به گزارش بانک و صنعت، در پی شیوع ویروس کرونا به بخش های مختلف حمل و نقل آسیب جدی وارد شد چرا که نه تنها مردم سفرهای خود را به ویژه در اسفند ماه و فروردین ماه کنسل کردند بلکه پس از آن نیز بسیاری از سفرهای داخلی و خارجی کنسل یا با حداقل ظرفیت انجام شد.
بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا 940 میلیارد تومان برای بخش ریلی تسهیلات کرونایی در نظر گرفته و ابلاغ شد اما تا کنون با وجود گذشت بیش از هفت ماه از شیوع این ویروس و سه ماه از تصویب و ابلاغ این تسهیلات، هنوز پرداختی برای این بخش انجام نشده است.
سعید رسولی مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در این باره گفت: از شرایط و ضوابط بانکی اطلاع دقیقی ندارد اما اینگونه نیست که بانک ها سخت گیری کنند و نخواهند این تسهیلات را پرداخت کنند.
وی افزود: تهیه و تامین مدارک و مستندات لازم برای پرداخت تسهیلات کرونایی طول کشیده است و از آنجا که بانک ها متولی و مسئول وصول تسهیلات است، مسئولان بانکی سعی می کنند تضامین و وثایق معتبری دریافت کنند.
مدیرعامل شرکت راه آهن با بیان اینکه این تسهیلات در شرف پرداخت قرار دارد، ادامه داد: در پی جلسات اخیری که با مسئولان بانکی داشتیم، بانک های عامل و بانک مرکزی اعلام آمادگی کردند تا در راستای حمایت از تولیدکنندگان و رونق تولید، عاملیت تسهیلات مورد نیاز بخش ریلی را بپذیرند.
رسولی گفت: از بانک های عامل تقدیر کردیم چرا که طرح های جدید ریلی که به سرمایه گذاری نیاز دارنند را معرفی کردیم و اکثر مسئولان بانکی اعلام آمادگی کردند تا بر اساس شرایط تبصره 18 در طرح های ارائه شده در راستای تقویت تولید داخلی مشارکت کنند.
حالا و با توجه به تاکید اخیر وزیر راه و شهرسازی برای تسهیل شرایط بانکی در حوزه اعطای تسهیلات به حوزه حمل ونقل باید دید تسهیلات کرونایی بخش های مختلف حمل و نقل ریلی راحت تر پرداخت می شود یا آنکه باز هم در گیر و دار تضامین بانکی و شرایط عجیب و غریب بانک ها گیر می کند؟