پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 449786 تاریخ : 1397/12/05-17:04:41
,15,
تشکیل سندباکس ایده مثبتی است/ لزوم توجه به برند، دانش و محصول به عنوان دارایی استارتاپ

یک فعال بخش خصوصی در پنل «سندباکس و صنعت بورس» ITE 2018:

تشکیل سندباکس ایده مثبتی است/ لزوم توجه به برند، دانش و محصول به عنوان دارایی استارتاپ

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان سوشیانت در «پنل سندباکس و صنعت بورس»، از جمله برنامه‌های جانبی چهارمین نمایشگاه تراکنش ایران، تشکیل سندباکس را ایده مثبتی دانست و گفت: سازمان بورس باید برای بعد از خروج استارتاپ‌ها از این فضا نیز برنامه‌ریزی کند و برند، دانش و محصول آنها را به عنوان دارایی بپذیرد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، محمد قاسمی در رویدادی که در واپسین روز از این نمایشگاه 3 روزه و در حاشیه جشنواره‌های استارتاپی برگزار شد، سخن می‌گفت.

علاوه بر وی، علی زندوکیلی دبیر کارگروه فین‌تک ستاد فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به عنوان دبیر و عطالله افتخاری مدیر سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری رویش لوتوس، روح‌اله دهقان مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان رایان بورس و حسین نظام‌دوست رئیس اداره نهادهای نوین مالی فرابورس ایران نیز به عنوان سخنران، در پنل «سندباکس و صنعت بورس» حضور داشتند.
ITE 2018، به همت مرکز فابا، 22 تا 24 آبان سال جاری در محل دائمی نمایشگاه‌های شهرداری تهران، واقع در بوستان گفت‌وگو برگزار شد.
در ادامه متن سخنان قاسمی را در این رویداد می‌خوانید.
 
امید برای کاهش مسیر موفقیت استارت‌آپ‌ها
ایده تشکیل فضای سندباکس، به خودی خود مثبت است. مشکلی که از گذشته تا کنون و پیش از اجرایی شدن ایده سند باکس وجود داشته و دارد، این است که بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌ها باید ریسک اجرای ایده را خود به شخصه متقبل شوند و به دنبال تغییر قوانین و تدوین دستورالعمل‌های جدید در حوزه کاری خود باشند. این امر انرژی زیادی از آنها می‌گیرد و مانع تمرکز این افراد روی ایده‌ای که دارند، می‌شود.
با توجه به ورود فین‌تک‌هایی با موضوعات پیچیده‌تر که حاصل تلفیق تکنولوژی‌های جدید مبتنی بر ربات و هوش مصنوعی و مباحث مالی هستند به بازار سرمایه کشور، اهمیت این مشکل افزایش یافته است. البته، استارتاپ‌های فعال در حوزه بورس با چالش‌های مختلفی مواجه هستند. با توجه به اینکه سندباکس هنوز اجرایی نشده است نمی‌توان در مورد کارکرد آن قضاوتی داشت؛ اما این امیداری وجود دارد که بتواند مشکلات موجود را کاهش‌ دهد و مسیر موفقیت را برای استارت‌آپ‌ها کوتاه‌تر و هموارترکند.
 
لزوم برنامه‌ریزی برای بعد از خروج استارتاپ‌ها از سندباکس
بیشتر استارتاپ‌های جدید بازار مالی، در حوزه مشاوره سرمایه‌گذاری کرده‌اند و می‌خواهند مشتریان را برای عملیات خرید و فروش راهنمایی کنند. این مجموعه‌ها با داده‌ها سر و کارند و اطلاعات را تحلیل می‌کنند؛ در نتیجه کمتر ممکن است با اعتراض و دعاوی حقوقی کاربران مواجه شوند.
در مقابل، برخی از استارتاپ‌ها در بخش مدیریت سرمایه فعالیت می‌کنند. آنها از طرف کاربر در بازارهای مختلف سرمایه‌گذاری می‌کنند. عملکرد اینگونه استارتاپ‌ها ممکن است کاربران متضرر کند و به دعاوی حقوقی منجر شود.
هنوز مشخص نیست که آیا استارتاپ‌های فعال در حوزه سرمایه‌گذاری، می‌توانند از فرصت حضور در سندباکس بهره‌ای برای کاهش ریسک ببرد؟ یا آیا این محیط  می‌تواند در این حوزه نظارتی داشته باشد که ضررهای احتمالی کاربران کاهش یابد؟ یا استارتاپ‌های حاضر در سندباکس می‌توانند قراردادی را با مشتریان خود ببندند که بر مبنای آن کاربران ریسک‌های احتمالی را بپذیرند؟
از سوی دیگر، ممکن است استارتاپی حداکثر دوران حضور در سندباکس را بگذراند و با موفقیت از آن خارج شود، اما هنوز توان مالی لازم را برای دریافت مجوزهای سازمان بورس نداشته باشد؛ به ویژه که فعالیت‌ استارتاپ‌های فین‌تک، عمدتا در بستر دیجیتال است و این مجموعه‌ها دارایی‌های فیزیکی چندانی برای ضمانت‌گذاری ندارند. سازمان بورس اکنون برند، دانش و محصول را به عنوان دارایی نمی‌پذیرند و شرکتی را به رسمیت می‌شناسند که وجود فیزیکی داشته باشد. به همین دلیل برای بعد از خروج استارتاپ از سندباکس نیز باید برنامه‌ای تدوین شود.


ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 255
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران