پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 214216 تاریخ : 1395/06/03-12:31:42
,20,
رحمانی فضلی: تمام مرزها در امنیت کامل هستند

تشریح دستاوردهای وزارت کشور در دولت تدبیر و امید

رحمانی فضلی: تمام مرزها در امنیت کامل هستند

وزیر کشور به مناسبت فرارسیدن هفته دولت در گزارش مفصلی، کشفیات مواد مخدر، وضعیت امنیت در مرزها، کنترل آسیبهای اجتماعی و تمهیدات انتخابات سال آینده را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از دولت، دکتر عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در یک برنامه تلویزیونی ضمن برشمردن دستاوردهای وزارت کشور و ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: موضوع مواد مخدر برای ایران خیلی مهم است چون همسایه افغانستان به عنوان بزرگترین تولیدکننده مواد مخدر در جهان است و یکی از اصلی ترین مسیرهای ترانزیت مواد به جهان، کشور ماست. در حوزه داخلی، پیشگیری و اجتماعی کردن پیشگیری و به کمک طلبیدن مردم، اولویت اصلی ما است. تمام اقشار از جمله هنرمندان، مداحان، ورزشکاران و روحانیون را درگیر کردیم. صدا و سیمای استانی، مطبوعات و سایر رسانه ها هم کمک خوبی کردند. در حوزه درمان، 75 درصد درمانهای ما به وسیله مردم صورت می گیرد.

مبارزه با مواد مخدر برنامه دائمی کشور است

او با اشاره به اینکه جمع آوری معتادان متجاهر جزو برنامه های دائمی کشور است، توضیح داد: متاسفانه در کشور، تنها 15  درصد این افراد، خوب می شوند، بیشتر آنها به اعتیاد باز می گردند. در بحث کشف، سالانه 13 تا 14 درصد به کشفیات ما اضافه می شود. در دنیا از پرچمداران مبارزه با مواد مخدر هستیم. 75 درصد کشفیات تریاک جهان، 61 درصد کشف مرفین، 17 درصد کشف هروئین در ایران انجام می شود. در همه جلسات خارجی از ما تقدیر و تشکر می شود. تقریبا 6744 عملیات و درگیری از سال 92 تا 94 با قاچاقچیان داشتیم که 1748 تُن مواد مخدر کشف کردیم که سالانه بیش از 500 تن می شود. 500 تن هم مواد پیش ساز کشف شده. 992 هزار نفر را در ارتباط با جرایم مواد مخدر طی سالهای 92 تا 94 بازداشت کردیم. 
دکتر رحماتی فضلی با اشاره به اینکه بعضا این بازداشت شدگان در دوره های کوتاه مدت یا بلند مدت در زندان به سر می برند، گفت: امسال در 4 ماه ابتدایی 120 هزار نفر بازداشتی داشتیم. به طور میانگین 780 هزار نفر معتاد را در 7500 مرکز درمانی، تحت درمان قرار می دهیم. آمار می گوید حداکثر 15 درصد این افراد پاک می مانند و بقیه آلوده می شوند. 2271 سازمان مردم نهاد در ستاد مبارزه با مواد مخدر ثبت شده اند که در سال 93 تنها 1851 سمن توانستیم ایجاد کنیم. 
وی گفت: با مواد مخدر از دو طریق می شود مبارزه کرد، اول پیشگیری است یعنی باید کاری کنیم مردم دچار نشوند. دوم کمک مردم است. بیش از 97 درصد مردم ایران پاکند. ما با 3 درصد مردم مواجهیم که دچار این بلیه شده اند. 97 درصد باید به کمک این 3 درصد بیایند. مقام معظم رهبری با دیدی منطقی و واقع بینانه می فرمایند سالانه 5 درصد از این افراد باید نجات پیدا کنند.

توصیه های مقام معظم رهبری درباره کاهش آسیبها

دکتر رحمانی فضلی با اشاره به اینکه در سالهای اخیر در خصوص آسیبهای اجتماعی حساسیت همه مسئولان و مردم برانگیخته شده است گفت: یعنی با وجودی که درگیر مسایل اقتصادی، سیاسی و همه چیز بوده ایم ولی مسایل آسیبها، نگرانی اصلی ما بود. یکسال مداوم همه دستگاه های مرتبط مطالعه، تحلیل و ارائه گزارش کامل را با کمک دفتر مقام معظم رهبری داشتند و تقدیم ایشان کردیم. ایشان 2 جلسه با تمام مسئولان داشتند و جلسه سوم آبانماه است. ایشان سیاستهایی را مشخص کردند و سازمانی به نام سازمان مدیریت و ساماندهی آسیبهای اجتماعی تشکیل شد. معاونت اجتماعی وزارت کشور تبدیل به این سازمان شده و دامنه فعالیتش گسترده تر می شود.
او درباره شرح وظیفه جدید تعیین شده برای دولت در کاهش آسیبهای اجتماعی توضیح داد: وزیر کشور عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی شد. رئیس جمهور به جای وزیر کشور رئیس شورای اجتماعی کشور شد. تقسیم کار انجام شده و همه دستگاه ها تکلیف خود را می دانند. در جلسه سوم همه دستگاه ها باید کار فوق العاده ای کنند و به گونه ای باشد که بتوانیم رضایت رهبری را جلب کنیم. این کار تعریف شده و پیگیری های زیادی می شود. دستگاه های اداری وقتی وارد یک سیستم جدید می شوند، مدتی طول می کشد تا همراه شوند. محورهای مورد تاکید ایشان، اعتیاد، حاشیه نشینی، طلاق، ناهنجاریها و نقاط بحرانی بود. تقسیم کار شده و همه دوستان کار می کنند. این شروع کار است. در پیشنهادهای ما بود که همه فعالیتهای ما در جامعه باید پیوست اجتماعی داشته باشد. در غیر این صورت نمی توانیم مستمر کار کنیم.

برنامه موفق جلوگیری از قاچاق سوخت

رئیس شورای امنیت کشور با اشاره به اینکه وزارت کشور عضوی از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است، گفت: ما از لحاظ نیروی انتظامی با این ستاد همکاری می کنیم. بنده جانشین مقام معظم رهبری در نیروی انتظامی هستم و هماهنگی لازم صورت می گیرد. نیروی انتظامی با توجه به همه شرایط، برخوردهای خوب و آمادگی لازم را دارد. مسائل مرز و مرزبانی هم زیرمجموعه نیروی انتظامی است. ساماندهی این امور در مناطق هم توسط استانداران، فرمانداران و بخشداران صورت می گیرد. قاچاق پدیده ای چند وجهی است. در سال قبل در سوخت، بیش از 45 درصد جلوگیری از قاچاق شد. 
وی با اشاره به اینکه با کنترل بارنامه و ترافیک کامیونها، این نتیجه مهم به دست آمده، گفت: همچنین گازسوزکردن نیروگاه ها، کنترل پمپ بنزینها و فروش سوخت در لب مرز از طریق تعاونی ها، باعث کاهش قاچاق شد. البته منتظر تغییر برخی قوانین و شیوه ها، تجهیز گمرکات به ایکس.ری هم هستیم.

مردم، حلقه اول امنیت هستند
وی در خصوص تامین امنیت مرزهای کشور توضیح داد: ما در شرق کشورمان، با دو کشور روبروییم که در مرزهای خود استقرار و کنترل کامل ندارند. با توجه به فعالیت گروه های مختلف در آن کشورها، مرزهای شرقی ما تقریبا نامطمئن است. وظیفه تامین امنیت و کنترل بر عهده ماست. در بخش غربی و وضعیت عراق که اتفاقاتی در داخل آن کشور افتاده و گروه های تروریستی فعال هستند، مناطق مرزی ما می تواند آسیب پذیر باشد. استقرار، تمرکز و هوشیاری نیروها در شرق و غرب باعث شده با هیچ نوع ناامنی مواجه باشیم. این به معنی این نیست که آنها قصد ورود ندارند. ما هر هفته با گروه های تروریستی درگیری داریم. این تسلط نیروهای ما را می رساند که کار دقیق و عمیق امنیتی می کنند. 
رحمانی فضلی با اشاره به اینکه نقش مردم مرزی را نمی توان در تامین امنیت فراموش کرد، گفت: مردم پای امنیت هستند و ما موفق می شویم. در منطقه شرق، در خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، در غرب، کردستان، کرمانشاه، ایلام و آذربایجان غربی، مردم پای کار هستند. چه نیروهای بسیج و چه نیروهای مردمی با ما همکاری می کنند. از همه نیروهای امنیتی، نظامی، انتظامی و قضایی تشکر می کنم. هم اکنون برادران سپاه در غرب و شرق کشور مستقر هستند و زحمت می کشند. ارتش و مرزبانها دارند زحمت می کنند. اطلاعات با دقت تمام حرکات و جریانات را تحت نظر دارد. قوه قضاییه نیز همکاری بالایی دارد. شورای امنیت در کشور و شوراهای تامین در استانها، پای کار هستند. مردم، نیروها و فضای رسانه ای سه عنصر اصلی هستند و تقریبا ما هیچ مشکلی در این باره نداریم.

کمک های مردمی، محور اصلی مدیریت بحرانها

او در خصوص مدیریت بحران نیز گفت: سال 94 نسبت به 93، تقریبا 20 درصد کاهش حوادث را به دلیل پیشگیری داشته ایم. در مدیریت بحران، تکیه اصلی مان به مردم است. در راس کشور ستاد مدیریت بحران داریم که 25 دستگاه عضو آن هستند و 12 کمیته دارند. در استانها نیز متناظر این سیستم را داریم که پیگیر امور هستند. هر اتفاقی می افتد اینها با تمام قدرت وارد می شوند. 
وزیر کشور در ادامه افزود: در سیلها و برف های سنگین، همه نیروها پای کار هستند. شهرداری، ارتش، سپاه، هلال احمر امکانات خود را می آورد. ما دستگاه واحد مدیریت بحران نداریم، همه باهم اند. ولی تکیه اصلی در کمکهای مردمی است. وقتی جنگلها آتش می گیرد، مردم راه می افتند و با بیل و کلنگ و آب کار می کنند. در مدیریت بحران و اتفاقات طبیعی مانند سیل و آتش سوزی و زلزله مردم پای کارند.

توجه به روستاها، عامل اصلی توسعه

وزیر کشور به توسعه متوازن روستاها نیز اشاره کرد و گفت: عنصر مهم عدم توسعه یافتگی روستاها، عدم توازن و تعادل است که بیشترین آسیب را روستاها می بینند. سه عامل اصلی نظام برنامه ریزی، بودجه ریزی و اداری کشور موجب عدم تعادل و توازن شده اند. در استانهای سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویر احمد، کردستان و ایلام تفاوتها بسیار فاحش است. 
او توضیح داد: روستایی ها به حاشیه نشینی روی می آورند و حاشیه نشینی موجب بزه کاری می شود. ظرفیتهای غیرقابل استفاده در روستاها داریم. افراد زمین و آب را رها می کنند و به شهر می آیند. ما متولی روستاها نیستیم ولی دهیاریها و بخشداریها در اختیار ما هستند که موضوع را دنبال می کنیم. یکی از بحثهای اصلی فرمانداران و استانداران را توسعه روستایی گذاشته ایم. دولت در برنامه ششم و بودجه سنواتی پیش بینی های خوبی کرده. امسال تقریبا روستاهای 10 خانوار به بالا همه برق دارند. زیرساختهای آب، برق و گاز را در روستاها داریم ولی مسئله اصلی معیشت آنهاست. شغل روستایی قابل رقابت با مشاغل صنعتی نیست. ما در حد اختیارات وزارت کشور، داریم کار را پیش می بریم. 
وی درباره تداوم برنامه های اقتصاد مقاومتی در شهرها گفت: در استانها با مسئولان، روستاییان، کشاورزان و مردم جلسه می گذارم. بانکها پیش آمده اند و امسال 40 درصد تسهیلات ما بیشتر شده. 16 هزار میلیارد تومان برای تامین هزینه 7500 واحد تولیدی در نظر گرفته شده است. امید و حرکت ایجاد شده. قرارگاه مرکزی هر هفته جلسه دارد. بنده هر هفته جلسه دارم و استانداران نیز همینطور. این نیاز انقلاب، تاکید مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری است و ما ناگزیر به پیاده سازی اقتصاد مقاومتی هستیم.

توضیحات انتخاباتی وزیر کشور

دکتر رحمانی فضلی با اشاره به اینکه در حوزه سیاست داخلی، توفیق خوبی داشتیم که نشان آن انتخابات مجلس و خبرگان بود، گفت: در حال حاضر احزاب ما با نشاط، فعال، پویا و با درایت عمل می کنند. کل احزاب بعد از 10 سال فعالند. نشستهای اینها برگزار می شود و هیچ مشکلی نداریم. روی مجوزهای جدید دارند کار می کنند. در حوزه مطبوعات و نشریات وابسته به اینها کار انجام می شود. انتخابات قبل به لطف خدا و همکاری مسئولان، بسیار خوب بود. مشارکت 62 درصد بوده و کمترین ابطال را در دو حوزه داشتیم. 
وی افزود: انتظار داریم با همکاری مردم، احزاب، صدا و سیما و رسانه ها و نظارت شورای نگهبان و اجرای ما که آخر از همه هستیم، انتخابات خوبی داشته باشیم. 29 اردیبهشت ماه سه انتخابات داریم. 4 حوزه مجلس داریم. انتخابات شوراها را داریم که تا کف روستاها رقابت است. انتخابات ریاست جمهوری را هم داریم. از دی ماه، ستادهای انتخاباتی تشکیل می شود. در اسفند شوراها و مجلس ثبت نام می کنند و در فروردین ماه هم ریاست جمهوری ثبت نام می شود. به لطف خداوند شاهد انتخابات باشکوه، قانونی، سالم و امن خواهیم بود.
او در خصوص الکترونیکی شدن انتخابات نیز بیان داشت: با شورای نگهبان وارد مذاکره شده ایم، ما آمادگی کافی داریم. البته درباره شوراها هزینه بسیار بالاست و اگر دولت قوت داشته باشد به ما کمک کند، خیلی سپاسگذار خواهیم بود. هفته دولت و یاد شهدای دولت و امام انقلاب را گرامی می داریم.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 236
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران