پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 510118 تاریخ : 1399/01/11-21:07:23
,17,10028,
تشریح حسابرسی داخلی و اصول مسئولیت پذیری اجتماعی

تشریح حسابرسی داخلی و اصول مسئولیت پذیری اجتماعی

هرم مسئولیت پذیری اجتماعی و تشریح حسابرسی داخلی و اصول مسئولیت پذیری اجتماعی

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ، رضا توسلی، عضو کمیته اجرایی پنجمین دوره کنگره ملی حسابرس داخلی و نویسنده کتاب نامه مدیریت با رویکرد کنترل‌های داخلی بیان کرد، حصول اطمینان نسبت به اثر بخشی ارکان اساسی محیط کنترلی، با تاکید بر کیفیت و کفایت عملکرد چهار راهبرد مدیریتی شامل مدیریت‌های : ریسک، استراتژیک، مدیریت دانش و سیستم مدیریت اطلاعات مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، به طور کلی یک بخش خیلی مهم در رده‌های سازمانی به خصوص شرکت‌های بزرگ با فرآیند‌های پیچیده مالی می‌باشد.

وی ادامه داد: پیچیدگی سازمانی و گسترش معاملات تجاری در اغلب کشورها موجب شده است که مدیران بنگاه های انتفاعی و غیرانتفاعی با توجه به مسئولیت خود و در راستای دستیابی به اهداف سازمانی و به منظور کسب اطمینان از هدایت بهینه کلیه منابع، واحدی به نام حسابرسی داخلی تشکیل دهند. دامنه فعالیت‌های حسابرسی داخلی به مراتب بیش از پیش گسترش یافته است.

از مهمترین ساز و کارهای ایفای مسئولیت پاسخگویی، کنترل های داخلی و به تبع آن حسابرسی داخلی است. حسابرسی داخلی در تدوین روش های کنترل داخلی اعم از مالی و غیرمالی، استقرار سیستم کنترل داخلی، بررسی و ارزیابی سیستم کنترل داخلی، ارائه پیشنهادهای سازنده برای بهبود این سیستم و ارزیابی اثربخشی و کارایی استفاده از منابع بنگاه، نقشی اساسی و کلیدی دارد و در این راستا، سیستم های مالی، مدیریتی و عملیاتی و همچنین رسیدگی های ویژه را در دامنه کار خود دارد.

توسلی در زمینه مسئولیت پذیری اشاره کرد: دیدگاه های متفاوتی در باب مسئولیت پذیری فردی و اجتماعی و برخی دیگر در زمینه پرورش مسئولیت پذیری مطرح است، این مباحث در نوع خود می توانند راهنمایی برای عمل باشند. بررسی دیدگاه‌های جامعه شناختی و روان‌شناسی مسئولیت پذیری مطرح می‌شود.

 

در انتها توسلی اصول 4 گانه‌ای تحت عنوان “هرم مسئولیت پذیری اجتماعی” عنوان نمود که به طور خلاصه شامل موارد ذیل است :

 1. مسئولیت‌پذیری اقتصادی : برای یک بنگاه اقتصادی کسب سود و ارزش افزوده حاصل از تولید و خدمات، اصلی ترین هدف محسوب می‌شود. بر این اساس، پاسخگوئی هرچه بهتر مسئولان و مدیران آن می‌تواند نقش به سزائی در ارتقاء کیفی سازمان، جلب مشارکت حداکثریِ درون سازمانی، ارتقاء و حفظ اعتماد در سطح جامعه، افزایش بازدهی و نهایتا رشد سود، داشته باشد.

 2. مسئولیت‌پذیری حقوقی : یک بنگاه اقتصادی در عین تمرکز بر سودآوری، ملزم به رعایت قوانین و مقررات موضوعه می‌باشد. تأمین بهداشت و ایمنی کارکنان و مصرف کنندگان، پرهیز از بروز مصادیق تبعیض از جمله قومیتی و جنسیتی و توجه به مسائل زیست محیطی در کلیه فرآیندهای تولید و ارائه خدمات از جمله موارد متعددی است که در این مقوله مطرح است.

 3. مسئولیت‌پذیری اخلاقی : هر سازمان برای رسیدن به کیفیت های برتر در مسیر اهداف متعالی‌اش، ملزم است استانداردها و معیارهای اخلاقی انسانی را عمیقاً در تار و پود ارکان خود نهادینه سازد. هنجارهایی چون ادب، انصاف، احترام متقابل، پرهیز از افکار و اعمال ناشایست، غیبت و غیره، زیرا در غیر این صورت، انرژی‌هایی که باید صرف سازندگی و ارتقاء سازمان شود، هزینه حاشیه سازی‌ها و بی‌اخلاقی‌ها می‌گردد.

 4. مسئولیت‌پذیری به مثابه یک شهروند خوب (بشردوستانه) : مشارکت داوطلبانه و بشردوستانه در طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های عام‌المنفعه به منظور التیام گوشه‌ای از آلام جامعه و ایفای نقشی قوی و مؤثر در حل مشکلات و معضلات اجتماعی، بُعدی دیگر از ابعاد وجودی یک سازمان پیشرو و متعالی است.

 

 


ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 253
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران