پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 463545 تاریخ : 1398/02/09-14:01:33
,11,
تراز تجاری 30 میلیارد دلاری ایران و ترکیه شدنی است

اسلامی:

تراز تجاری 30 میلیارد دلاری ایران و ترکیه شدنی است

وزیر راه و شهرسازی گفت: اطمینان و اراده‌ای که در بین سران ایران و ترکیه وجود دارد و با هماهنگی هایی که در حوزه حمل و نقل به عنوان یکی از شریان‌های اصلی توسعه اقتصادی و تجاری به عمل آمده، تراز تجاری سالیانه 30 میلیارد دلاری بین تهران و استانبول دست یافتنی است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، محمد اسلامی امروز (دوشنبه) در نشست خبری در حاشیه دومین روز از هشتمین اجلاس کمیسیون مشترک حمل و نقل ایران و جمهوری ترکیه در محل وزارت راه و شهرسازی، افزود: برگزاری این اجلاس پس از هفت سال در این برهه زمانی و با گذشت چهار ماه از اجلاس شورای عالی همکاری 2 کشور با حضور روسای جمهوری ایران و ترکیه، حامل پیام مهمی است که نشانگر اراده رهبران ایران و ترکیه برای گسترش همه جانبه همکاری ها است. 

وی تاکید کرد: تحقق هدف تبادل اطلاعات تجاری و همکاری‌های اقتصادی 30 میلیارد دلاری در سال با این ترتیبات هماهنگی و زمینه هایی که برای توسعه تبادلات در نظر گرفته و تفاهم شده، دست یافتنی است. 
وزیر راه و شهرسازی گفت: انتظار این است که وزیران حمل و نقل ایران و ترکیه نقش موثر و محوری برای توسعه همکاری ها و تسهیل و تسریع در تبادلات تجاری و اقتصادی 2 کشور ایفا کنند. 
وی افزود: ایران و ترکیه در این اجلاس در چهار حوزه حمل و نقلی تفاهم‌نامه‌های ارزشمندی را امضا کردند. 
به گفته این مقام مسئول، در بحث جاده‌ای رفع توقف و شبانه‌روزی شدن مرزهای 2 کشور در مناطق بازرگان و دوبلاغ و ایجاد قابلیت برای کامیون های باری برای 2 کشور و سایر کشورها توافق شد. 
اسلامی خاطرنشان کرد: تهران - آنکارا در حوزه ریلی، برای توسعه تعاملات به منظور ترانزیت به آسیای میانه و اروپا و برقراری خط مسافری ریلی بین استانبول- تهران و آنکارا به ایجاد یک خط ریلی جدید برای گسترش ظرفیت ترانزیت بین ایران و ترکیه تفاهم کردند. 
این مقام مسئول یادآور شد: احیای ظرفیت ها و گسترش آنها با اتصال به خطوط ریلی جدید از موارد اساسی تفاهم شده است که در آینده گسترش بیشتری خواهد یافت. 
اسلامی همچنین از افزایش تعاملات ایران و ترکیه در توسعه همکاری های دریایی و حوزه های هوایی خبر داد که تفاهم نامه های متعددی در این زمینه به امضا رسید. 
همچنین در ادامه جاهد تورهان وزیر حمل و نقل ترکیه افزود: تحریم های یک جانبه آمریکا در قبال ایران با توجه به موازین حقوق بین المللی نمی تواند آسیب چندانی به روابط 2 کشور و ملت بزند. 
وی گفت: همکاری‌های 2 کشور در کشورهای ثالث در چارچوب تحقق اهداف اقتصادی و تجاری ایران و ترکیه در دستور کار قرار دارد. 
تورهان یادآور شد: ایران و ترکیه برای گسترش همکاری ها و روابط و تقویت آنها در مسیر تامین منافع شان اراده ای محکم دارد و این اراده در چهار ماه گذشته در حین برگزاری جلسه شورای عالی همکاری 2 کشور به ریاست روسای جمهوری طرفین در آنکارا مورد تاکید قرار گرفته بود. 
وی بیان داشت: امروز در چارچوب وظایف خود و عمل به این دستورات، همچنین تقویت روابط برپایه حسن همجواری و اعتماد متقابل و تأمین منافع مشترک در تهران حضور یافته ایم. 
وزیر حمل و نقل ترکیه اظهار داشت: تلاش برای رفع مشکلات حمل و نقلی که شاهرگ گسترش روابط اقتصادی 2 کشور است، از اهمیت زیادی برخوردار است و در این پیوند امروز جامع ترین نشست در حوزه حمل و نقل دو کشور برگزار شد. 
وی تأکید کرد: پایدار بودن در حوزه حمل و نقل ریلی باری و مسافری از اهمیت زیادی برخوردار است و به همین دلیل کمیسیون حمل و نقل ریلی برای تحقق هدف جابجایی یک میلیون تن بار در سال و حل مشکلات موجود شکل گرفت و مقرر شد طی یک ماه آینده جلسه ای به همین منظور در ترکیه برگزار شود. 
تورهان همچنین از امضای تفاهمنامه‌ای برای تردد واگن‌های کشورهای همسود (مشترک المنافع) در چارچوب تفاهم 6 جانبه بین ایران، افغانستان، ترکیه، قزاقستان، تاجیکستان و ازبکستان خبر داد و گفت: در ماه‌های آینده کمیته مشترک حمل و نقل جاده ای بین 2کشور برگزار خواهد شد. 
وی یادآور شد: توافق نامه همکاری برای حمل و نقل بین المللی ترکیبی و تعیین چارچوب مشخص برای همکاری های ریلی، همچنین همکاری در سیستم امداد ماهواره‌ای بین 2 کشور در دستور کار قرار دارد. 
این مقام مسئول ترکیه تأکید کرد: در روزهای سختی که منطقه در حال گذر از آن است، هر گام برای گسترش همکاری ها و تامین منافع دو کشور موثر بوده و از منظر منطقه‌ای تاثیرگذار خواهد بود. 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 278
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران