پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 495409 تاریخ : 1398/10/01-11:22:18
,5,
تخصیص 129 میلیون مترمکعب آب کشاورزی به سیستان و بلوچستان

یک مقام مسئول خبر داد:

تخصیص 129 میلیون مترمکعب آب کشاورزی به سیستان و بلوچستان

مدیرعامل شرکت منابع آب ایران، گفت: 129 میلیون مترمکعب آب زراعی به کشاورزان سیستان و بلوچستانی تحویل داده‌ایم؛ به عبارت دیگر، آب اول خود را دریافت کرده‌اند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، محمد حاج‌رسولیها در نشست خبری درباره تخصیص آب زراعی به استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: با توجه به وضعیت مطلوب بارندگی در اواخر آبان و اوایل آذر سال جاری، ورودی آب به چاه‌نیمه‌ها اوضاع بهتری داشت؛ بنابراین تخصیص آب نیز به شکل بهتری انجام گرفت؛ به این ترتیب کشاورزان این استان، آب اول خود را دریافت کرده‌اند و ادامه نزولات، باقی آب زراعی را در سیستم قدیم آبیاری تحویل می‌دهیم که میزان آب تخصیص داده شده در بخش زراعی به این استان 120 میلیون مترمکعب بوده است.

وی در ادامه توضیح داد: به طور کلی 9 میلیارد و 450 میلیون مترمکعب توزیع آب به منظور کشت پائیزه (سه ماهه پائیز) در کشور داشتیم که در مقایسه با گذشته 83 درصد افزایش تخصیص را نشان می‌دهد؛ درحالی‌که رقم تخصیص آب زراعی در سال گذشته در کل کشور، پنج میلیارد و 160 میلیون مترمکعب بوده است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران درباره انتقال آب کارون به منظور شُرب و صنعت به استان کرمان گفت: در بودجه سال 99 رویکرد وزارت نیرو در بحث انتقال آب تغییری نکرده و انتقال آب در کشور، فقط و فقط با هدف شُرب انجام می‌گیرد.

حاج‌رسولیها با اشاره به اینکه در سال آبی جاری شاهد 342 میلیمتر بارندگی بوده‌ایم که نسبت به سال قبل افزایش دو برابری داشته است، اظهار داشت: میزان رشد بارندگی سال آبی گذشته 38 درصد بود؛ در حالی‌ که امسال شرایط نزولات آسمانی، وضعیت مطلوبی را تجربه کرد. همچنین در سه ماهه نخست سال آبی جاری باید 25 درصد نزولات را که رقم 62 تا 63 میلیمتر را به خود اختصاص می‌دهد، تجربه می‌کردیم؛ در حالی‌ که میزان بارندگی‌ها در کل کشور 88 میلیمتر بود که نسبت به دوره مشابه دراز مدت، 43 درصد رشد داشته است.

وی تصریح کرد: سال قبل میزان بارندگی‌ها استثنایی بود؛ اما امسال نسبت به سال قبل بارندگی‌ها حدود چهار درصد کاهش داشت؛ البته بارندگی که در هفته گذشته در کشور شاهد آن بودیم، 30 درصد بارش کشور را افزایش داد و به تبع آن، شاهد ورود 7 میلیارد مترمکعب آب در سه ماهه نخست سال آبی جاری به سدها بودیم.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، میزان ورودی آب به سدهای کشور در سال قبل را 8 میلیارد و 900 میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: امسال میزان ورودی آب به سدها 21 درصد کاهش داشته است و تفاوت بارش‌های امسال با سال قبل آن، است که بارندگی‌های سال قبل اغلب در ارتفاعات بود؛ اما امسال شاهد بارندگی در جلگه‌ها و دشت‌ها بودیم؛ به این ترتیب، جنوب کشور شرایط مطلوبی را تجربه کرد.

حاج رسولیها با بیان اینکه میزان بارندگی‌ درازمدت کشور، رشد 43 درصدی را تجربه کرده است؛ اما در برخی استان‌ها شاهد کاهش بارندگی بودیم، گفت: در استان اردبیل 51 درصد، آذربایجان‌شرقی 42 درصد، خراسان‌شمالی 26 درصد، آذربایجان‌غربی 23 درصد، کردستان 19 درصد، گلستان 18 درصد، چهارمحال و بختیاری 9 درصد و اصفهان 3 درصد کاهش بارندگی نسبت به درازمدت را شاهد بودیم.

وی، درباره اوضاع بارندگی در برخی از استان‌های کشور نیز توضیح داد: در مقابل استان‌های یاد شده، در استان‌هایی مانند هرمزگان 366 درصد، سیستان و بلوچستان 239 درصد، کرمان 137 درصد، بوشهر 136 درصد، فارس 105 درصد، سمنان 85 درصد، تهران 69 درصد، قم 63 درصد و خراسان جنوبی 47 درصد رشد بارندگی را تجربه کرده‌اند.

به گفته این مقام مسئول، پراکندگی بارش‌ها در کشور یکسان نبوده است و بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور، در دی و بهمن سال جاری، میزان بارندگی در کل کشور کمتر از حد نرمال خواهد بود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 304
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران