌دهد. تعداد اعضا نیز کاهشی 71 درصدی و تعداد فرصت شغلی کاهشی 76 درصدی را به دنبال داشته است.

باوجود پایین بودن سهم بنگاه‌های کوچک و متوسط در تولید ناخالص داخلی که ناشی از بنگاه‌داری بخش دولتی و شبه دولتی در کشور است، تعاونی‌ها می‌توانند با تکیه بر اصول کار مالکی نقش مهمی در فرایند رشد و توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال ارزان قیمت در قالب بنگاه‌های کوچک وSME ها ایفا کنند.

در حال حاضر بیش از 98 هزار شرکت تعاونی با وجود 1.7 میلیون نفر فرصت شغلی در کشور فعالیت می‌کنند. در بند دوم اصل 43 قانون اساسی و قانون تعاون مصوب سال 1370 ایران، مأموریت بخش تعاون، ایجاد اشتغال برای کسانی است که قادر به کار هستند اما سرمایه کافی در اختیار ندارند.

معاونت تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اخیراً از ارسال طرحی به دولت خبر داده که به موجب آن، ضمن تثبیت و صیانت از یک میلیون و 700 هزار شغلی که در بخش تعاون وجود دارد، طرح‌های نیمه تمام بالای 70 درصد پیشرفت در بخش تعاون تکمیل و زمینه توسعه کسب و کارهای بخش تعاون در قالب تکمیل زنجیره‌های ارزش فراهم می‌شود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 335
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران